Цифровізація допомагає Україні проводити реформи, має потужний антикорупційний ефект, покращує взаємодію держави з громадянами, сприяє розвитку бізнесу. А під час війни важливість і затребуваність диджиталізації стала ще очевиднішою.
Автомобільні перевезення допомагають вистояти українській економіці через блокування авіа- та морського сполучення. Згідно з підрахунками, частка перевезень вантажів автотранспортом в Україні тільки у 2021 році становила 32%, поступаючись за обсягами лише залізниці.
Тож, Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури та Міністерство цифрової трансформації прагнуть автоматизувати галузь перевезень, спростити бюрократію та усунути корупційні ризики, щоб покращити провадження бізнесу і максимально швидко та якісно інтегрувати український ринок із ринком ЄС.
Цифровізація потребує значних інвестицій. І попри війну міжнародні партнери продовжують підтримувати Україну, зокрема, у проведенні реформ електронного урядування.
За підтримки міжнародних донорів USAID та UK aid проєкт міжнародної технічної допомоги "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS" допомагає Уряду реалізувати важливий проєкт – впровадження електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН). Цифровий формат накладної використовуватимуть під час вантажних перевезень автомобільним транспортом і розрахунків за ці перевезення.
Електронна ТТН. Що уже зроблено?
Сьогодні вже маємо такі результати: створена система реєстрації та обліку е-ТТН на перевезення вантажів автотранспортом, а також два провайдери електронного документообігу успішно пройшли тестування щодо взаємодії із системою е-ТТН.
Завдяки цифровому формату інформація про перевезення та транспортний засіб міститиметься в центральній базі даних системи е-ТТН, де фіксуються всі дії сторін перевезення: документи не можна підробити, всі зміни можна відстежити. А взаємодія між вантажовідправником, перевізником і вантажоодержувачем істотно спроститься та прискориться.
Чому це важливо для держави?
Маємо кілька потенційних ефектів від оцифрування ТТН:
1. Збільшення прозорості на ринку автомобільних вантажних перевезень. Вдасться мінімізувати можливість використання фіктивних документів і маніпулювання показниками у документації. А також усунути діяльність "сірих" перевізників, які не декларують комерційної діяльності, ухиляються від сплати податків та порушують конкурентні умови ринку перевезень. За різними підрахунками, таких перевізників на ринку – 30%.
2. Партнерство з бізнесом. У випадку з е-ТТН держава делегує частину функцій провайдерам електронного документообігу й відповідно економить на розробці, тобто: з боку держави розробляється центральна компонента (реєстр), а створенням інтерфейсів користувачів та їхньою підтримкою займається бізнес. За таким принципом уже багато років працює е-система закупівель Prozorro.
3. Боротьба з руйнуванням доріг. Одна з причин руйнації дорожнього покриття – перевантаженість транспортних засобів через відсутність інструменту для контролю та оперативного відслідковування порушень. Система е-ТТН буде інтегрована із системами WIM (Weight in Motion), які зможуть в автоматичному режимі вимірювати габарити та вагу транспортного засобу під час руху й у такий спосіб контролювати вагу та уникати перевантажень. Також аналіз даних, зібраних через е-ТТН, допоможе Мінвідновлення створити теплову карту перевезень, яка визначатиме найбільш навантажені напрямки, а відповідно – куди міністерству потрібно спрямовувати бюджетні кошти на підтримку або капітальний ремонт доріг.
4. Боротьба з перевезеннями нелегальних вантажів. Якщо поєднати систему е-ТТН з іншими державними системами, зʼявиться можливість відстежувати ланцюги постачання нелегальної продукції, а також боротися з податковими порушеннями та зловживаннями. Наприклад, інтеграція з електронною системою еАкциз дозволить відстежувати переміщення підакцизних товарів – тютюнових виробів та алкоголю – і у такий спосіб сприятиме підвищенню прозорості на ринку.
5. Інтеграція з ринком ЄС. Впровадження е-ТТН – це перший крок до впровадження e-CMR – електронної міжнародної транспортної накладної, документу, необхідного для міжнародних перевезень вантажів. Це сприятиме гармонізації українського законодавства із європейськими стандартами та покращенню умов провадження бізнесу між Україною та ЄС.
Що отримає бізнес?
Бізнес отримає швидкість, зручність, економію та чесні правила на ринку. Завдяки інтероперабельності сторони перевезення – вантажовідправник, перевізник та вантажоодержувач – зможуть швидко та вільно обмінюватися даними у системі та оперативно проводити взаєморозрахунки за перевезення, а також економити та дотримуватися екологічності, бо зникне паперова тяганина і не доведеться доставляти ТТН поштою чи курʼєром сторонам перевезення. Інститут аналітики та адвокації, що залучений до впровадження е-ТТН, порахував, що бізнес зможе економити на друкуванні та надсиланні ТТН понад 740 млн гривень на рік.
Звичайно, бізнесу варто буде подбати, щоб забезпечити водіїв необхідними технічними засобами (смартфонами чи планшетами) та навчити користуватися електронною ТТН. У випадку відсутності електроенергії чи інтернету планується опція відкладеної реєстрації, коли документ можна підписати через певний час, коли зʼявиться зв’язок та інтернет-покриття.
Крім того, особливістю системи е-ТТН є те, що навіть перебій в електропостачанні з високою ймовірністю ніяк не вплине на роботу самої системи, тобто доступ до системи буде зберігатися фактично за будь-яких умов. Під час розроблення системи було опрацьовано багато бізнес-кейсів, наразі є ще певні питання, які потребують практичної перевірки – саме для цього буде передбачено перехідний період.
В цілому електронна ТТН сприятиме покращенню умов для провадження бізнесу, що у майбутньому може стати одним із важливих чинників для залучення іноземних інвесторів.
Цифровізація України = можливості для економічного зростання
Сьогодні реалізація більшості реформ, як і відновлення країни, значною мірою залежить від міжнародної підтримки. І для України зараз критично важливо демонструвати ефективні результати у прогресі реформ, боротьбі з корупцією і збільшенні прозорості в економіці.
Бізнес та громадськість мають підтримувати цифровізацію. Вона вже довела свою ефективність: онлайн-послуги у Дії, захист держреєстрів і даних у хмарних сховищах, електронні сервіси для підтримки бізнесу, цифрові рішення для тих, хто постраждав внаслідок війни, та багато іншого. Наприклад, тільки створення е-системи будівництва та переведення в онлайн-формат 15 будівельних послуг дало змогу заощадити державі понад 11,2 млрд грн, зменшити бюрократичні процедури, усунути контакт громадянина з чиновником та зменшити корупційні ризики.
Впевнений, що оцифрування товарно-транспортної накладної – це новий та важливий етап не тільки для транспортного сектору, а й для економіки в цілому. Бо прозорі та чесні правила, максимальна цифровізація процесів посилять довіру громадськості та міжнародних партнерів до України, а також сприятимуть залученню інвестицій та донорської підтримки для відбудови та розвитку України.