SkyUp Airlines можна сміливо назвати найуспішнішою українською авіакомпанією, що працює в умовах війни, оскільки це єдиний вітчизняний перевізник, майже весь флот якого постійно задіяний в авіаперевезеннях: з 12 літаків компанії працюють 11. Відповідно, компанія дає роботу і своєму персоналу.

Як це можливо в умовах, коли в Україні йде війна і повітряний простір закрито? Втративши змогу працювати в Україні, компанія зайняла в Європі нішу "мокрого лізингу", котрий передбачає передачу літаків в оренду іншим авіаперевізникам разом з екіпажами та з задіянням власного технічного персоналу. Про нові виклики в умовах війни, пристосування до європейського ринку, створення нової авіакомпанії в ЄС та плани на зимовий сезон ЦТС розповів генеральний директор SkyUp Дмитро Сєроухов.

фото-1

SkyUp є одним з небагатьох пов’язаних із туризмом українських бізнесів, які встояли під час пандемії і спромоглися знайти свою нішу навіть під час війни. Завдяки чому це вдається?

Перш за все, завдяки команді, яка плідно співпрацює один з одним та з нашими контрольними й регламентними органами (ДАСУ, Міністерством інфраструктури). Також це стало можливим завдяки тому, що ми знайшли комерційну можливість та нову для себе нішу - мокрого лізингу. Це новий для нас сегмент, новий досвід, але це єдина можливість для авіакомпанії працювати зараз та в найближчому зимовому сезоні.

Як зараз виглядає ваша співпраця з державними органами в Україні?

Робота поза Україною була б неможлива без сприяння та підтримки ДАСУ (Державної авіаційної служби України - ЦТС). Служба продовжує робити свою роботу, комунікувати з EASA, ICAO, контрольними органами інших країн, здійснювати нагляд за нами, аудити, виконувати свою функцію контролю. Завдяки цьому ми маємо змогу доводити до всіх наших партнерів, що можемо оперувати згідно всіх правил, регламентів та процедур.

Один із літаків авіакомпанії (UR-SQP) так і залишився на зберіганні в Борисполі. Чому його не змогли вивезти?

Так сталося, що він саме був у небі в момент закриття повітряного простору. Він летів з Борисполя до Кишинева. Це мало бути перебазування, але ми трішки не встигли. Якщо не помиляюся, він уже хвилин 20 як був у небі, але його розвернули і він повернуся до Борисполя.

Яких санкцій і втрат зазнає компанія через те, що літак не літає і перебуває в потенційно небезпечній зоні?

Відповідно до контракту, ми несемо всі ті ж зобов’язання, які несли й до війни. Незалежно від того, перебуває літак у небі чи на землі, ми повинні виконувати зобов’язання перед лізингодавцем. Станом на зараз у нього немає страхового покриття на території України. Все інше залишається за ним. Він не має документів льотної придатності, але повністю технічно придатний - ми його регулярно обслуговуємо, проводимо всі регламентні роботи. Як тільки буде можливість здійняти його в небо та полетіти, ми нею одразу ж скористаємося. На жаль, поки що це залежить не від нас.

В серпні авіакомпанія отримала ще один Boeing 737-800, дванадцятий літак у вашому флоті. Він уже почав виконувати рейси? Для кого і на яких умовах?

Так, ми отримали ще один Boeing 737-800, це наш Mike (UR-SQM - ЦТС). Так само, як і інші літаки цієї модифікації в нашому парку, він має 189 пасажирських місць. Він почав виконувати рейси одразу ж після надходження. У нас немає конкретних бортів, закріплених за певним напрямком чи партнером. В усі контракти ми намагаємося включити весь наш флот для того, щоб мати операційну можливість проводити ротацію літаків для уникнення будь-яких проблем із розкладом.

Тобто в контракті з партнером не прописуються конкретні борти?

Так, партнер розуміє, що ми надаємо Boeing 737-800 на 189 місць, і має з нами контракт на певну кількість літаків, або рейсів, або годин польоту та певний розклад, котрі ми повинні забезпечити. Ми маємо можливість ротувати літаки між собою - це наше право. Ми можемо це робити для того, щоб партнер був забезпечений тим перформансом за регулярністю, який потрібен для оперування.

Зараз ми оперуємо радше як сервісна компанія, ніж як повноцінний оператор ринку. На превеликий жаль, ми поки що не можемо продавати власні квитки, використовувати свої позивні.

З ким на сьогодні співпрацюєте? Які обсяги співпраці?

Цього літнього сезону та в найближчій перспективі ми співпрацюємо з різними авіакомпаніями - з Європи, Туреччини. Зараз ми підписуємо контракти з новими авіакомпаніями на зимовий сезон у нових для нас регіонах оперування. Це буде не тільки єврозона, бо високий попит у Європі припадає на літній сезон, а взимку знайти контракти мокрого лізингу тут складніше. Серед партнерів на сьогодні: Wizz Air, Smartwings, Freebird, Corendon, Tailwind, Air Albania та інші. З кожним із них протягом сезону кількість літаків по контрактах змінювалася в залежності від попиту. Тобто зараз ми оперуємо радше як сервісна компанія, ніж як повноцінний оператор ринку. На превеликий жаль, ми поки що не можемо продавати власні квитки, використовувати свої позивні.

Де і з ким плануєте працювати в зимовий сезон?

Якщо літо - це ринок мокрого лізингу в Європі, то зима - це ринок в Азії, Африці та Південній Америці. Це ті регіони, в яких має бути попит. Але на сьогодні є багато обмежень, що стосуються цих ринків. Наприклад, закритий ринок Китаю, який завжди був драйвером попиту в азійському регіоні. Тож це будуть різні регіони, різноманітна географія. Це означатиме додаткове навантаження на нас, але ми з ним впораємося. У нас немає іншого виходу.

Зима - це ринок в Азії, Африці та Південній Америці. Це ті регіони, в яких має бути попит.

Якою ви бачите свою роботу в Південній Америці, що є досить екзотичним ринком, як для авіакомпанії з України?

Йдеться не про польоти між Європою та Південною Америкою. Мається на увазі оперування в межах Південної Америки. Ми залишаємося на ринку мокрого лізингу, тобто передачі наших літаків та екіпажів в оренду місцевим перевізникам. Ми співпрацюємо з тими ж самими брокерами і таке інше.  З цієї точки зору у нас нічого не змінюється. Безпосередньо своїх операцій ми там вести не можемо - так само як і в Європі на даний момент.

Як реагують європейські партнери та пасажири на те, що їх обслуговує авіакомпанія з України? Чи отримуєте ви відгуки, слова підтримки?

Далеко ходити за прикладами не потрібно - варто зазирнути у Facebook, і можна побачити, що коли українці в Європі бачать літак SkyUp або летять ним, вони дуже пишаються тим, що у них є змога летіти літаком з українським прапором на фюзеляжі. Це дуже приємно.

Загалом можу сказати, що коментарі від наших партнерів з приводу того, як ми оперуємо, є дуже теплими. Ми пройшли багато зовнішніх аудитів у зв’язку з тим, що ми літаємо за межами України. CAA (Civil Aviation Authority, органи управління цивільної авіації - ЦТС) працюють в умовах війни також. Нас перевіряють на предмет того, як ми забезпечуємо роботу, що у нас із безпекою, ліцензуванням, підтриманням льотної придатності літаків, технічним обслуговуванням і т. д. Ми пройшли аудит від кожної авіакомпанії, з якою співпрацюємо. Вони, своєю чергою, пройшли аудити й певні процедури зі своїми CAA для узгодження контрактів лізингу з нами, тому що ми для них - оператор третьої країни. Ми походимо не з єврозони, тож такі контракти мають узгоджуватися.

Для нас це теж виклик - довести, що працювати потрібно саме з нами. Ми пройшли аудити незалежних аудиторських компаній. Одна з них, британська компанія з 20-річним досвідом, здійснила операційний та безпековий аудит нашої діяльності для одного з партнерів-замовників. Вони були здивовані тим, що у них не виникло жодного зауваження до наших правил, процедур та норм. У них таке вперше, хоча вони - з Європи. В результаті вони надали нам рекомендаційного листа і навіть дозволили відкривати дані їхнього звіту, якщо це буде потрібно.

Ми пишаємося тим, який перформанс з точки зору оперування можемо забезпечувати в нинішніх умовах. А це можливо тільки завдяки команді, ефективності співпраці всіх її членів, дотриманню норм і правил компанії.

Що реально було б зробити, аби полегшити роботу українських авіакомпаній у ЄС?

Для українських авіакомпаній могли би бути впроваджені можливості щодо ведення власних операцій. Нехай би вони були обмежені часовими рамками, але це була б реальна додаткова допомога від Європи Україні.

Можна припустити, що, як і в багатьох компаніях України, частина ваших людей розкидана по Україні та Європі. Якщо так, то як вдається налагоджувати роботу в таких умовах?

Ми зіткнулися з цією проблемою ще під час ковідних обмежень. Тоді ми почали активно вчитися працювати віддалено. Цей досвід нам знадобився і тепер. Так, через війну багато з нас залишили свої домівки - хтось переїхав на Захід України, хтось за кордон. Але наша робота в основному сконцентрована в небі та по зовнішніх станціях. Навіть якщо ти працюєш лише з Києва - це все одно віддалений формат роботи. Тож глобально нічого не змінилося, просто зустрічей в онлайн форматі стало більше, ніж було до цього.

Як вдається вирішувати питання з виїздом чоловічого персоналу за кордон?

Це складно, але є певні нормативні процедури, які ми повинні проходити, бронювати наших спеціалістів від мобілізації, узгоджувати списки списки на відрядження, проводити ротацію. Тобто ми маємо певні зобов’язання і виконуємо їх відповідно до встановлених норм і процедур через міністерства і всі дотичні органи. Частина наших працівників на сьогодні у Збройних силах України, частина - в теробороні, решта - на економічному фронті.

Скільки екіпажів зараз задіяні в польотах?

Екіпажі постійно перебувають у ротації, щоб підтримувати льотну придатність могли всі. У серпні понад 60% екіпажів були задіяні в роботі.

Скільки людей з компанії сьогодні служать у ЗСУ?

30 чоловік. Компанія зберігає їхні робочі місця, виплачує повну заробітну платню.

Відомо, що SkyUp займається відкриттям авіакомпанії в ЄС. На якому етапі цей процес?

Хочу наголосити, що це буде окрема юридична особа з окремим штатом, окремими літаками, власним сертифікатом експлуатанта. Тобто повноцінна авіакомпанія з усіма постхолдерами, процедурами, мануалами, ліцензіями та сертифікатами. Це буде компанія у групі SkyUp, але не "представництво" SkyUp.

Відповідно, створення такої авіакомпанії - дуже складне і тривале. Воно передбачає багато узгоджень, виконання численних процедур. Для нас цей шлях, мабуть, трохи незвичний, хоча ми й маємо досвід в Україні. Важко оцінити перспективи, бо ми ще в процесі. Через кілька місяців ми маємо вийти на фінішну пряму.

Це буде окрема юридична особа з окремим штатом, окремими літаками, власним сертифікатом експлуатанта. Тобто повноцінна авіакомпанія з усіма постхолдерами, процедурами, мануалами, ліцензіями та сертифікатами. 

Вже можете сказати, де саме буде відкрита нова авіакомпанія?

Ми про це повідомимо, як тільки буде можливість.

Join UP! оголосив про вихід на румунський ринок і про плани щодо Чехії, Словаччини, Польщі. Рейси для спорідненої компанії буде виконувати SkyUp? Якою буде маршрутна мережа?

Так, SkyUp буде виконувати для Join UP! Romania рейси, так само, як і для всіх інших туроператорів. Зараз SkyUp дуже активно працює на ринках саме цих країн з різними туроператорами, має з ними чартерні програми. Join UP! - це один із клієнтів SkyUp. У Join UP! є своя стратегія розвитку та виходу на нові ринки, у SkyUp - своя. І вона включає в себе співпрацю з багатьма туроператорами, не тільки з JoinUP! Якщо у Словаччині не буде Join UP!, але будуть інші туроператори - SkyUp літатиме на замовлення цих туроператорів.

З приводу конкретно Join UP! Romania - рейси будуть виконуватися за тими напрямками, які користуються попитом у цій країні (Єгипет, Туреччина, Греція, Іспанія, Португалія).

Ви відкрили станцію технічного обслуговування своїх літаків у Туреччині. Чи задоволені ви тим, як там ідуть процеси?

І задоволені, і засмучені одночасно. Ця станція повинна була запрацювати в Борисполі. Ще в 2021 році ми зареєстрували Sky-Stream, перед війною отримали ліцензію Part 145 (європейський стандарт для організацій, які виконують технічне обслуговування ПС, зареєстрованих у державах-членах EASA - ЦТС), але не встигли почати оперування. Тож ми перенесли лінійну станцію до Анталії, за допомогою ДАСУ провели її аудит, сертифікували, ліцензували. ДАСУ дуже сприяла тому, щоб ми пройшли всі ці процедури, підказувала, що і як треба робити.

На піку сезону там було більше 40 спеціалістів. Вони обслуговували 4 літаки на постійній основі та 2 додатково, коли була така можливість. 

Рішення про відкриття лінійних станцій ми будемо ухвалювати, відштовхуючись від географії оперування та базування літаків взимку.

На зимовий період було заплановано відкриття таких станцій в інших країнах. Чи вже відомо, в яких саме країнах і аеропортах? 

Справді, ми маємо намір відкрити такі лінійні станції там, де це буде потрібно. Якщо ти маєш один літак, що базується в певному аеропорту, для нього не потрібно відкривати лінійну станцію. Коли ж таких літаків декілька - це вже має економічний сенс. Тобто рішення про відкриття лінійних станцій ми будемо ухвалювати, відштовхуючись від географії оперування та базування літаків взимку.

Деякі авіакомпанії переобладнують свої борти чи надають їх для перевезення поранених українських захисників в європейські госпіталі. Чи робить SkyUp щось подібне? Як взагалі авіакомпанія допомагає країні?

В перші місяці великої війни ми долучилися до евакуації громадян України до країн тимчасового перебування, транспортували гуманітарну допомогу, зокрема медикаменти, дитяче харчування, засоби особистої гігієни та побутової хімії, ковдри, пелюшки.

Навесні, за підтримки МЗС, разом із футбольним клубом "Шахтар" ми ініціювали серію благодійних матчів Shakhtar Global Tour for Peace. Проєкт зібрав 13,2 млн грн, на які були придбані 750 захисних касок, 1 500 аптечок та інші необхідні речі для українських воїнів, громадян та дітей, які постраждали від війни.

Ми готові до виконання рейсів будь-якої складності за держзапитом. Маємо досвід подібної співпраці з державою, коли на початку пандемії евакуювали українців із китайського Вуханя.

Також додамо, що з початку війни компанія сплатила в Україні 60 млн грн податків.