Логістична сфера за останні 2 роки пережила багато криз та трансформацій. VUCA-світ став новою реальністю. Ця абревіатура, яка походить від слів "volatility", "uncertainty", "complexity", "ambiguity", продовжує лунати з вуст авторитетних експертів. Дійсно, нестабільність, невизначеність, складність та неоднозначність є яскравими характеристиками сучасними сучасного світу, котрі пронизують усі його сфери. Логістика – не виняток. Саме тому експерти галузі беруть курс на стабільність та стійкість, навіть всупереч тому, що досягти їх важко. Отож, які конкретні події та явища продовжать зберігати свій вплив на сферу вантажоперевезень у 2022 році.

1. Пандемія, як би банально це не звучало

 

Інформаційне поле довкола цієї проблеми є непрогнозованим. Одні експерти вважають, що ситуація з захворюваністю може піти на спад, інші стверджують, що цілком імовірна поява нових, більш агресивних штамів вірусу. Саме тому складно з певністю говорити про те, будуть чи ні нові карантинні міри, а якщо будуть, то як вони відобразяться на конкретних державах та міжнародних співпрацях. Відносна стабільність та відсутність жорстких нокдаунів є запорукою безперебійності ланцюгів постачання. Згідно з даними Глобальної доповіді ООН, ланцюги постачань охоплюють близько 80% світової торгівлі. Саме тому ця сфера великою мірою залежить від того, чи не чекатиме на нас черговий виток пандемії.

2. Контейнерна криза в портах та посилення ролі залізниці

 

Рік, що минає, для сфери логістики можна охарактеризувати як період контейнерної кризи в портах Китаю та інших Азіатських держав. У липні 116 портів світу повідомляли про затори. Незважаючи на це, морські вантажоперевезення не втратили актуальності.

Водночас частково посилилась роль залізниці. Та і там не все стабільно. Ще в кінці минулого року брак залізничних контейнерів у Китаї великою мірою вплинув на велетенський стрибок тарифів. Така хвилеподібна динаміка частково зберігалася і в 2021 році, тож поки немає підстав говорити про те, що 2022-й продемонструє кардинально протилежну картину.

3. Посилення ролі Китаю та складність його відносин зі США

 

Більшість всесвітньо відомих компаній вже давно перемістили свої виробничі потужності до Китаю. Зараз цей фактор створює певну нестабільність не лише з причини пандемії, а й в зв’язку зі складними відносинами між Китаєм та США. Фактор геополітики завжди накладає свій відбиток і на сфери міжнародної співпраці, виробництва, торгівлі та логістики.

4. Зміцнення сфери автомобільних перевезень та нові виклики

 

2021 рік ознаменувався тим, що галузь автомобільних перевезень суттєво зміцнилася. Але це поставило акцент на іншій проблемі – недостатній кількості кваліфікованих водіїв вантажівок у європейських країнах. На сьогоднішній день попит на водіїв дещо перевищив пропозицію, але є підстави вважати, що протягом найближчого року ця ситуація вирівняється.

5. Продовження курсу на діджиталізацію

 

Цей тренд не є новим. Але з огляду на те, що курс на діджиталізацію є стратегічним, він продовжиться і в наступному році. З одного боку, ця тенденція виглядає модною та сучасною, свідчить про розвиток технологій. Але з іншого – вона впроваджується великою мірою для того, аби сфера логістики могла вижити у цих непростих умовах. Якщо є можливість спростити якісь процеси для зменшення навантаження на галузь та усунення бюрократичних ускладнень у ній, то це робиться.

6. Енергетична криза у світі та її вплив на економіку

 

Більшість експертів сходиться у своїх думках на тому, що великою мірою на світову економіку вплине нинішня зима. Усе залежить від того, наскільки вона буде довгою та холодною. Енергетична криза, яка охоплює різні країни, безперечно, вплине на економіку. Це, своєю чергою, відобразиться й на логістиці.

Частина країн, котрі обрали так звану зелену енергетику, можуть відчути наслідки кризи на собі. У випадку холодної зими може статися ситуація, при якій брак енергоносіїв не дасть можливості забезпечувати виробництво. Доведеться скорочувати промислові потужності, для функціонування яких потрібно багато енергії.

Імовірність такого сценарію вплине й на логістику, призвівши до перерозподілу частини товарних ринків та зміни у логістичних маршрутах. Вже у найближчі місяці зможемо побачити, наскільки об’єктивним є такий прогноз, тут багато факторів залежать від природи.

7. Україна, її роль у світових процесах та контрасти логістичної сфери

 

Говорячи про тренди та прогнози галузі в наступному році, не можна обійти стороною й Україну, яка знаходиться на перетині багатьох транспортних шляхів. Рік, що минає, позначився на нашій державі цілим рядом кадрових перестановок. Яскравим прикладом цього стало призначення чергового керівника митниці. Також у 2021 році був призначений новий Міністр інфраструктури.

Якщо аналізувати український контекст логістичної сфери за минулий рік, то можна сказати про такі тенденції:

- Контраст між тим, що декларується та виконується. Попри гарні анонси та звіти по проекту "Велике будівництво", на деяких ділянках доріг вже видно пошкодження. Чи будуть зроблені висновки, чи розрив між очікуваннями та реальністю лише посилиться, покаже наступний рік.

- Попри декларування принципів діджиталізації, транспортному бізнесу так само важко комунікувати з державними органами. Бюрократія продовжує бути "супутником" сфери.

- Відбуваються зміни у законодавстві. Так, прийнято новий закон "Про ваговий контроль", прийнято нові правила щодо оформлення ТТН у сфері автомобільних перевезень. Також прийнято закон "Про мультимодальні перевезення". Та виникає питання, чи будуть вони працювати і чи справді допоможуть поліпшити ситуацію в логістиці? До нормативно-правових змін, котрі відбулися в кінці осені, експедитори ще адаптуються, і процес цієї адаптації продовжиться у найближчі місяці.

З позитивного, АМЕУ розробила перший етичний кодекс для українських експедиторів. Також готується документальна кінострічка про вантажні перевезення в Україні. Одним словом, відбулося багато знакових подій, відголоски яких будуть відчутними і в новому році.

Підбиваючи підсумки…

Пандемія, нестабільність, енергетична криза та хвилеподібна динаміка ставок на фрахт не зупиняють розвитку сфери логістики у світі. Звісно, ці проблеми створюють ускладнення, але фахівці шукають шляхів бодай до відносної стабільності, діляться думками на знакових професійних подіях, впливають на законодавчі ініціативи. Тож є підстави для того, аби увійти в новий рік із поміркованим оптимізмом.