Вже декілька років у Польщі тривають дискусії щодо того, чи є доцільним будівництво поблизу Варшави нового аеропорту з анонсованим раніше трафіком у 100 млн пасажирів на рік. Пандемія, яка обвалила на пару років авіатрафік у Європі, лише додала скепсису. Багато запитань викликали також проблеми з відведенням землі під майбутнє летовище та викупом її у нинішніх власників. Між тим, ідея вже переросла просто задум про новий великий аеропорт - тепер проект Centralny Port Komunikacyjny (CPK) - це вже значною мірою і про залізницю. Адже передбачається, що результатом його реалізації стане будівництво нових ліній для курсування високошвидкісних поїздів. Наразі відбуваються проектувальні роботи, а СРК називають найдорожчим інфраструктурним проектом в історії країни.
На запрошення компаній Kombud та Tines ЦТС побував у Варшаві та записав розмову з Пйотром Рахвальські, членом правління CPK, у якій він розповів про основні параметри проекту, зокрема, про його залізничний компонент.
Найбільший і найдорожчий
Centralny Port Komunikacyjny і пов’язане з ним залізничне сполучення є проектом міжнародного значення. Це є найбільший інфраструктурний проект в історії Польщі. На сьогодні його вартість оцінюється у понад 160 млрд злотих (близько 37 млрд євро. - ЦТС).
Аеропорт став меншим
Проект СРК за останній рік зазнав певних змін. Зокрема, щодо його більш реальних параметрів. Так, з анонсованих раніше 100 млн пасажирів на рік ми дійшли до більш реалістичних 34 млн. Аеропорт матиме дві незалежних злітно-посадкових смуги, 300 тис. злітно-посадкових операцій на рік. Ми плануємо зробити аеропорт гнучким, працюючи над його подальшим розвитком після відкриття крок за кроком. Це має призвести до пасажиропотоку 60 млн на рік та будівництва ще однієї, третьої, ЗПС у наступні 20 років.
Не лише швидкісна залізниця
Залізничний компонент включатиме в себе будівництво перших високошвидкісних ліній у Польщі. Але це не лише про швидкісну залізницю - мова йде про розвиток транспортного сполучення і покращення логістики в межах всієї країни. Разом з Міністерством інфраструктури ми працюємо над планом розвитку мережі доїзду до кожного повіту у Польщі - над горизонтальним розкладом, результатом якого має стати стабільна транспортна пропозиція для жителів будь-якого куточка Польщі. Реалізація цієї програми в перспективі 2035 року має забезпечити доступ до залізничної системи далекого сполучення з кожного повіту напряму, регіональними поїздами або автобусами. При цьому наша мережа є частиною Транс’європейських транспортних коридорів TEN-T.
Польща за 100 хвилин
Наш проект є частиною ініціативи "Польща за 100 хвилин", який передбачає, що залізницею можна буде доїхати в межах 100 хвилин зі столиці до всіх найбільших міст нашої країни. Одним з головних і найбільш вартісних елементів даного проекту є будівництво швидкісного залізничного тунелю під містом Лодзь. До кінця цього року ми очікуємо завершення тендеру щодо будівництва даного тунелю. Плануємо, що відкриття тунелю відбудеться до 2032 року, одночасно із запуском першої черги нового аеропорту.
Лінія Y
До того часу також розраховуємо побудувати першу частину високошвидкісної залізниці з Варшави, через СРК (аеропорт), до Лодзі. Наступний етап включатиме будівництво відтинку у західному напрямку від Лодзі до Серадза, де відбуватиметься розгалуження так званої "Лінії Y". Далі лінії до Вроцлава і Познані плануємо завершити до 2035 року.
Проектна швидкість на "Лінії Y" складатиме до 350 км/год. Поїзди рухатимуться на швидкості до 320 км/год (на ділянці Варшава-Познань) і 300 км/год (Серадз-Вроцлав), але ми будуватимемо інфраструктуру з таким розрахунком, щоб був певний запас швидкості.
Швидкість на лінії Серадз-Вроцлав буде меншою, оскільки ми бачимо потенціал цього напрямку і для вантажних перевезень, наприклад, швидкісних інтермодальних поїздів. Це відгалуження використовуватиметься також і для регіональних пасажирських поїздів.
"Лінія Y" поєднає чотири з п’яти найбільших міст Польщі. Однак це не єдиний проект, над яким ми працюємо. Також працюємо над лінією від CPK в напрямку Троймяста (Гданськ, Гдиня, Сопот. - ЦТС). Ця лінія також є елементом європейської мережі TEN-T і має бути збудована до 2040 року.
Земельне питання
Для реалізації нашої інвестиції нам необхідно викупити декілька тисяч земельних ділянок. Аби мінімізувати витрати, ми не лише викуповуємо ділянки, а і впроваджуємо програму добровільного переселення мешканців в житло, яке пропонуємо в обмін на землю. Вперше ця програма була запроваджена щодо земель майбутнього аеропорту і на добровільну програму погодилися 80% мешканців.
Ми проводимо широку програму інформування мешканців, зустрічаючись з жителями кожної громади, де плануємо викупити землю на маршруті нашої інвестиції. Іноді такі зустрічі доводиться проводити по декілька разів. Ми пропонуємо мешканцям п’ять варіантів передачі ділянок.
Уникнути "ефекту тунелю"
Цікаво, що вся ця ситуація має два боки. З одного - є частина населення, яка протестує проти цього будівництва. З іншого - є керівники громад, які вимагають, аби нове залізничне сполучення було запущене якомога скоріше.
Але тут варто відзначити, що не завжди ці очікування є виправдані. Адже високошвидкісна залізниця не призначена для вирішення локальних транспортних проблем. Однак, ми в CPK робимо все можливе аби уникнути так званого "ефекту тунелю", коли громади, через які проходитиме надшвидкісна залізниця не мали б позитиву, не отримуючи доступу до цієї лінії.
Однією з таких інвестицій є побудова на новій лінії залізничної станції в містечку Бжезіни, яке наразі позбавлене залізничного сполучення. І наш проект, можливо, передбачатиме будівництво ще декількох подібних маленьких станцій, які також зможуть обслуговуватися поїздами Regio Express.
Читайте також Малими кроками: Як євроколія перетворила литовський Каунас на залізничний хаб