В лютому 2013 року здійснив свій перший рейс автобус під брендом FlixBus. Спочатку фірмовим був блакитний колір, а маршрути пролягали лише Німеччиною. За рік був вихід на ринки Австрії та Швейцарії, а в 2019 році до переліку країн, де працює "автобусний лоукостер", доєдналася Україна. Сьогодні автобуси в знаменитому (вже зеленому) брендуванні працюють у 40 країнах на 4 континентах. У Європі FlixBus присутні у 35 країнах, обслуговуючи майже 3000 міст. Їх доповнюють поїзди FlixTrain, що курсують в Німеччині і Швеції.

В дні 10-ліття Flix ЦТС вдалося побувати в штаб-квартирі групи компаній в Мюнхені та поспілкуватися з її гендиректором та співзасновником Андре Шваммляйном про рік діяльності FlixBus в Україні в умовах російської агресії, а також про особливості роботи приватного залізничного оператора FlixTrain на німецькому ринку, конкуренцію з Deutsche Bahn та можливі нові сполучення в Європі.

 

Напередодні російського вторгнення у FlixBus було 10 маршрутів з України до країн Євросоюзу. Скільки їх зараз?

На даний момент є 17 ліній до України з ЄС. Тобто ми вже подвоїли пропозицію по міжнародним лініям, яка була до початку великої війни і віримо, що будемо зростати настільки швидко, наскільки це буде можливо. Головний виклик, як би дивно це не звучало, це дозволи. Значний вплив мають паперові процеси - при відкритті міжнародних ліній документи оформлюються у адміністративних структурах всіх країн, через які лінія пролягає, тому інколи процес може затягуватись. Ще однією проблемою є питання наявності автобусів в Україні, що відповідали би нашим стандартам.

Як взагалі війна вплинула на роботу компанії?

Російська війна проти України - це щось, чого ми не очікували, що знову трапиться на кордонах Європи. Ми залишаємося з Україною. Світ не чорно-білий, але у цьому випадку рішення могли бути лише "чорно-білі" - помилкові або вірні. І ми відчували своїм зобов’язанням зробити все, що було в наших силах, щоб допомогти українцям. Ми перевезли понад 130 тис. людей з України до європейських країн за перші сім місяців війни. Також організували чартерні рейси для біженців, забезпечивши тисячі безкоштовних поїздок.

Ми ніколи не припиняли діяльність в Україні. Я гордий за наші партнерські компанії в вашій країні і за водіїв автобусів, що продовжували виконувати свою роботу. І коли битва за Київ була виграна, протягом тижня ми відновили рейси до Києва. Тому що мобільність - це життя, і ми надаємо цю мобільність навіть, і особливо, в часи кризи.

Ми продовжуватимемо підтримувати Україну, тому що Україна - це є частина Європи! Ми розглядаємо Україну як члена європейської родини.

Чи можете назвати заплановані нові напрямки з України?

Це дуже складно. Але ми дуже щасливі, що, зокрема, вже маємо дві лінії з України до Німеччини, запуск яких зайняв багато часу. Це маршрут до Берліну та лінія до Гамбургу і Бремена. Це важливо, оскільки в Німеччині є велика українська діаспора, і ми хочемо дати цим людям можливості для поїздок. І, безумовно, будуть наступні кроки по розширенню мережі на європейському ринку, але, на жаль, я не можу сказати, де саме. Тому що ми маємо чекати на процеси з дозволами і також вирішення українськими партнерами питання з автобусами і водіями.

Чи задоволені ви трафіком з України на напрямках до Німеччини?

Так. Ми знаємо, що є попит на рейси до Німеччини з Києва і Львова, та бачимо, що квитки на цих маршрутах дуже швидко бронюються. І ми б хотіли поставити на ці маршрути більше автобусів, але їх бракує.

Я також задоволений, що зараз, на відміну від початку війни, багато людей подорожують не лише з України, а і у зворотному напрямку - повертаються або відвідують свої родини.

Декілька запитань щодо залізничного напрямку. Зараз FlixTrain працює в Швеції та Німеччині. Німеччина - це дуже великий ринок. З якими проблемами ви тут стикаєтесь, як приватний залізничний перевізник? Чи відчувається, наприклад, тиск з боку Deutsche Bahn?

Якщо в цілому говорити про залізничну галузь, то навіть, якщо ринок технічно є відкритим, все рівно залишаються перешкоди для справжнього зростання. Наприклад, тарифи за користування залізничною інфраструктурою в Німеччині є дуже високими. І це є тема, навколо якої постійно точаться дискусії.

Також є проблема з доступом до депо, де обслуговується рухомий склад, адже Deutsche Bahn завжди є в пріоритеті. Крім того, DB не хоче продавати квитки на наші поїзди. Deutsche Bahn намагається нас уповільнити.

І в Швеції, і в Німеччині залізнична галузь - це складний комплекс, і тому налагодження тут роботи вимагає значного часу.

Як відомо, Deutsche Bahn зараз має великі проблеми з пунктуальністю. Як з цим справи у FlixTrain?

Мушу сказати, що ми маємо схожі проблеми, тому що інфраструктура є не в найкращій формі. Тому так, ми стикаємося з тими ж викликами пунктуальності, що і DB, оскільки працюємо на тій же мережі.

Проте, наша специфіка полягає в тому, що наша мережа маршрутів є маленькою, як і кількість рухомого складу. Тому, якщо з якоїсь причини затримується поїзд, наприклад, з Берліна до Кельна, то відповідно це призведе і до затримки поїзда з Кельна до Берліна, оскільки використовується один і той же рухомий склад.

З одного боку, ми маємо можливості для зростання, з іншого - нас в цьому обмежує інфраструктура. Я бачу позитив щодо майбутнього, але зараз це виклик.

Скільки локомотивів і вагонів ви зараз використовуєте в Німеччині?

Можу назвати лише число поїздів. Їх 15.

В скількох депо обслуговуються ваші поїзди? В яких містах?

Наші поїзди ремонтуються в Аахені. Там є завод, де ми можемо їх обслуговувати. Деяке обслуговування виконується поблизу Берліну. Утримувати депо для нас наразі немає сенсу.

Розкажіть про подальші плани розширення мережі залізничних маршрутів. Була інформація про наміри запустити поїзд до Мілану, також озвучені плани щодо Швейцарії. Можете конкретизувати?

Очевидно, в цьому році у нас буде стільки ж поїздів, скільки ми зараз маємо. Більше буде в наступному році. В цьому році ми маємо намір зосередитися на нашій мережі в Німеччині.

Також ми запропонували наші проекти на розгляд Єврокомісії, в тому числі, щодо поєднання Німеччини і Швеції. Якщо це вдасться, то це буде супер привабливо для нас. І гарним кейсом за підтримки Єврокомісії було б також сполучення між Мюнхеном і Цюрихом.

В іншому ж ми будемо працювати над розвитком додаткових сервісів в Німеччині.   

Як щодо інших країн?

Звичайно, ми дивимося навколо в Європу. Це може зайняти декілька років, і я сподіваюся, що крок за кроком, ми зможемо в перспективі прийти до запуску сполучення між Кельном і Парижем.

Особисто для вас, що є цікавішим - автобуси чи поїзди?

Мені подобаються обидва (сміється. - ЦТС). Ми маємо глобальний ринок, де автобус є головним видом транспорту. В цьому плані я у захваті від Бразилії, Чилі, Північної Америки. Залізниця чудова з точки зору довгострокової перспективи в Європі. Ці два компоненти не протирічать один одному, а доповнюють.