2024 рік став черговим переломним роком для української логістики. Військові дії, відкриття контейнерного сполучення в портах Великої Одеси, зміни в міжнародній торгівлі та виклики інфраструктурної безпеки змусили учасників ринку адаптуватися до нових реалій. Як змінилася галузь? Які інновації та рішення допомагають долати труднощі? І якими є перспективи розвитку в такому нестабільному середовищі?

1068  

Виклики, з якими зіткнулася українська логістика під час повномасштабного вторгнення, є безпрецедентними за своїм рівнем. Тут і необхідність оперативних рішень через руйнування транспортної інфраструктури, і обстріли портів, і блокування кордонів, і зниження експорту через традиційні маршрути та пошук нових транзитних напрямків…

Постійна загроза атак змусила підвищити стандарти безпеки та використовувати альтернативні маршрути - через західні кордони України (з розширенням співпраці із сусідніми країнами) та Дунай (розвиток інфраструктури у Рені та Ізмаїлі). 

У другій половині 2022 року та у 2023-му Дунай дозволив компенсувати втрати від блокування великих портів, його роль неможливо недооцінити. Однак цього року контейнерні відвантаження на цьому напрямку повністю зупинилися, інфраструктура простоює.

Важливим для ринку фактором стали зміни у питанні страхування - з’явилася можливість страхувати вантажі від воєнних ризиків. Ще на початку 2024 року цієї опції не було. Станом на середину літа це стало можливим на території країни та у морі, однак не можна було страхувати вантаж на час його перебування в самому порту. Сьогодні ж вже можна здійснювати страхування в порту з лімітами 100 тисяч євро та середнім тарифом 1,25%. І це зрушення стало ще однією “цеглиною” у фундамент стабілізації морських перевезень.

Для оптимізації логістичних процесів українські компанії почали активно впроваджувати інновації. Так, електронні системи управління вантажами прискорили документообіг та підвищили прозорість у роботі, що сприяє зростанню рівня довіри споживачів. А використання штучного інтелекту стає запорукою автоматизації, а відповідно, і пришвидшення багатьох робочих процесів, що дає нагоду більш раціонально використовувати ресурс людської праці.

Незважаючи на складнощі, 2024 рік показав стійкість і гнучкість української логістики. Тож вона має досить багато перспектив. Серед них:

Гармонізація з ЄС: поглиблення відносин з Європейським Союзом призведе до уніфікації стандартів і процедур перевезень.

Інтермодальні термінали: будівництво нових і модернізація наявних терміналів полегшить зберігання і перевалку вантажів.

Логістичні кластери: створення регіональних центрів, що об'єднують виробників, перевізників і дистриб'юторів, зробить українську логістику більш потужною.

Реформа митних процедур: якщо трансформації будуть не “декоративними”, а реальними, це сприятиме кращій взаємодії держави та бізнесу.

Щодо реальності позитивних змін у майбутньому, то про них можна говорити, навіть виходячи з того, що відбулося за цей рік. За останній, четвертий квартал 2024 року є великі зміни в сегменті контейнерних перевезень. Наприклад, компанія MAERSK ставить прямі пароплави на свій транзитний хаб – Порт-Саїд. Також, поки за непідтвердженими даними, компанія CMA планує на кінець грудня прямий контейнерний запуск на Бруклін.

Також варто згадати про контрейлерні перевезення. Ну і, незважаючи на низький ринок по автомобільним перевезенням, зрушення в бік інтеграції з ЄС спостерігаються. 

Щодо ринку зернових, то у трейдерів фактично не залишається власної маржинальності. Тож, з контейнерних перевезень цей сегмент потрохи переорієнтовується на балкерний напрямок, де за рахунок укрупнення партій, можна вийти на більш дешеву логістику. Але все одно зараз цих перевезень менше, ніж у той самий період торік.

Загалом, ринок контейнерних перевезень на сьогодні складає третину від довоєнних об'ємів, і це доволі гарний показник.

Повномасштабна війна стала серйозним випробуванням для української логістики, але нові умови дали поштовх для переосмислення і модернізації галузі. Контейнерні перевезення довели свою важливість у підтримці економічної стабільності країни, а 2024 рік став роком значних змін, які визначать розвиток логістичної галузі на роки. Подальший успіх залежатиме від стабільності військово-політичної ситуації, реформ,  також від інвестицій в інфраструктуру та людський капітал.