Щороку на дорогах України гине близько 3,5 тисяч людей. До порівняння, "Титанік" забрав життя 1500 людей. Тобто, щороку на автошляхах України гине вдвічі більше людей, ніж під час однієї з найбільших катастроф ХХ століття. Людські втрати мають не лише моральний вимір. Це втрати й економічні. Дослідження, проведене багатьма країнами, визначило загальне правило, згідно з яким кожна смерть однієї особи коштує близько 70 ВВП на одну особу, а кожне серйозне травмування людини становить приблизно 17 ВВП на одну особу. Якщо застосовувати це правило до показників щодо кількості загиблих та травмованих осіб на дорогах України протягом 2018 року, стає зрозуміло, що вартісна оцінка соціально-економічних втрат України (без врахування матеріальних витрат, пов’язаних з пошкодженням майна та зниженням продуктивності праці) становить близько 2,0111 млрд доларів США (1,87% ВВП України). А загалом за 2017-2018 роки - 4,2023 млрд доларів США.

В більшості випадків ДТП стаються через порушення швидкісного режиму, правил маневрування, порушення правил проїзду перехресть, недотримання дистанції, порушення правил проїзду пішохідних переходів, керування автомобілем у нетверезому стані. Винуватцями також є й пішоходи, які порушують правила дорожнього руху.

Така ситуація потребувала рішучих кроків. Саме тому, в минулому році Урядом було затверджено Державну програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року. Дана програма покликана перш за все знизити кількість загиблих і травмованих на дорогах України, та забезпечити безпеку пересування як автомобілів, так і пішоходів, інших учасників дорожнього руху. Наша мета - за два роки знизити смертність на дорогах України щонайменше на 30%.

Вперше держава виділяє кошти на безпеку руху - 5% Дорожнього фонду іде саме на її забезпечення. Загальний обсяг фінансування Державної програми запланований у розмірі 8,7 млрд. грн., з них: у 2018 році - 2,6 млрд грн, у 2019 році - 2,5 млрд грн., у 2020 році - 3,4 млрд грн. Обсяг фінансування програми уточняється щороку під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік.

Цьогоріч на реалізацію програми буде спрямовано понад 2 млрд гривень. Велику увагу у програмі приділено саме забезпеченню безпеки українських доріг шляхом влаштування кільцевих розв’язок, острівців безпеки, пішохідних переходів та велодоріжок.

Ми розуміємо, що в Україні вкрай низький рівень захисту пішоходів, у першу чергу, через недостатньо безпечні пішохідні переходи. Частка пішоходів серед усіх загиблих складає близько 35%.

Так, цього року програмою передбачено облаштування пішохідних об'єктів, проектування велодоріжок, елементів напрямних острівців на смузі руху, ліквідацію місць концентрації ДТП, тощо на загальну суму 609 млн грн. Окрім того, заплановане влаштування 214 розв'язок кільцевого типу з малим діаметром центрального острівця на загальну суму 678 млн грн, обладнання 6,2 км дорожнього огородження з влаштуванням амортизаційних пристроїв (демпферні системи) на автомобільних дорогах державного значення поза межами населених пунктів на загальну суму 10 млн грн. Також планується заміна та встановлення 5000 дорожніх знаків.

До того ж, за рахунок секторальної бюджетної підтримки Європейського Союзу цього року буде впроваджено Пілотний проект щодо заходів з підвищення безпеки дорожнього руху на автомобільних дорогах загального користування у 6 областях України: Івано-Франківська, Львівська, Харківська, Херсонська, Хмельницька та Миколаївська. Загальний обсяг фінансування складає понад 461, 8 млн грн. Пілотним проектом передбачається влаштування освітлення пішохідних переходів з живленням від сонячної енергії  (156 об'єктів), освітлення пішохідних переходів з живленням від існуючих електромереж (246 об'єктів), освітлення аварійно-небезпечних ділянок автомобільних доріг (106,81 км), влаштування інтелектуальних світлофорів на пішохідних переходах (52 об'єкти), на Т-подібних перехрестях (37 об'єктів) та  на Х-подібних перехрестях (26 об'єктів).

Разом з тим, ми хочемо привернути увагу учасників дорожнього руху до проблеми перевищення швидкості. Вже цього року в рамках зазначеної програми заплановано придбання та введення в експлуатацію 238 комплексів автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху для автомобільних доріг державного значення на загальну суму 149 млн грн, придбання та обладнання мобільними пристроями контролю за дотриманням правил дорожнього руху з функціями фото- і відео фіксації 100 службових транспортних засобів Національної поліції на загальну суму 25 млн грн, розроблення інформаційної системи моніторингу безпеки дорожнього руху на загальну суму 55 млн грн і багато іншого.

Українські водії повинні розуміти відповідальність та наслідки своєї неправомірної поведінки на дорогах. Зараз безпека дорожнього руху має стати найбільш пріоритетним напрямком наших спільних зусиль.

Окрім вищезазначених заходів програмою також передбачено зміцнення технічної бази підрозділів ДСНС, зокрема, придбання 66 одиниць спеціальної аварійно-рятувальної техніки (легкого, середнього, важкого типів) на загальну суму 340 млн грн, придбання 76 одиниць обладнання, комп'ютерної техніки, інвентарю на загальну суму понад 2 млн грн, придбання та введення в експлуатацію 16 лабораторій, мобільних діагностичних станцій для запровадження контролю та виконання основних елементів безпеки на загальну суму 24 млн грн, оновлення 10 спеціальних автомобілів ДСНС на загальну суму понад 5 млн грн.

Велику увагу у програмі приділено просвітницьким заходам, а саме проведенню низки досліджень, тренінгів з підготовки фахівців з безпеки дорожнього руху, розроблення методик, опитувань. Особливу увагу буде приділено проведенню двох досліджень щодо запровадження використання тахографів та обмежувачів швидкості для автобусів і вантажних транспортних засобів відповідно до законодавства ЄС та запровадженню сучасного дистанційного моніторингу руху транспортних засобів з використанням системи GPS, а також розроблення плану впровадження зазначених систем на загальну суму 900 тис грн.

Так, за загальною статистикою МВС у минулому році на дорогах України загинуло на 2,4% менше людей, ніж у 2017 році. Проте кількість ДТП на автомобільному транспорті загального користування, який надає послуги з перевезення пасажирів (автобуси, таксі) та небезпечних вантажів, зросла на 4,3 %. Це є свідченням того, що водії ліцензованого транспорту нехтують правилами дорожнього руху та намагаються уникнути проходження техогляду автомобілів. Тому цьогоріч програмою заплановано впровадження реєстру сертифікатів типу та сертифікатів відповідності транспортних засобів і забезпечення його адміністрування на загальну суму 400 тис грн. Також, програмою заплановано впровадження електронної бази даних щодо транспортних засобів, водіїв, правопорушень та проходження технічного контролю на загальну суму 6 млн грн. Наша мета - переламати негативну тенденцію, шляхом введення жорсткого контролю та відповідальності за порушення.

Життя - це найбільша цінність і ми, як влада повинні докласти максимум зусиль задля його збереження.  Тож давайте не будемо байдужими до себе та оточуючих. Будемо поважати та цінувати людське життя. Пристебнуті паски безпеки, не відволікання на мобільні телефони, користування дитячими кріслами, дотримання швидкісного режиму - це ті прості поведінкові фактори, що залежать не від держави чи дороги, а від нас самих.