У рамках децентралізації управління дорогами на першому етапі реформи передбачено передачу в 2018 р. 120 тис. км доріг місцевого значення (обласні та районні) із сфери управління "Укравтодору" до сфери управління облдержадміністрацій, разом із відповідними джерелами фінансування (35% Державного дорожнього фонду).
"Укравтодором" спільно з ОДА вже сформовано та опрацьовуються відповідні переліки доріг, які підлягають передачі.
За попередніми підрахунками у 2018 році Державний дорожній фонд складатиме близько 32 млрд грн, а орієнтовний рівень фінансування доріг місцевого значення з цього фонду у 2018 році становитиме 11,2 млрд грн.
Розподіл фінансування витрат на будівництво, реконструкцію та капремонт автодоріг місцевого значення між місцевими бюджетами буде здійснено за принципом протяжності доріг.
Одночасно з цим 90% доріг перебуває в незадовільному транспортно-експлуатаційному стані та потребує проведення капітального ремонту і реконструкції. Це, в свою чергу, перешкоджає створенню необхідних передумов для економічного розвитку об’єднаних територіальних громад, призводить до збільшення аварійності на дорогах та викликає невдоволення з боку населення й підвищує соціальну напругу.
З метою визначення критеріїв для передачі автомобільних доріг загального користування місцевого значення до сфери управління органів місцевого самоврядування (разом з відповідними джерелами фінансування) було проведено аналіз моделювання на прикладі пілотної громади -Тетерівської ОТГ Житомирської області.
Слід виокремити 5 основних критеріїв:
- Дороги належать до районних доріг загального користування місцевого значення.
- Дороги загального користування місцевого значення, які пролягають в межах однієї області, району, ОТГ та використовуються для власних потреб ОТГ.
- Дороги загального користування місцевого значення, які примикають до доріг державного значення, та забезпечують з’єднання населених пунктів в межах однієї ОТГ між собою та із адміністративним центром цієї ОТГ.
- Дороги не являються транзитними, не забезпечують з’єднання інших населених пунктів між собою, з підприємствами, об'єктами культурного значення, іншими дорогами загального користування за межами ОТГ.
- Дороги, не мають транзитного транспортного потенціалу, що задовольняє потреби інших населених пунктів за межами ОТГ в автомобільних пасажирських і вантажних перевезеннях.
В цілому, стан доріг є вкрай важливим для розвитку економічного потенціалу громади, а також для досягнення синергетичного ефекту від впровадження усіх складових елементів реформи секторальної децентралізації. Адже реформою передбачено, наприклад, створення опорних шкіл. Це означає, що дороги повинні забезпечувати швидкий підвіз дітей до шкіл (також дороги мають не псувати шкільні автобуси). Те саме стосується доступності медицини та пересування автомобілів швидкої допомоги. Також дуже важливим є стан доріг для вчасного прибуття пожежних автомобілів та поліції.
Розрахункова середня вартість капітального ремонту 1 км районної автомобільної дороги загального користування місцевого значення – 1 млн грн.
Щодо потреб у фінансових ресурсах
Розрахункова середня вартість капітального ремонту 1 км районної автомобільної дороги загального користування місцевого значення – 1 млн грн.
На експлуатаційне утримання одного кілометра мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення IV категорії мінімальні фінансові витрати складають майже 32 тис. грн, а нормативні – 140 тис. грн.
Вцілому, по Тетерівській ОТГ пропонується для передачі до сфери управління ОТГ чотири ділянки районних доріг, що з’єднують населенні пункти в межах громади, а також із адміністративним центром у Тетерівці, загальною протяжністю 14,5 км.
Водночас, ці дороги перебувають у вкрай негативному стані. За словами керівництва ОТГ ці ділянки доріг не ремонтувалися майже 30 років. Від асфальтного покриття залишилась тільки згадка на узбіччях доріг.
Відтак, для відновлення цих ділянок районних доріг місцевого значення, що пролягають в межах пілотної ОТГ, необхідно близько 15 млн грн. Річний дохід місцевого бюджету Тетерівської ОТГ становить 15,7 млн грн. Враховуючи викладене необхідно майже 100% річного бюджету громади для капітального ремонту цих доріг.
Після капітального ремонту цих ділянок доріг необхідно близько 3-5% місцевого бюджету для експлуатаційного утримання та поточного ремонту, на що бюджет громади цілком спроможний.
На експлуатаційне утримання одного кілометра мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення IV категоріїмінімальні фінансові витрати складають майже 32 тис. грн, а нормативні – 140 тис. грн.
Разом з цим, необхідно на законодавчому рівні врегулювати питання механізму передачі автомобільних доріг загального користування місцевого значення до сфери управління місцевих органів виконавчої влади, яке буде доцільно впроваджувати після завершення передачі автомобільних доріг загального користування місцевого значення в управління облдержадміністрацій з 1 січня 2018 року.
Разом із дорогами необхідно передати відповідні джерела для їх фінансування, як певної частки з Державного дорожнього фонду, а також від пролонгації дії так званого "Митного експерименту". Адже "Митний експеримент" – вдалий приклад реалізації державної регіональної політики, спрямованої на збільшення фінансування дорожньої галузі регіонів. Експеримент довів свою ефективність, адже додаткові кошти дозволяють виконувати більші обсяги із реконструкції та ремонту доріг, а адресність надходжень сприяє не тільки інвестуванню в дороги, але й стимулює розвиток експортно-орієнтованих виробництв в кожній конкретній області.
Крім цього, "Митний експеримент" забезпечує додаткове фінансування для реконструкції та ремонту автодорожньої інфраструктури країни і як результат – забезпечує нову якість доріг (незабаром також комунальних) та безпеку автомобільного руху.
В цілому, по 15 з 24 ОТГ по всій Україні подано пропозиції щодо передачі 469,1 км районних автомобільних доріг місцевого значення, які пролягають в межах населених пунктів в межах ОТГ на капітальний ремонт яких необхідно близько 422,2 млн грн, а також 318,8 км обласних автомобільних доріг загального користування місцевого значення, та 52,5 км автомобільних доріг загального користування державного значення (національних, регіональних, територіальних), які сполучають інші населені пункти за межами ОТГ, а також з контрольно-пропускними пунктами на державному кордоні, а відтак не підлягають передачі для ОТГ.
На завершення необхідно зазначити, що для досконального вирішення питання наступного етапу децентралізації управління дорогами місцевого значення щодо передачі їх для ОТГ насамперед необхідно:
- провести інвентаризацію автомобільних доріг місцевого значення на території ОТГ в межах областей;
- спланувати джерела фінансування відновлення автомобільних доріг місцевого значення що з’єднують населені пункти в межах ОТГ;
- провести відновлення автомобільних доріг місцевого значення в межах ОТГ;
- забезпечити внесення відповідних змін до законодавства в частині визначення механізму передачі автомобільних доріг загального користування місцевого значення до сфери управління місцевих органів виконавчої влади (разом з відповідними джерелами фінансування).