Про перспективи пілоту з приватної тяги

Мнения Дарья Сичкарь Координатор рабочей группы по развитию ж/д инфраструктуры Комитета по логистике ЕВА
Facebook0 Twitter

Пілотний проєкт із залучення приватної тяги на залізницю було започатковано, в першу чергу, через те, що ми як країна маємо зобов’язання перед ЄС відкрити ринок залізничних перевезень з прозорими та рівними умовами, здоровою конкуренцією для бізнесу та якісними послугами для пасажирів.

Очікується, що цього можна досягти завдяки допуску до здійснення залізничних перевезень не лише Укрзалізниці, але й приватних компаній – перевізників. Наступним логічним та очікуваним кроком, після успішного завершення пілоту, має бути відкриття ринку приватної тяги, що обумовлено перспективою ухвалення Закону України "Про залізничний транспорт".

Пілотний проєкт з приватної тяги згідно з постановою КМУ №1043 повинен реалізуватись до 4 грудня 2021 року, тобто тривати два роки. За необхідності, його дію можна продовжити відповідною постановою КМУ.

За результатами пілоту будуть підготовлені підзаконні акти для реалізації положень вже нового Закону України "Про залізничний транспорт України" та, як результат, – повноцінне відкриття ринку приватної тяги у Україні.

На якому етапі знаходиться пілотний проєкт?

Станом на сьогоднішній день, окрім відбору заявників та ділянок у першому етапі, Комісія з відбору учасників експериментального проєкту щодо допуску суб'єктів приватної тяги вже готується до розгляду пакету документів від учасників, які отримали позитивне рішення на першому етапі відбору. Це п’ять компаній, які повинні протягом шести місяців подати документи та інформацію щодо:

  • приватних локомотивів, які будуть експлуатуватись;
  • видів та дат проведення останніх технічних ремонтів та/або обслуговування приватних локомотивів;
  • кількості та кваліфікації працівників локомотивних бригад, копію документу, що регулює Систему управління безпекою.

Минулого тижня Комісія вже розглянула перший пакет документів від одного учасника, проте, було виявлено декілька зауважень щодо Системи управління безпекою. Тому, підприємство має врахувати пропозиції Комісії, усунути недоліки та подати нову заяву, яка буде розглянута на наступному засіданні.

На мою думку, важливим є те, що учасники експерименту самі обирають ділянки, на яких курсуватимуть їхні приватні локомотиви. Першочергово, Укрзалізниця пропонувала розглядати лише ті ділянки, які були визначені нею самостійно. Варто зауважити, що це негативно було сприйнято бізнесом, адже той перелік ділянок, що ми побачили був, м’яко кажучи, "мертвим". Разом з цим, як член Комісії хотіла б звернути увагу усіх потенційних заявників на те, що однією з підстав для відмови заявнику в участі в експериментальному проєкті є наявність на ділянці експерименту руху швидкісних пасажирських поїздів. І у нас вже було декілька випадків, коли Комісія відмовляла заявникам саме через цю вимогу.

Щодо роботи Комісії, вона збирається по мірі надходжень заявок та документів від учасників експериментального проєкту. Можу сказати, що ставлення до усіх учасників та заявників є справедливим та, за можливості, Комісія завжди надає змогу заявникові усунути недоліки у поданих документах.

Але є одне "але"

Важливим питанням, що залишається досі невирішеним – договір про допуск приватних локомотивів до роботи окремими маршрутами залізничних колій загального користування. Реалізація участі у експериментальному проєкті здійснюється на підставі цього договору, і це є ключовим моментом даного процесу.

Проєкт договору розробляє Укрзалізниця разом із зацікавленими учасниками та потенційними заявниками. Якщо бути відвертою, розробка цього договору не співпадає із швидкими темпами роботи Комісії. Тож є реальні побоювання, що договір не буде готовий вчасно та учаснику, який отримає позитивне рішення на другому етапі відбору доведеться ще довго чекати виходу на залізничні колії загального користування своїм локомотивом.

Спілкуючись з багатьма потенційними учасниками пілотного проєкту, більшість із них не подають свої заявки до Комісії на участь саме через відсутність цього договору. Водночас, для інвестора необхідно розуміти, якою буде вартість такого проєкту, чи дійсно від буде "в нуль", тобто не дорожче, ніж зараз коштують перевезення на цих же маршрутах. Крім того, договір повинен врегульовувати порядок та умови розподілу відповідальності, фінансових розрахунків між сторонами, перелік документів, необхідних для забезпечення безпеки руху поїздів та безперервності технологічного процесу перевезень та ряд інших важливих питань.

Що далі?

Компанії-члени Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації, а саме ті, що вже пройшли перший етап відбору сподіваються, що процес розробки договору не буде так помітно затягуватись і Укрзалізниця найближчим часом представить нам свої напрацювання.

Пілотний проєкт з приватної тяги є передумовою до відкриття конкурентного ринку залізничних перевезень. Тож саме зараз ми повинні зрозуміти як на практиці правильно вирахувати тариф локомотивної складової, чітко розрахувати взаємодію з інфраструктурою та найголовніше, особливо для потенційних учасників пілоту, зрозуміти скільки це буде коштувати.

На сьогоднішній день, такого розуміння ще немає. Дуже сподіваюсь, найближчим часом воно зв’явиться.

Facebook0 Twitter

Подписывайтесь на канал ЦТС в Telegram, читайте нас в Facebook и Twitter, чтобы первыми узнавать о новых материалах и ключевых событиях дня.

Редакция не влияет и не несет ответственности за содержание мнений. Точка зрения редакции может не совпадать с точкой зрения авторов мнений.

Наверх