Вступ "Укрзалізниці" до Європейської Бізнес Асоціації ознаменував вихід діалогу на якісно новий рівень. Для бізнесу це надзвичайно важливо, адже всі зміни, що проходять на стратегічному для нас підприємстві - "Укрзалізниці" - прямо впливають на роботу компаній. Тому ми раді долучатися до розробки рішень, що стосуються ринку та вдячні за врахування нашої думки.

Так, перед початком нового маркетингового року, ПАТ "Укрзалізниця" представила до обговорення з бізнесом "Аналіз зернових вантажних станцій та шляхи їх реструктуризації, санації або тимчасового чи повного закриття для виконання вантажних операцій" (презентація "Аналіз"). За результатами якого 177 станцій виділили для додаткового аналізу, оцінки та прийняття рішення по роботі станцій. Рішення щодо перегляду роботи станцій було анонсовано, презентовано та обговорено з ринком - на базі Комітету з логістики Європейської Бізнес Асоціації була створена робоча група для напрацювання оптимального рішення щодо роботи станцій.

33

Як повідомляють представники "Укрзалізниці", аналіз ефективності та оптимізація роботи необхідні у зв’язку з тим, що існує велика кількість залізничних станцій, які відправляють мінімальну кількість вагонів протягом року. А саме, відповідно до їхнього аналізу, 328 із 528 вантажних зернових станцій сьогодні обробляють приблизно 6% зернових вантажів, завантажуючи до двох вагонів зерна на добу.

44

На першому етапі обговорення Асоціація представила "Укрзалізниці" можливі негативні наслідки прийняття такого рішення. А саме, скорочення робочих місць на станціях, зупинення роботи зернових елеваторів та зниження ефективності перевезення зернових. Найбільше занепокоєння у представників бізнесу викликало те, що скорочення станцій може призвести до руйнації усталеної конкуренції між аграріями і, як наслідок, також постраждають дрібніші відправники.

Ми також наголосили на додатковому аналізі підходів щодо визначення станції як малоактивної. Адже спочатку необхідно розібратись у причинах неефективності таких станцій,  які можуть бути такими у зв’язку з не подачею в цьому напрямку у необхідному об’ємі рухомого складу під навантаження.

Наступним кроком була консолідація інформації компаній-членів Асоціації та надання УЗ обґрунтування "постанційно" щодо тих станцій, які однозначно не повинні бути закриті: заявки та фронти погрузки станцій, на яких активно працює бізнес, дані щодо неподання на станцію достатньої кількості вагонів, інформація щодо майбутніх інвестиційних проектів. Ми також здійснили власний аналіз показників ефективності станцій, який мав наступний алгоритм: взявши заявки 2015 рік за такі, коли кількість заявок на вагони не "роздували", зробили сортування станцій за критерієм "заявки менше, ніж на 9 вагонів (включно)" й отримали 171 станцію. Далі, відфільтрували станції, де фронт погрузки менше 5 вагонів й отримали 59 станцій, 17 з яких мали показник "нуль" і фактично були відкриті вже після другого півріччя 2015 року. Залишені 42 станції ми погодили як такі, що є малоефективними (крім декількох станцій із поданого списку Комітету, на яких будуть реалізовані інвестиційні проекти) та потребують наступних кроків:

-    Запропонувати елеваторам та компаніям, що працюють на цих станціях інвестувати кошти з метою збільшення фронтів навантаження, що дасть можливість використовувати в своїй роботі збірні маршрути;

-    Перевірити, чи працює станція з іншими вантажами.

Водночас, на нашу думку, ті станції, що не входять до списку 42 є однозначно ефективними та повинні функціонувати у звичному для них режимі.

Звичайно, ми розуміємо прагнення УЗ стати більш результативними за рахунок внутрішньої оптимізації і тут важливим є саме методи підвищення такої ефективності. Ми запевнили, що Комітет з логістики готовий надавати підтримку та рекомендації щодо підвищення показників ефективності роботи. Одним із таких методів, зокрема, може стати анонсована цінова пропозиція УЗ для бізнесу:  стимулювати вантажовідправників переходити на більш інтенсивні станції. Крім того, вироблення тарифних стимулів для вивезення заявлених вагонів за 1 заявку. Для цього потрібно розробити графік подачі вагонів ПАТ "Укрзалізниця" в кількості не менше 5-ти за одну подачу, що підвищить ефективність оперування парком, використання локомотивної тяги та можливість УЗ задовольнити потреби ринку перевезень. При розподілі 1-2 вагонів на день відбувається значне подорожчання додаткових послуг для вантажовідправника через збільшення вартості подачі/прибирання вагонів та забезпечення декількох різних подач для відвантаження однієї партії. Іншим дієвим механізмом, на нашу думку, являється створення збірних маршрутів, що консолідують на залізничній станції вантажі різних відправників.

14 червня відбулося чергове засідання робочої групи, під час якого в.о. голови правління "Укрзалізниці" Євген Кравцов повідомив про повне врахування позиції бізнесу та позитивне рішення не закривати для виконання вантажних операцій зернові станції з переліку, представленого Комітетом з логістики Асоціації із запропонованих ПАТ "Укрзалізниця" 177 станцій. За його словами, ухвалене компромісне рішення, за попередніми розрахунками, дозволить економити 200 млн грн на рік та оптимізує додаткові 30 локомотивів в ефективному робочому парку. Відповідний аналіз по станціях буде проводитись щороку у березні-квітні, а за результатами діяльності станцій за 2018 рік питання по виключеним станціям знову буде проаналізовано і, у випадку зміни показників ефективності станцій, вони будуть реорганізовані. Тому питання роботи зернових станцій буде знову на порядку денному перед початком наступного маркетингового року, а найближчим часом домовились обговорювати тісно пов’язані питання: інвестиційні плани УЗ щодо інфраструктури залізничного транспорту та рекомендації щодо покращення роботи станцій, на яких працюють вантажовідправники.

150