Повномасштабна війна змінила ринок автобусних перевезень в Україні та створила більший попит на ньому насамперед через припинення авіасполучення. До прикладу, у 2023 році кількість автобусних пасажирів на BlaBlaCar в Україні зросла на 86% порівняно з 2022 роком. А загалом за останні 2,5 роки український автобусний ринок виріс щонайменше втричі в грошовому еквіваленті – до близько 7 млрд грн.
На збільшення попиту впливають й інші фактори:
- фактор безпеки, адже люди продовжують виїжджати з прифронтових міст і сіл;
- доступність, бо автобуси мають ширший та гнучкіший перелік напрямків і маршрутів, ніж інші способи сполучень.
Проте, попри турбулентний період, незмінним і дуже важливим фактором впливу на ринок автобусних перевезень залишається сезонність. Адже пасажиропотік у високий сезон може перевищувати показники низького чи середнього більш ніж удвічі.
Що саме впливає на сезонні зміни на автобусному ринку, як під них підлаштуватись і передбачити?
Чому автобусний ринок настільки сезонно залежний
Ми визначаємо три рівня сезонності на автобусному ринку: високий, середній та низький.
Високим сезоном традиційно є період літніх відпусток, шкільних канікул, державні та інші свята, наприклад Різдво, Великдень, День Незалежності тощо. Пік припадає на червень-серпень та грудень-січень. Наприклад, цього літа наша команда опрацювала 21 тисячу письмових пасажирських звернень - це на 3 тисячі більше, ніж минулого літа.
Низьким сезоном є період з другої половини січня до кінця лютого та з другої декади вересня до середини жовтня. Виходячи з цього, змінюється і динаміка пасажиропотоку. Залежно від року, різниця між пасажиропотоком у серпні та в лютому може бути у 2 чи навіть 2,5 раза.
Що ж впливає на такі зміни? По-перше, сезонність притаманна абсолютно всім видам транспорту і варіюється залежно від напрямку. Автобуси не є винятком.
По-друге, з початком повномасштабної війни автобуси стали одним із основних видів транспорту для міжнародних перевезень. Крім прямого сполучення з містами за кордоном, автобуси тепер є незамінною частиною мультимодальних перевезень, інакше кажучи, складних маршрутів, що включають рейси до найближчих авіахабів. Статистика показує, що з початку повномасштабного вторгнення кількість міжнародних автобусних поїздок з України збільшилася втричі.
По-третє, актуальним для України наразі є перехід на григоріанський календар, що також вплинуло на ринок. Так, до цього ми мали два окремі великі пасажиропотоки з тих, хто святкує Різдво 25 грудня, і тих, хто 7 січня. Зараз же вони обʼєдналися в один великий пасажиропотік.
Вплив повномасштабної війни на автобусний ринок
З початку повномасштабної війни значно скоротилися такі пікові пасажиропотоки, як-от студенти, які навчалися за кордоном, а також трудові мігранти, які масово вирушали на сезонні роботи. На це вплинули й неможливість виїзду за кордон чоловіків призовного віку, і часткове або повне обмеження міграції українців, які отримали прихисток в інших країнах.
Люди почали по-іншому планувати поїздки. Якщо раніше інтервал між придбанням квитка та датою відправлення міг бути від 7 до 9 днів, то зараз більшість купує квитки в день відправлення або ж за 3 дні до нього. Такі зміни в плануванні мають багато причин. По-перше, пасажири не впевнені, чи точно зможуть поїхати. По-друге, вони бачать багато вільних квитків навіть у день поїздки.
Проте така тенденція більшою мірою стосується міжнародних перевезень. Бо на популярних внутрішніх маршрутах за 2-3 дні до бажаної дати може не бути вільних місць.
Як підлаштовуватись під сезонні коливання та передбачати їх
Одним із ключових інструментів є аналітика. Вона допомагає виявити сезонні тенденції та передбачити пікові періоди. Спираючись на ці дані, автобусні перевізники можуть працювати над регулярністю маршрутної мережі: менш популярні в певному сезоні напрямки скорочувати, а для топових – готувати максимально місткий або додатковий транспорт.
Пасажиропотік також можна підтримувати різноманітними маркетинговими кампаніями, наприклад у партнерстві з онлайн дистриб'юторами. Впровадити дисконтну політику, яка ґрунтуватиметься, з одного боку, на регулярному наданні знижок користувачам, а з іншого - на підтримці партнерів-перевізників у період низького попиту.
Підлаштовуватись під сезонні коливання часом непросто, враховуючи стан справ, проте стратегічне планування, гнучкість та постійний аналіз ринку допоможуть втриматися на плаву.