Падіння рівня води в Дніпрі внаслідок руйнування окупантами греблі Каховської ГЕС відкрило залишки дерев’яних мостів 1944 року, які знаходились під водою майже 70 років.
Про це пише ЦТС з посиланням на інформацію Національного заповідника "Хортиця".
"Після запеклих боїв в місті Запоріжжі у жовтні-грудні 1943 гребля ДніпроГЕСу, а також сталеві мости Стрілецького були зруйновані. Для продовження наступу Червоної Армії на правому березі було прийняте рішення побудувати тимчасові залізничні мости через Дніпро, які б пролягли південною частиною острова Хортиця", - йдеться в повідомленні.
Роботи почались 4 січня, майже одразу після відходу німців з Правого берега. Крім інженерних військ для спорудження мостів залучались тисячі робітників зі всієї області, зокрема працівники "Запоріжсталі", "Комунару", "Запоріжбуду" тощо.
"80% земляних робіт виконувались вручну за умов суворої зими (морози доходили до -20 градусів). Для більш складних робіт застосовувалась техніка. Насипали дамби та земляні підходи, забивали палі, яких було 1520 штук", - додали в Національному заповіднику "Хортиця".
Опори мосту виготовлялися із просочених шпал і колод. Прогонні конструкції встановлювались консольним краном. Особливо складним завданням було встановлення 30-метрової прогонної конструкції вагою 60 тонн над судноплавною частиною Дніпра.
20 лютого (тобто через 48 днів) було відкрито проїзд по мосту з центральної частини міста на Хортицю. Через три дні, коли було добудовано міст через Старий Дніпро, відкрито рух поїздів по всій гілці довжиною 11 км зі швидкістю до 30 км/год.
Зазначається, що починалась гілка біля вокзалу Запоріжжя І, далі йшла на захід, перетинала Дніпро по мосту довжиною 1330 метрів та заходила на дамбу в плавневій частині острова Хортиця, північніше впиралась в річище Старого Дніпра і долала його за допомогою мосту довжиною 560 метрів. Далі шлях проходив уздовж узбережжя Старого Дніпра на правому березі і з'єднувався з наявною залізничною магістраллю на ділянці Запоріжжя-Апостолове, недалеко від зруйнованого моста Стрілецького.
Тимчасові мости проіснували цілих 9 років. За той час вдалося відновити ДніпроГЕС, побудувати мости Преображенського, рух якими було відкрито 30 грудня 1952 року.
Тільки після цього тимчасові мости були демонтовані. А свідчення їхнього існування можна було побачити лише в насипних дамбах південної частини Хортиці.