Що таке формула, та як вона призводить до економії?
На сьогоднішній день багато дискусій точиться щодо ціноутворення, яке за рамковою угодою на закупівлю пального формується на базі світових котирувань нафтового ринку (Platts), обмінного курсу долара та євро за даними Національного банку України, акцизного збору та "маржі" постачальника, в яку входять витрати на премію виробника, логістику та прибуток продавця.
За такою моделлю, маржа - це єдиний елемент формули, на який покупець має вплив, отже закупівельна ефективність визначається двома факторами - абсолютною ціною закупівлі та величиною цієї маржі.
Переходячи до питання економії при закупівлях за рамковою угодою, слід зазначити, що її можна вимірювати різними способами:
- у порівнянні до очікуваної вартості, яка визначається за стандартною методикою до початку тендеру;
- у порівнянні до бюджету витрат (так звана, "готівкова" економія, яка безпосередньо впливає на фінансові показники компанії);
- у порівнянні до ринку великого гурту з поставкою залізничним транспортом на день видачі замовлення на відвантаження.
Саме третій та найконсервативніший спосіб обрала "Укрзалізниця". Аргументи "за" досить прості й одночасно вагомі: цей варіант включає в себе актуальні, а не прогнозні ціни, й цей показник визначається незалежною аналітичною агенцією, отже маніпулювати результатами "Укрзалізниця" ніяким чином не може та апріорі не вважає за потрібне.
Результатом застосування такого механізму стала економія з початку року 147 млн грн у порівнянні до гуртового ринку, або в середньому - 4-6% економії, а загалом, попри будь які закиди та маніпуляції, Укрзалізниця вже 12 місяців поспіль закуповує пальне за ціною, нижчою від середньоринкової.
Щодо економії в порівнянні з бюджетом, який розраховувався наприкінці минулого року на базі консервативних прогнозів ціни на сировину та курсу долара до гривні, то вона вже перевищила мільярд гривень. Але наш основний показник, який ми висвітлюємо в ЗМІ та звітуємо Правлінню та Наглядовій раді - це економія від гуртового ринку.
Конкуренція як основа якості закупівель
Звичайно, загальна картина така, що з початком роботи по рамковій угоді, наша економія залишилася більш-менш на сталому рівні, але що ж змінилося?
По-перше, в торгах приймають участь 12 компаній, що пройшли первинний відбір рамкової угоди, отже немає жодного шансу на картельну змову. Боротьба точиться протягом усіх раундів аукціону, і інколи перемогу отримують завдяки одній гривні на тонні.
Більш того, шість з дванадцяти постачальників вже перемагали в аукціонах, отже шанси на перемогу у кожному відборі є у всіх.
По-друге, є тенденція до сталого зниження маржі постачальників з 2000-2500 грн на початку 2019 року до 650-800 грн на тонні в останніх відборах, а це запорука контрольованого та справедливого ціноутворення без аномальних сплесків.
По-третє, тривалість циклу закупівлі зменшилася з кількох місяців до двох тижнів, а циклу замовлення - з 26 до 7 діб. Це не є для нас приводом складати руки, й зараз ми працюємо над поліпшенням цього показника до 4-5 діб.
В цілому ж це означає не тільки економію часу та ресурсів, а найважливіше – ритмічність постачання.
Чому це важливо? Просто згадайте щорічні "паливні" кризи "Укрзалізниці" через систематичне блокування тендерів, коли операційний процес стояв на межі зриву, а компанія докладала титанічних зусиль та надзвичайних заходів, щоб стабілізувати ситуацію.
Сьогодні ми можемо сміливо констатувати, що стабільно підтримуємо 10-15-денний запас пального в депо, та 5-10-денний запас на центральному паливному сховищі, а обігові кошти компанії витрачаються стабільно та прогнозовано, бо ми замовляємо невеликими регулярними партіями, а не великим обсягом на довгий період.
По-четверте, кількість додаткових угод на корекцію ціни по формулі на дату фактичного замовлення знижено вдвічі: по 20 пролонгованих договорах, укладених в 2019 році, було підписано 35 додаткових угод. По 19 договорах за рамковою угодою - лише 17, та є тенденція до подальшого зниження цього показника.
Що попереду
Звичайно ж "Укрзалізниця" не зупиняється на досягнутому, оскільки потенціал оптимізації ще є суттєвим. Тому зараз активно йде робота над електронними договорами, які дозволять скоротити тривалість циклу замовлення; готується автоматизований графік аукціонів, замовлень та платежів; обговорюється оптимізація логістики пального відповідно від пункту відвантаження, тощо.
У підсумку ми можемо точно сказати, що ефективність рамкової угоди, як інструменту закупівель, вже доведено, й тому ми ведемо кропітку роботу над екстраполяцією цього ефективного підходу на інші стратегічно важливі та висококонкурентні категорії. Саме тому, Укрзалізниця вже розпочала дві процедури закупівлі річної потреби моторних олив М-14В2 та М14-Г2ЦС на загальну суму близько 150 млн грн та проводить відбір постачальників для укладання рамкової угоди.
У підсумку переможе конкуренція та економічна ефективність. А хіба не так має бути?