До закриття навігації на українських річках залишилося зовсім небагато часу. І дуже хочеться, щоб цей рік для стратегічно важливої сфери економіки України відзначився не відомою баржою з кавунами, а схваленням Закону України "Про внутрішній водний транспорт".
Що дасть цей закон?
Цим законом ми починаємо відродження цілої галузі економіки.
Закон створить необхідні умови для збільшення у рази об’ємів вантажних перевезень Дніпром та іншими річками. І коли річками перевозитиметься принаймні 20 млн тонн вантажів на рік, то, погодьтеся, за рухом однієї баржі не слідкуватимуть широким загалом. Бо інтенсивний рух великих вантажних суден на Дніпрі, Десні, Південному Бугу буде звичним явищем.
Закон запровадить прозоре державне регулювання та реалізацію єдиної економічної, інвестиційної, науково-технічної та соціальної політики у сфері внутрішнього водного транспорту. Це дасть зростання конкурентоспроможності та привабливості для вітчизняних та іноземних інвестицій. Документ встановлює граничний розмір річкового збору. А судна, що сплачуватимуть цей збір, будуть звільнені від сплати всіх портових зборів та шлюзування. Тобто, замість декількох річкових зборів буде один і ще менший. Перевезення річками стануть ще більш вигідними.
Все більше вантажів перевозитиметься річками. А переміщення вантажопотоків з автомобільних доріг на водні шляхи зменшить зношуваність дорожнього покриття та істотно поліпшить екологію. Це дозволить економити тільки на експлуатаційному утриманні доріг майже 1 млрд грн державних коштів на кожному 1 млн тонн вантажів, переміщених з доріг на річку, покращити стан навколишнього середовища міст і сел.
Більше вантажів − більше суден. Нарешті почнеться системне нарощування вітчизняного суднобудування, з’являться нові робочі місця.
Розвиток річного транспорту призведе до перезавантаження всієї логістики, річкові порти в майбутньому зможуть конкурувати з морськими, а вартість перевалки вантажів суттєво знизиться.
Закон створить надійний економічний механізм утримання судноплавних гідроспоруд (шлюзів) і запобігання загрозі виникнення надзвичайної ситуації техногенного характеру у Дніпровському басейні.
Розпочнеться повноцінна інтеграція внутрішніх річкових водних шляхів України, що включають річки Дунай (Р80), Дніпро (Р40), Дністер (Р90) та інші, у Транс'європейські транспортні мережі. Законопроект імплементує основні положення законодавства ЄС в галузі внутрішнього водного транспорту. Це дасть нову – європейську якість роботи відроджуваній галузі. Для цього ми залучаємо гроші ЄС, створюємо рівні умови для всіх учасників ринку.
Крім того, відсутність Закону гальмує реалізацію на практиці Ініціативи розвитку Дніпра, яку розробили для України іноземні партнери за підтримки Посольства Нідерландів.
Над новим законопроектом працювала команда фахівців, до якої входили і міжнародні експерти, представники країн ЄС. Це – сучасний і прогресивний документ, схвалення якого вимагає ринок і час. Законопроект має позитивні висновки від низки іноземних експертів, в тому числі, з боку засновників Ініціативи розвитку Дніпра.
Працюючи над створенням розвинутої та ефективної системи внутрішнього водного транспорту Міністерство не ставить за мету наздогнати і перегнати показники об’ємів перевезень радянських часів. Ні, ми не порівнюємо Україну та УРСР. Тому що дивимося не в минуле, а у майбутнє. Прагнемо створити оптимальну систему річкових транспортних перевезень, що відповідатиме реальним потребам української економіки.
Внутрішній водний транспорт має великі перспективи і ще більші перспективи галузь відкриє для країни.
Варто лише парламенту схвалити законопроект №2475а.