В останні декілька днів українськими ЗМІ шириться новина про те, що в Румунії в режимі 24/7 ударними темпами будується автомагістраль, яка пройде від українського кордону майже до Бухаресту. Цей шлях дозволить Україні отримати додатковий вихід до румунських портів на узбережжі Чорного моря і проєкт, буцімто, реалізується як відповідь на польську блокаду українського кордону. Тобто румуни, у такий спосіб нібито вирішили допомогти Україні у скрутну годину та принагідно перебрати частину транзитного трафіку у польських конкурентів.
Наскільки справедливими є такі твердження і що про це пишуть ЗМІ в самій Румунії?
Що насправді будують румуни?
Перш за все, варто відзначити, що проєкт будівництва автомагістралі А7, яку тамтешні журналісти, а згодом і політики назвали Autostrada Moldovei, був задуманий ще в минулому десятилітті. При цьому, розмови про необхідність будівництва такої дороги тривали в Румунії близько 30 років. Будівництво першої ділянки (об’їзду міста Бакеу) відбувалося в 2013 році і тоді було реалізовано лише частково. Загалом маршрут магістралі має проходити від Плоешті, що в 40 км північніше Бухаресту, через Бузеу, Фокшани, Бакеу, Пашкани та Сучаву до прикордонного Сірету, де з’єднається з українською автодорогою М19.
Цей проєкт для Румунії має значення, як з точки зору розвитку регіонів, так і у стратегічному плані. Зокрема, дорога розглядається як необхідний елемент економічного розвитку східних регіонів країни (історична область Молдова). Очікується, що будівництво шосе матиме значний економічний і соціальний вплив. Autostrada Moldovei проходитиме здебільшого паралельно трасі DN2 - E85, яка вважається найнебезпечнішою в Європі за кількістю ДТП і загиблих, відзначають румунські журналісти. Відсутність якісних автомобільних доріг у регіоні в останні роки стала предметом кількох протестів місцевого населення, зокрема, це призвело до створення руху "Молдова хоче автомагістралей".
Щодо стратегічних цілей Румунії, то магістраль А7 має поєднати Чорне море з автошляхами України і далі Польщі, де перетнеться з найважливішим інфраструктурним проектом Центральної та Східної Європи - Via Carpatica – магістраллю, яка з’єднає чорноморські порти з Середземним і Північним морями.
Чому активізувалися саме зараз?
Станом на грудень 2020 року єдиною ділянкою, що була введена в експлуатацію після відновленого в 2016 році будівництва, стала вже згадана об’їзна Бакеу. Лише в 2022 році інші окремі невеликі лоти почали більш активно передаватися підрядникам або виставлятися на торги. Найбільш будівництво просунулося на ділянці Плоешті-Бузеу (наразі це приблизно 30%), але і тут підрядник не дотримався термінів виконання робіт, тож вони будуть зсунені.
В листопаді 2023 року румунські ЗМІ повідомляли, що нарешті було визначено підрядника для останнього лоту на відрізку Плоешті-Пашкани. На інших відтинках станом на листопад минулого року було виконано від 1 до 25% необхідних робіт, по деяких ще й досі не готові ТЕО.
Частина будівництва фінансується за рахунок фондів ЄС. Ще частина (1,9 млрд євро) - це фінансування з румунського фонду PNRR, який в свою чергу також формується за рахунок пакету економічного відновлення від Європейського Союзу. Також залучено кредитні кошти Європейського інвестиційного банку, угода з яким, до речі, була підписана лише влітку минулого року.
Як відзначають румунські ЗМІ, кошти з фонду PNRR є поворотними і мають бути освоєні до кінця 2026 року. Очевидно, в цьому і криється відповідь на питання, чому будівництво активізувалося саме зараз. Румуни не бажають втрачати вже виділені ЄС кошти, отже і намагатимуться реалізувати проєкт у встановлені терміни. Анонсується, що частину ділянок автомагістралі почнуть вводити в експлуатацію в 2024 році.
З огляду на активізацію робіт, ще в грудні стали з’являтися відео, де можна побачити велику кількість техніки на окремих ділянках будівництва. Імовірно, звідси і медійний ажіотаж. Цікаво, що, подаючи інформацію про магістраль А7, як альтернативу для України Польщі, Словаччині та Угорщині, румунські ЗМІ посилаються на білоруський опозиційний канал Nexta, який подав інформацію саме в такому ключі. А вірусне відео, фото з якого обійшло українські соцмережі, було оприлюднено ще восени 2023 року.
Яка користь для України?
Проте даний проєкт дійсно є вигідним для України. У разі його реалізації, наша країна отримає додатковий маршрут для експортних перевезень автотранспортом, зокрема, до порту Констанца.
"Рух вантажів до та з Сірету був перевантаженим з початку війни в Україні, цей маршрут є одним із найбільш транзитних для перевезення зерна наземним транспортом", - відзначають в Румунії.
Однак тут важливо звернути увагу, що саме ділянка Пашкани-Сірет, яка має стати останнім пазлом в будівництві Autostrada Moldovei і з’єднати її з Україною, наразі знаходиться на етапі проектування. Тож, швидких результатів тут навряд чи варто очікувати.
Ще один момент, який варто розуміти, це те що логістика морем до Констанци є дешевшою за автотранспорт. Тому більшість українських вантажів у цей румунський порт і зараз доставляється суднами. Альтернатива везти вантажі автотранспортом дорожча і логістично складніша, але, звичайно, добре, якщо вона буде.
Загалом, не можна говорити, що дорога А7 стане "обходом" Польщі чи Словаччини, тому що мова йде про різні вантажопотоки і регіони.