Вже наступного місяця "Нова пошта" запускає вантажні авіарейси власним флотом. Першими маршрутами були обрані Рига-Жешув та Жешув-Кишинів. В компанії говорять, що ринок Європи для них поки що новий, тому розширюватись будуть поступово, з огляду на попит. В середньострокових планах - поєднати США та Китай з ЄС, а наступного дня після відкриття неба в Україні почати виконувати рейси з вітчизняних аеропортів. 

Про те, з якими проблемами зіштовхнулися компанія під час сертифікації в Україні та ЄС, пошук літаків та вплив війни на бізнес в інтерв'ю ЦТС розповів СЕО Supernova Airlines Ярослав Красножон. 

Авіакомпанія була заснована ще у 2021 році. Сертифікат експлуатанта ви отримали у січні цього року. Ви рухались згідно з планом  компанії, чи через війну терміни були зміщені? 

Так, компанія заснована 1 жовтня 2021 року. До початку повномасштабного вторгнення ми планували, що почнемо польоти наприкінці квітня - початку травня 2022 року на літаках Ан-26. Десь на початку червня ми мали доставити перший літак Boeing 757, на якому б здійснювали авіарейси до США. Тобто у нас вже був підписаний договір із лізингодавцем. Проте власник літака вимушено вийшов з угоди щодо лізингу, адже воєнні ризики виявились для нього неприйнятними. Ми розуміємо його позицію, тримаємо зв’язок  і обов’язково повернемось до перемовин  після перемоги України. 

Тобто наш план був досить інтенсивний. І ми його не змінили, але, звісно, строки змістилися.    

Чи важко було отримувати сертифікат експлуатанта зараз? 

З 1 січня 2022 року були змінені авіаційні правила в Україні. Ми перейшли на регламенти, наближені до Європи. Ми перша українська авіакомпанія, яка повністю пройшла процедуру сертифікації відповідно до них. Це було складно. Якісь процедури потрібно було відпрацьовувати вперше, плюс додався фактор війни. 

Зараз ви проходите також сертифікацію в ЄС. На якій стадії цей процес та чи є якість складнощі? 

Фундаментом для будь-якої авіакомпанії є сертифікат експлуатанта, який видається країною, де зареєстрована компанія. Оскільки авіаційне законодавство в різних країнах відрізняється, ми маємо проходити додаткові процедури для визнання нашого сертифіката, щоб компанія могла здійснювати перевезення в різних країнах. 

По Європі ми десь в середині процесу. Але через війну усе затягується. Ми маємо пояснювати колегам з інших країн, що війна у нашій країні не змінила процес ліцензування, надання дозволів, і що Державіаслужба продовжує виконувати свою роботу. 

Для них це теж нова практика - експлуатант, який отримав сертифікат під час війни в іншій країні, зараз отримує їхній сертифікат. Ми перший такий кейс. Вони взагалі не чекали, що ми до них постукаємо і скажемо: хлопці ми б хотіли до вас літати. Але я не можу сказати, що є якісь перепони, просто у Європі цей процес трохи довший. Вони пишуть рекомендовану практику зараз із нами. Наступними будуть Великобританія, США та Китай. 

Щойно Державіаслужба дозволить літати в українському авіапросторі - наступного дня ми готові розпочинати польоти. 

Чому навіть в умовах війни ви все ж вирішили запускати авіакомпанію? 

Ми всі розуміємо, що війна в Україні закінчиться, і знадобиться логістичний зв'язок зі світом. Отримання сертифіката експлуатанта, дозволів, пошук літаків і т.п. - це досить тривалий процес, який краще пройти зараз. І тоді на момент перемоги, як тільки це буде безпечно, ми зможемо дуже швидко розпочати надавати сервіс, доставляти гуманітарні вантажі та відновлювати країну, а не через 6-9 місяців потому. Ми будемо першими в Україні, хто надаватиме ці послуги. Щойно Державіаслужба дозволить літати в українському авіапросторі - наступного дня ми готові розпочинати польоти. 

Друге - "Нова пошта" це великий логістичний оператор, і вона потребує власної авіакомпанії, яка б дозволила прискорити та контролювати термін доставки вантажів з Америки та Китаю. Ми бачимо, що бізнес в Україні працює, і йому потрібна вчасна та швидка доставка за доступною ціною. 

На коли заплановані перші рейси та які це будуть маршрути? 

Процес отримання сертифіката в ЄС трохи затягнувся, тому сподіваємось почати вже у травні. Першими авіарейсами будуть Рига-Жешув, 4 рази на тиждень та один рейс на тиждень Жешув-Кишинів. І це значною мірою підв’язано під доставку із США та Китаю. 

Можливо, долучиться ще якийсь напрямок із Західної Європи та збільшиться частота на Кишинів, якщо побачимо попит. Ми ще вивчаємо ринок Європи, тоді як ринки США та Китаю нам добре знайомі, але під них ми шукаємо далекомагістральний літак. 

Було заявлено, що у флоті вже є два літаки Ан-26. Де вони знаходяться зараз та в якому аеропорті будуть базуватися?

Без європейської авторизації ми не маємо можливості літати, тому літаки стоять на землі та чекають сертифікату. Один із літаків знаходиться у словацькому місті Пієштяни. Він проходить технічне обслуговування. Інший літак - в Україні. Паралельно ми шукаємо ще літаки для нашого флоту та працюємо над заміною. До 2024 року хочемо мати флот із 4 літаків. 

Для постійного базування наших літаків аеропорт ще не обраний. Ми оцінюємо можливості й поки що в процесі переговорів. На цю мить вивозити вантажі з України ми можемо лише автомобільним транспортом.

До 2024 року хочемо мати флот із 4 літаків. 

Від чого буде залежати вихід на ринок США та Китаю? 

Значною мірою від того, як швидко ми знайдемо літак. Зараз досить великий попит на далекомагістральні літаки. Після історії з ковідом логістичні компанії хочуть бути впевнені у своїх послугах, тому формують власні парки вантажних літаків. 

До вересня-жовтня минулого року через війну та ризики, повʼязані з нею, з нами спілкуватися взагалі не хотіли. Крім того, досвід лізингодавців із українськими авіакомпаніями теж не завжди був успішний. Але зараз Україна викликає великий інтерес, адже усі розуміють, що тут буде розвиток. І зараз нами почали цікавитись. І від співчуття перейшли до ділових перемовин. 

Який штат авіакомпанії? Це будуть українці? 

Наразі залучено три екіпажі - це 9 осіб, і 4 техніки. Коли ми почнемо літати в США, це буде мінімум 30 пілотів. Ми будемо невеликою за штатом компанією відносно до наших обсягів. Штат буде український, це наша принципова позиція. 

Які терміни окупності проекту? 

На початку запуску компанії планували, що це буде протягом трьох років. Зараз об'єктивно ці строки подовжились. 

Які стратегічні плани компанії на найближчі роки? 

Завдання на два роки виглядає так: поєднати ринок США із Європою та Китай із Європою таким чином, щоб, умовно, наступного дня після оголошення безпечних польотів в Україні ми почали виконувати ці рейси в Україну. 

Читайте також Коли битва за Київ була виграна, ми відновили рейси до столиці України, – інтерв’ю з СЕО Flix Андре Шваммляйном