Ввечері 11 березня 2025 року в Одеському порту балістичною ракетою пошкоджено грецький балкер вантажопідйомністю 30 465 тонн під прапором Барбадоса. 

Наприкінці 2024-го Моніторингова група Інституту Чорноморських стратегічних досліджень прогнозувала і попереджала колег в ЄС, Британії та США, що росія посилюватиме атаки на українські порти Чорного моря і Дунаю, намагаючись припинити роботу морського коридору та водночас створити умови для збільшення власного морського експорту зерна. 

Та обставина, що кількість суден, які прибувають до портів Одеси, фактично не залежить від інтенсивності обстрілів, дратує росію та буде стимулювати її застосовувати все більш потужні види озброєння і в більшій кількості. Це створює додаткові ризики не тільки для міжнародного судноплавства в українських портах, але й для Румунії і Молдови. В січні-жовтні 2024-го зафіксовано щонайменше 113 російських атак на портову, енергетичну та іншу інфраструктуру Одеської області, в межах якої функціонує морський коридор.

Наприкінці 2024 року вперше внаслідок цих атак були пошкоджені 7 іноземних суден. Треба звернути увагу, що з 7 пошкоджених суден 6 належать компаніям-судновласникам з країн ЄС (Греція - 3, Латвія - 1, Португалія - 1, Польща -1) і 1 судно - українській компанії. 

Між тим, найбільша частка суден, що здійснюють рейси до українських портів в умовах війни та обстрілів, близько 33% або більше 80 суден в жовтні 2024-го і в попередні місяці, належала судновласникам з Туреччини. 

Судновласники з Греції займали друге місце в цьому рейтингу з часткою близько 15% або 40 суден і в жовтні 2024-го, і в попередні місяці. Це не може не наводити на думку про вибірковість під час підготовки до обстрілів.

Успішна робота українського морського коридору до трьох портів Великої Одеси у порівнянні з роботою так званого зернового коридору під егідою ООН, Туреччини та росії стимулює рф регулярно під час будь-яких перемовин з урядовцями Туреччини робити інформаційні "вкиди" про необхідність поновлення зернового коридору за участі рф у контролі вантажів. (Останні обстріли - це нагадування про поновлення "ООНівського коридору" - з російськими інспектрами.) Таку ж позицію час від часу декларують і чиновники Секретаріату ООН.

Нагадаємо, що зерновий коридор ООН діяв з 01.08.2022 року до 17.07.2023 року, коли дія угоди припинилася внаслідок виходу з неї росії. В перші місяці його роботи до одеських портів щодня прибували в середньому 5-6 суден, а потім у зв’язку зі штучними перепонами для інспекцій цей показник швидко скоротився до 3, 2,5, 1,2 і, врешті, до 0.

В середньому за рік зернового коридору цей показник склав близько 3 суден на день, тобто в середньому по 1 судну на день до кожного порту. (Український морський експортний коридор приймає 8-9 суден на день.)  

В росії добре розуміють, що український морський експорт - це гроші, які йдуть в бюджет на війну проти рф. Тому зараз основний ризик для Одеської області і всієї західної частини Чорноморського регіону - це російські атаки з повітря.       

Аналіз країн реєстрацій компаній - власників суден, що здійснюють рейси до портів Великої Одеси, свідчить, що компаніям з кран ЄС належать близько 25% суден. Крім Греції, наявні судновласники з Німеччини, Нідерландів, Португалії, Румунії, Мальти, Болгарії, Латвії, Естонії, Польщі. Близько 5-6% суден належить компаніям з Китаю. Частка суден українських компаній складає близько 2-3%.        

Всього представлені судновласники майже з 30 країн. Тобто український морський коридор – це міжнародна історія.       

В 2024 році Моніторингова група Інституту Чорноморських стратегічних досліджень зафіксувала високий показник повторних рейсів до портів Великої Одеси - близько 70% загальної кількості суден. Це свідчить, що судновласники, незважаючи на воєнні ризики, досить високо оцінюють безпекову ситуацію.

Саме це і дратує рф.