За цей тиждень тільки лінивий не виказав свою думку щодо експлуатації безпілотників в Україні. Приблизно половина з дописувачів (в тому числі ЗМІ) - з різними формами маніпуляцій. Припускаю, що частина авторів просто не до кінця розібралась з авіаційним законодавством. Тому кілька тез для прояснення ситуації:

1. Повітряний кодекс, як основний закон, що регулює авіаційну діяльність в Україні, містить статтю 29. Дозвільний порядок використання повітряного простору України.

"Використання повітряного простору України здійснюється на підставі дозволів, що надаються органами об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху відповідно до порядку, визначеного Положенням про використання повітряного простору України, крім випадків, передбачених пунктами 1-5 частини другої статті 24 цього Кодексу."

Це чинний закон, що діє тут і зараз. Ніхто не регулює питання володіння дронами або вимоги до людини, що управляє ним. Але повітряний простір для всіх користувачів один-єдиний.

До червня безпілотники мали виконувати всі процедури отримання дозволів на використання повітряного простору, як і решта авіації. Так, це було практично неможливо з огляду на відсутність реєстрації, вимог до пілота, льотної придатності тощо.

Хто захоче розібратися трохи детальніше побачать, що зазначені пункти статті 24 дозволяють оперативні польоти дронів для рятувальних робіт, надання допомоги у надзвичайних ситуаціях тощо.

2. У грудні 2017 року Кабмін затвердив Положення про використання повітряного простору , згідно з яким з 01.06.2018 мав діяти новий порядок використання повітряного простору (встановлює безпосередньо процедури).

Так, документ не був вчасно зареєстрований Мін'юстом. Тому була вірогідність правового вакууму - старий документ вже не діє, а новий ще не діє. За якими правилами мали використовувати повітряний простір всі користувачі?

Але 01.06.2018 польоти мали продовжуватись. Повторюсь - повітряний простір один на всіх. На початок літа були заплановані рейси комерційної авіації, навчальні польоти, польоти авіації загального призначення, авіахімічні роботи тощо.

Державіаслужба опублікувала тимчасовий порядок використання повітряного простору (текст якого аналогічний правилам використання повітряного простору, які має зареєструвати Мін'юст), що дозволив не припиняти польоти.

І одночасно цей документ відкрив безпілотникам "двері" до авіаційного ринку - додав їх до правового поля, встановив правила, за якими безпілотники на рівних правах з будь-якими повітряними суднами можуть використовувати повітряний простір України. Welcome!

Зважаючи на надихаючі перспективи використання безпілотників у різноманітних галузях, наше основне завдання - зберегти баланс між безпекою польотів та стрімким розвитком ринку, безпечно інтегрувати дрони до існуючої системи використання повітряного простору.

3. Чи повністю досконалий цей документ (правила використання повітряного простору) у частині, що стосується безпілотників? Ні.

Саме для цього з березня 2018 року при Державіаслужбі працює робоча група (переважна більшість учасників якої - представники ринку). Наразі робоча група напрацювала позицію, якими мають бути правила регулювання експлуатації безпілотників. 

Позиція - це не нормативно-правовий документ. Це підтвердження спільного бачення правил від регулюючого відомства та ринку. Вона лягає в основу нормативно-правових актів, розробка яких вже здійснюється Державіаслужбою просто зараз. В рамках робочої групи ми домовились, що у правила використання повітряного простору ми внесемо зміни, що відповідатимуть напрацьованій позиції.

Державіаслужба дотримується свого слова.

Діалог Державіаслужби з зацікавленими сторонами не припиняється. Я особисто відповідаю за координацію роботи робочої групи і впевнена, що її діяльність абсолютно прозора.

4. Правила експлуатації безпілотників в Україні будуть. Хаос не пройде. Зважаючи на надихаючі перспективи використання безпілотників у різноманітних галузях, наше основне завдання - зберегти баланс між безпекою польотів та стрімким розвитком ринку, безпечно інтегрувати дрони до існуючої системи використання повітряного простору.

Така ж мета стоїть і перед європейським співтовариством, до якого ми прагнемо.

Державіаслужба усвідомлює необхідність запровадження простих та інтуїтивно зрозумілих інструментів для реєстрації пілотів та дронів, загальнодоступних та безкоштовних мап з нанесенням заборонених для польотів зон. Ми працюємо над цими завданнями. Так, це неможливо зробити за мить, але ми не зупиняємось.