Є в мене традиція в кінці року аналізувати, що зроблено в транспорті та інфраструктурі за рік і робити плани на наступний, цього разу - 2026 рік (дуже невдячна справа під час війни). Отже в кінці минулого року була прийнята Національна транспортна стратегія України до 2030 року та Операційний план з її реалізації на 2025-2027 рр. та Стратегія розбудови прикордонної інфраструктури до 2030 року. Чекаємо звіт про виконання. З цікавого можна згадати тендер про розбудову пункту пропуску/терміналу Ягодин за ВІМ-моделлю з кошторисом 961 млн гривень, але поки фінансування в державному бюджеті не підтверджене.

Дороги

Взагалі в дорожньому секторі на 2026 рік у держбюджеті передбачено 12,8 млрд грн для Агенції відновлення на утримання та ремонт автомобільних доріг загального користування, але для нормального функціонування дорожньої галузі потрібно у п’ять-шість разів більше фінансування.

Дороги - це не лише інфраструктура, це логістика, у тому числі військова - у прифронтових регіонах та прикордонних регіонах з ЄС. Потрібно шукати зовнішні джерела фінансування і перші кроки щодо пільгових кредитів зроблені - підписана угода про польський державний банк BGK в Україні та меморандум про співпрацю між Агентством відновлення та розвитку інфраструктури України та Агентством розвитку промисловості Польщі ARP. Визначені проєкти будівництва доріг до кордону з Польщею та співфінансування будівництва євроколії Мостиська-Скнилів. З прийняттям нового закону про державно-приватне партнерство знову заговорили про першу концесійну дорогу Ковель-Ягодин, забуваючи про проєкт Львів-Краківець.

Залізниця

"Укрзалізниця" завершила будівництво євроколії Чоп-Ужгород (1435 мм). З 12 вересня з Ужгорода пішли пасажирські поїзди у напрямку європейських міст - Будапешта, Відня, Кошице та Братислави. Нова дільниця протяжністю 22 км стала першим проєктом євроколії такого масштабу в історії незалежної України. Загальна вартість будівництва становила 1,3 млрд грн, з яких половину профінансовано коштом гранту ЄС у межах програми Connecting Europe Facility (CEF), а ще 50% - кредит Європейського інвестиційного банку. Такий же механізм фінансування в розмірі 76 млн євро (грант CEF) та 50 % кредит ЄІБ розглядається для будівництва євроколії від польського кордону до Львова в 2026 році.

"Укрзалізниця" уклала угоду з французькою компанією Alstom на закупівлю 55 нових електровозів загальною вартістю €473 млн, фінансування якої частково забезпечується пільговим кредитом ЄБРР (близько €300 млн) та грантом від фонду URTF Світового банку (майже €173 млн), що є частиною програми модернізації парку локомотивів. Ця угода, підписана за результатами міжнародного тендеру, передбачає поставку техніки до 2029 року, створення сервісного центру та залучення українських виробників, хоча питання відсотку локалізації не закріплене.

Критичним для розвитку залізничного транспорту є прийняття нового закону та визначення фінансування суспільно-важливих послуг державою, бо не є системним фінансувати "Укрзалізницю", забираючи з місцевих бюджетів (8 млрд з Києва) або придумуючи зимові підтримки в 3000 км. В державному бюджеті України має бути окремий рядок кожного року на фінансування пасажирських перевезень і потрібно нарешті відмовитись від практики крос-субсидування та постійного підняття тарифів на вантажні перевезення.

Порти

Мінвідновлення планує до кінця  2025 року оголосити концесійний конкурс щодо контейнерного та першого терміналів у морському порту Чорноморськ та ухвалити рішення про доцільність проєкту концесії поромного комплексу. Мова йде про концесію на 40 років першого та контейнерного терміналів ДП "Морський торговельний порт Чорноморськ" з потенціалом до 760 тис. TEU та понад 5 млн т вантажу щороку. У 2024 році українські порти обробили 129 тис. TEU при тому, що їхня сукупна потужність становить понад 3,5 млн TEU, тобто завантаження - менше ніж 4%.

В листопаді 2025 року відбулось звільнення керівництва Українського Дунайського пароплавства (УДП) та Адміністрації морських портів України (АМПУ). Відставку керівника ПрАТ "УДП" підтримала нещодавно сформована наглядова рада. В АМПУ формують наглядову раду для "забезпечення прозорості управління та відповідності міжнародним стандартам".

Вантажні автомобільні перевезення

У вересні 2025 року Україна домовилась з Європейською Комісією про продовження Угоди про лібералізацію вантажних перевезень на 15 місяців. Таким чином "транспортний безвіз" діятиме щонайменше до березня 2027 року. Це означає, що українські перевізники та перевізники країн-членів ЄС і надалі не потребуватимуть спеціальних дозволів для виконання двосторонніх і транзитних перевезень

Авіаперевезення

Відсутня робота щодо відновлення роботи аеропортів на заході України - наприклад, у Львові або Ужгороді. Але хто зможе літати за умови відповідних заходів безпеки? МАУ - банкрут… напевн,о українська авіакомпанія Sky Up і європейські лоукости Wizzair та Ryanair… Можливо, зараз варто обговорити створення спільної авіакомпанії, наприклад, з польським LOT і таким чином почати з одного щоденного рейсу до Варшави?

В червні 2025 року в Єврокомісії відбувся  офіційний скринінг відповідності українського законодавства нормам ЄС за двома переговорними розділами - 14 "Транспорт" та 21 "Транс’європейські транспортні мережі" (TEN-T). Оцінка Єврокомісії - прогрес є, але потрібно прийняти майже 400 нормативних актів в усіх галузях транспорту та посилити підготовку інфраструктурних проєктів та координацію інвестицій з пріоритетами транспортних коридорів TEN-T.

2025 показав, що відновлення інфраструктури поволі рухається вперед навіть під час війни і практично за відсутності державного фінансування. 2026 рік має довести, що ми здатні будувати системно - із приватним капіталом, міжнародними партнерами та інтеграцією в ЄС. Інфраструктура - це не просто дороги і рейки, це кровоносна система економіки, і ті компанії, які зайдуть у ринок зараз, будуть першими під час відбудови. Нам потрібно переходити до масштабного будівництва та залучення приватного капіталу, замість виживання у режимі "локального ремонту".