Цього тижня уряд подав у парламент проект закону про Державний бюджет на 2026 рік. У ньому зазначається, що нині економіка країни перебуває в умовах гострого дефіциту ресурсів і тривалого впливу руйнівних наслідків війни. Значна частина підприємств пошкоджена або знищена, енергетична та транспортна інфраструктура зазнає постійних атак, а логістичні обмеження та міграційні процеси формують дисбаланси в економіці.

У Кабміні зазначають, що у першому півріччі 2025 найбільший спад зафіксовано у традиційних добувних галузях: видобуток кам’яного та бурого вугілля зменшився на 36,6%, металевих руд - на 6,9%. Індекс вантажообігу на цьому тлі в січні - липні поточного року знизився на 13,5% до відповідного періоду 2024 року. Це було спричинено зниженням вантажообігу залізничного транспорту на 11,8% порівняно з аналогічним періодом минулого року, а також трубопровідного транспорту - на 31,5%. Основними чинниками цього стали зупинка транзиту російського газу, скорочення виробництва у добувній промисловості та низький врожай минулого року, що зменшило обсяги перевезення сировини та агропродукції, зауважують у Кабміні.

Зазначається, що стабільна робота Українського морського коридору залишається ключовим фактором відновлення експорту. За підсумками 2025 року обсяг експорту товарів і послуг очікується на рівні 57 978 млн доларів США, що на 749 млн доларів більше, ніж враховано при розрахунках державного бюджету на 2025 рік. 

Утім, експерти вже відзначили, що дохідна та витратна частина в проекті Державного бюджету на 2026 рік не сходиться на 18 млрд доларів. Нині народні депутати працюють над ним у профільних комітетах. ЦТС звернувся до першої заступниці голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Юлії Сірко з проханням прокоментувати, які напрямки і на якому рівні уряд має намір профінансувати в цій сфері протягом наступного року.

500952828_3925630127691624_4845561547169399465_n  

Що перебачено в проекті бюджету на 2026 рік для транспортної та інфраструктурної сфери?

Де-факто транспортно-інфраструктурний бюджет на наступний рік залишився на рівні попереднього року. Окрім того, що прибрали частину програм "Укрзалізниці". Йдеться, власне, про придбання 366 пасажирських вагонів, які фінансувалися цього року. Я не бачу цих грошей у проекті на наступний рік. У 2025 році було виділено 4 млрд на 366 вагонів. Я так розумію, що на 2026 рік ця програма або закрита, або її повністю реалізують у 2025 році. У будь-якому разі, бюджетні кошти на цю програму в 2026 році не передбачено. Єдине, що залишилося - фінансування проекту поставки французьких рейок АТ "Укрзалізниця" в розмірі того договору, який ратифікувала Верховна Рада. Йдеться про 1,8 млрд грн зі спецфонду на 2026 рік. Передбачено також 1,2 млрд грн на модернізацію УЗ. Думаю, що швидше за все йдеться про євроколію. Ці гроші будуть виділені зі спецфонду і найпевніше йдеться про фінансування з боку наших партнерів.

Цікаво, що залишилося фінансування на аеропорти - Бориспіль та Львів. Тобто ми не покидаємо надії, що в осяжній перспективі вони все ж таки будуть працювати.

Усе решта плюс-мінус залишилося на рівні 2025 року. На розвиток і утримання автомобільних доріг, наприклад, передбачається 12,8 млрд грн. Але фактично йдеться про утримання. Бо це рівень утримання всіх доріг у 2025 році. У рамках погашення боргових зобов’язань, які стосуються виплат колишнього "Укравтодору", того, що набирався боргів на "Велике будівництво", виділяється 15 млрд. Якийсь період часу в нас фінансувалося це з коштів міжнародних партнерів, тобто зі спецфонду. Але тепер це вже будуть суто кошти з державного бюджету.

Більше 6 млрд передбачено на програму "Розвиток магістралей та реформа дорожнього сектору". Я ще не розібралася до кінця, що це за програма. Але йдеться про кошти зі спецфонду. Думаю, що йдеться про якусь одну з магістралей, бо на 7 млрд багато не набудуєш.

По факту, бачимо, що в проекті бюджету на 2026 рік трохи витрат передбачено на аеропорти. Ще 1,2 млрд - на розвиток залізниці, але в масштабах залізниці це не так і багато. Плюс 1,8 млрд - на рейки. І те, що планується на утримання доріг. Трохи додали на порти. І ще 36 млн - на забезпечення розслідування аварійних авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами. Є також програми, які переходять із року в рік. Такі як пасажирський транспорт у містах. Це гроші здебільшого проектні, від наших міжнародних партнерів. На 2026 рік йдеться про 4,2 млрд.

Чи будете подавати якісь пропозиції від комітету?

Ми будемо подавати свої пропозиції. Але для цього спочатку маємо зібрати пропозиції від нашого сектору. Є велике питання із залізницею. У тому вигляді і за таких атак, яких зараз системно завдають росіяни, нам треба розуміти, як ми будемо покривати витрати на це відновлення. Чи за рахунок резервного фонду, чи за якоюсь окремою програмою? Ворог цього року націлився на залізничні вузли, вони роблять це абсолютно спрямовано і будуть далі по них бити. Треба обговорити, як бачать вирішення цього питання в УЗ.

Водночас, цього року "Укрзалізниці" з резервного фонду виділили майже 12,5 млрд на покриття збитків у пасажирці. Це питання ми обговорювали і я чітко сказала: якщо хочете, щоб у майбутньому це питання вирішувалося планомірно, нам треба розуміти, які збитки в УЗ будуть на 2026 рік по пасажирці. Голосувати це питання в парламенті "сьогодні на завтра" в нас не вийде. Але це потрібно робити для того, щоб залізниця не зупинилася і співробітники з неї не повтікали.

Чи передбачені видатки в 2026 році з Дорожнього фонду?

Нуль видатків із Дорожнього фонду. Йдеться тільки про програму, яку я вже згадувала. Але звідки ці 6 млрд візьмуть - поки що незрозуміло. Можливо, йдеться про якийсь конкретний кредит на конкретну дорогу. Коли вивчу це питання більш предметно, тоді зможу щось сказати. Чомусь на 2026 рік не передбачено гроші навіть на розвиток прикордонних пунктів. Може, вони будуть розвиватися за окремою програмою. Чи вони взагалі не будуть розвиватися? Але це погана ситуація, оскільки в нас прикордонні пункти та переходи, м’яко кажучи, в незакінченому стані. А в 2026 році, наземний та залізничний види транспорту все ще залишатимуться основними і без нормальних переходів буде колапс. Буду ще говорити з міністерством з приводу того, як вони бачать цю ситуацію.

Якщо вийти на ваше оціночне судження, то проект  бюджету на 2026 року такий, як і очікувалося, чи все ж гірший?

Такий, як очікувалося. Розумію, що в нас немає грошей на транспорт, окрім як кредитних, або коштів від міжнародних партнерів, чи призначених на реконструкцію, які заходять через цілеспрямовані фонди. Об’єктивно в нас у цьому бюджеті немає достатньо грошей навіть на безпеку та оборону. Цей бюджет - як рожевий поні. Нам хочеться всім роздати гроші, підвищити пенсії і зарплати… Але проблема в тому, що доходів на це бракує. У поданому проекті вже є розрив у 18 млрд доларів. Ці гроші нема чим покрити. Якщо ж він буде збільшуватися, то звісно ростиме й цей розрив. Чесно кажучи, це будуть основні дебати і розмови - де взяти гроші, щоб звести дебет із кредитом. Цілком можливо, що ми опинимося в ситуації, в якій програми будуть різатися, а не додаватися. Поки ми будемо витрачати 30% нашого бюджету на оборону і безпеку і ці витрати не покриватимуться міжнародними партнерами, ми не зможемо собі дозволити жодної копійки на розвиток інфраструктури та транспорту.

Із огляду на це, нам треба активніше залучатися в міжнародні приватні інвестиції. Для цього треба проводити відповідні закони. Наприклад, про платні дороги, які дозволять будувати автобани за кошти міжнародного або приватного партнерства. Протягом наступних десяти років, за таких витрат на безпеку та оборону, жодного фінансування транспортної галузі бюджет не покриє. Тож, треба дивитися на приватні гроші.

Довідково

У 2026 році Кабінет міністрів має намір залучити до Державного бюджету від урядів іноземних держав 80 699,9 млн грн, або 70,1% загального обсягу. Від Європейського інвестиційного банку - 14 874,1 млн грн, або 12,9 %; Банку розвитку Ради Європи - 6 166,1 млн грн, або 5,3%; Європейського банку реконструкції та розвитку -  5 953,7 млн грн, або 5,2%; Міжнародного банку реконструкції та розвитку - 5 437 млн грн або 4,7%; інших МФО та іноземних фінансових установ -  2 043,9 млн грн, або 1,8%. 

Водночас, для реалізації пріоритетних проектів відновлення та розвитку в 2026 році прогнозується надходження від іноземних партнерів 18 212,8 млн грн грантових коштів.

За рахунок зазначених кредитних та грантових ресурсів у 2026 році заплановано забезпечити передусім розвиток, закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання задля підтримки обороноздатності Збройних Сил України та захисту державного кордону України. Але в проекті Державного бюджету зазначається, що підуть ці гроші й на створення єдиної системи авіаційної безпеки та цивільного захисту, покращення стану мережі автомобільних доріг загального користування державного значення, прикордонної інфраструктури, розвиток міського пасажирського транспорту, транспортної і залізничної інфраструктури тощо.

Читайте також Програма дій уряду на 2025 рік: що по транспорту?