Український пасажир, який подорожує автобусом, не звик замислюватись над тим, чи легальний його перевізник. Чи так склалось історично, чи за прикладом інших галузей пасажирського транспорту, але сівши в автобус пасажир навіть не ставить собі питання, чи його подорож у правовому полі?

db76cf67c515daf940124bdafba9e849924313dd

З іншим пасажирським транспортом все зрозуміло: залізницею керує "Укрзалізниця", 100% акцій якої належить державі; аеропорти в Україні належать державі, а також це приватно-державне партнерство, де смуга - власність держави, термінал - у приватних руках. Щодо автобусних гаваней, то усі автостанції в Україні в приватних руках. 

Проте недосконале та застаріле законодавство, відсутність інформування пасажирів і низький контроль сектору дав свої наслідки. Це - навала нелегалів, сутички між перевізниками, небезпека поїздки та втрати бюджету мільйонів гривень.

В Україні є шість видів автобусних перевезень: міські, приміські, міжміські, внутрішньообласні, міжобласні та міжнародні. Міжобласні та міжнародні забезпечуються МІУ і формуються за заявницьким принципом (отримує відповідний дозвіл). Всі інші перевезення організовуються за конкурсним підходом. Перевізники подають заявки на конкурс до ОДА, де спеціальна комісія обирає одного переможця. Тобто на одному маршруті може працювати один перевізник.

І ще раз: один перевізник на один міський, приміський, міжміський чи внутрішньообласний маршрут. Це призвело до того, що на один маршрут припадає один легальний перевізник і до 10 нелегалів. За попередніми підрахунками, на автобусному ринку міжобласних перевезень у "тіні" знаходиться 72% перевезень, а на ринку міських та міжміських перевезень 94% - це нелегали.

Хто такий нелегал?

Є три категорії перевізників: чорні, білі та сірі. Чорні - ті, які ведуть свою діяльність без ліцензії. Їх кількість коливається в межах 10−20%. Білих близько 40%. Сірих, так званих нелегалів, найбільше - 50%. 

Сірі перевізники - це ті перевізники, які мають ліцензію на перевезення пасажирів. Проте у таких перевізників частіше за все немає відповідних дозволів, схем маршруту, розкладу руху. Вони не заїжджають на автостанції, підбираючи пасажирів на узбіччі, "їздять" внутрішні рейси за документами на міжнародні перевезення. Не говорячи про порушення норм праці та відпочинку та стан їх транспортних засобів.

Ну і що, запитає читач? А те, що сідаючи у такий транспорт пасажир перебуває у реальній небезпеці. ДТП, порушення ПДД, неналежний стан транспорту та недотримання умов праці несуть реальну загрозу тим, хто користується такими послугами.

Крім того, це і колосальні втрати до бюджету. Сумарно в рік бюджет країни недоотримує близько 2 млрд грн. А це (зробити нові підрахунки)

Як пасажиру "впізнати" нелегала?

То як пасажиру дізнатись, чи в правовому полі його автобусний перевізник? Є декілька способів. Перший - за допомогою електронного кабінету перевізника Укртрансбезпеки. Після введення номера транспортного засобу портал надасть інформацію з реєстру перевізників про найменування організації, контакти, статус ліцензії та перелік транспортних засобів.

Якщо ж перевізника не знайдено у базі, пасажир може скористатись УкртрансбезпекаБот. За допомогою боту можна повідомити команду Укртрансбезпеки про порушення прав у сфері автомобільних перевезень та отримати відповідь на запитання.

Ще один сервіс, за допомогою якого можна впізнати нелегала - сайт МАПА. На головній сторінці порталу є три кнопки: "Перевірити автобус", "Повідомити про нелегала" та "Поскаржитись на перевізника".

Власне, за допомогою кнопки "Перевірити автобус" можна перевірити, чи легальний перевізник. Система працює як і в електронному кабінеті перевізника: в полі вкладки достатньо ввести номер автобуса і натиснути "Перевірити" або просто сфотографувати номер автобуса. При введенні даних про автобус система сканує базу і надає відповідь. Якщо перевізник легальний, на екрані з'явиться вся відкрита інформація про нього, якщо ні - відповідна інформація з'явиться на екрані разом із кнопкою "Повідомити про нелегала".

Наступний сервіс - це OpenDataBot. Так, можна сфотографувати номер маршрутки або ввести вручну та перевірити її ліцензію. В ньому можна перевірити не тільки автобуси або маршрутки, а всі види транспорту, які здійснюють пасажирські та вантажні перевезення, як регулярні, так і не регулярні. Тобто це таксі, маршрутки, автобуси, вантажівки. Проте цей спосіб має недолік: якщо пасажир виявить нелегала і захоче повідомити про цього, потрібно буде повертатись у вищезазначені системи та залишати скаргу.