Поговоримо про деякі підсумки минулого року - року, коли світ перейшов у так званий режим VUCA (від англійської абревіатури volatility-uncertainty-complexity-ambiguity, або ж у перекладі - "нестабільности-невизначенності-складнощів-неоднозначності"). Що ж стало трендом сучасного логістичного світу? Можна сміливо визначити три найбільш серйозні такі тренди:
- Дисбаланс, перерозподіл та падіння вантажопотоків, наявність "пляшкових горлечок" у вантажних постачаннях.
- Невизначеність та постійні коливання вартості ставок фрахту.
- Та сама диджиталізація, про яку говорить увесь світ, а нещодавно на неї активно бере курс й Україна.
Розглянемо кожну з нових реалій окремо. Що вони привнесли у галузь вантажопостачань, та як можна обернути їх наявність на перевагу?
Дисбаланс вантажопотоків: чому 2020 став переламним?
Що визначало життєвий цикл всього людства минулоріч? Звісно ж, пандемія. Вимоги локдаунів, зміна пріоритетів, складнощі із виробництвом товарів та їх доставлянням кінцевому споживачу - саме такими словами можна коротко описати все, що коїлось у логістичному світі минулого року.
Пандемія мала (та й досі має) великий вплив на розподілення вантажопотоків. Та саме вона стала справжнім випробовуванням на міцність для всієї галузі: через пандемічні настрої, скорочення робочих місць, перебої в роботі портів та закриття кордонів, логістика у світовому масштабі опинилася на грані катастрофи. Наслідки локдауну спричинили:
- Неможливість забезпечити виконання вже підписаних контрактів;
- Затримку виконання замовлень та зміни термінів постачань;
- Нестачу тари, що накопичувалася в портах без змоги повернути її до виробника чи принаймні відправити зворотні постачання;
- Зміну головних маршрутів та шляхів сполучення між країнами. Після глобального закриття авіасполучення на порти навантаження збільшилося в декілька разів.
- Зміну попиту загалом: люди стали менше цікавитися одними речами, наприклад, туристичним спорядженням, в той час, як попит на товари домашнього використання значно збільшився.
Що ми мали на виході? Малі логістичні компанії були вимушені закриватися через неможливість виконання контрактів та потребу виплатити штрафи. Великі тимчасово скорочували свої потужності та терміново переводили всі процеси на віддалену роботу.
Початок року також явив світу неспроможність задовольнити потребу логістики за допомогою сучасних портів: затримка операцій в портах призводить до порушення всього ланцюга постачань. о того ж одним з тригерів VUCA стала катастрофа в Суецькому каналі, який опинився заблокованим на рекордний термін у 6 днів (з 23 по 29 березня 2021 року), та блокування якого стало світовій економіці у витрати у розмірі $400 млн./год. $230 млрд./рік.
Все це, наче лавина, обрушилося на саму логістичну галузь протягом року. Та не тільки пандемічний тренд виявив "червоточини" у сучасній логістиці.
Не менш значущою стала диджиталізація.
Диджиталізація: як логістика опановує цифровий світ?
Тренд диджиталізації складно назвати новим. Ті ж самі цифрові бізнес-моделі вже досить давно використовуються у рітейлі, сфері послуг, консалтингу. Та VUCA-світ змусив логістику також звернутися до відпрацьовування цифрових процесів у галузі.
Спершу це бачилося начебто звичайним модним трендом: можна залучити інтернет-технології та створити власний сайт, але це не є обов'язковим для ефективного розвитку. Так не сталося, як гадалося.
Та ж сама пандемія Ковід-19 стала рушійною силою для того, щоб позбутися зайвого: офісів, роздутого штату, витрат на всілякі оффлайн-заходи тощо. Логістичним компаніям задля виживання довелося оперативно переводити всі свої процеси на рейки онлайну. Віддалена робота, можливість онлайн-замовлення послуг, контроль виконання процесів - все це виявилося можливим через глобальну мережу. Але старі бізнес-моделі дуже складно адаптуються під більш прозорі та обчислюванні моделі бізнесу цифрового. Тому для багатьох експедиторів це й досі проблематично перевести бізнес у діджитал.
Але у майбутньому врешті-решт це все буде треба пройти, адже за словами аналітиків, майбутнє бізнесу (не лише логістичного) - у створенні екосистем, тобто платформ з надання послуг. А це можливо тільки за участі IT-рішень.
Ціни фрахтів та захищеність постачальників логістичних послуг
Ще один тренд, що неможливо обійти стороною - це цінові коливання ставок фрахту минулоріч. Тоді через паніку, закриття кордонів та ключових ліній авіа- та морських постачань ціни фрахту піднялися до рекордної відмітки. Вони й досі мають волатильний характер, хоча деяка напруга в цьому напрямку вже спала. До самих екстразаходів з доставлення, що спричинили зростання ставок, додаються ще й сезонні коливання (цілком логічні та звичні), але в результаті доступність послуг логістів зменшується.
Чи є рішення? Що можна сказати про майбутнє логістики?
Звісно ж, ховати світову логістику ще зарано. Після пандемії галузь поступово починає відновлювати свої позиції. З відкриттям авіасполучення, розвантаженням портів та вирішенням колапсу у Суеці галузь поступово відновлюється. Але тепер усім її представникам треба мобілізувати свої сили задля того, щоб адаптуватися до реалій VUCA-світу. Що це означає?
- Впровадження диджиталізації - невідворотне. Тому чим швидше кожен учасник логістичного ринку впровадить її принципи в свої рутини, тим швидше галузь загалом здобуде процвітання.
- Відкриття нових маршрутів та ланцюгів постачань. Минулий рік виявив, наскільки вразливими є рітейл та виробництво, та як сильно вони залежать саме від експедиторських послуг.
- Зменшення монополії - ще один напрямок, якому слід привернути увагу задля процвітання.
- Впровадження екосистем замість класичних, але застарілих послуг.
- Введення сегментації послуг, себто впровадження послуг для будь-якого замовника, щоб задовольнити попит їх усіх та зробити логістичні послуги важливою цінністю для замовників.
Що саме наразі впроваджує АМЕУ?
Наша Асоціація приділяє увагу численним проблемам на українському логістичному ринку та намагається вирішити їх на користь всіх учасників, залучених у галузі. На практиці це - вирішення складних питань монополізації (як приклад - розпочате під егідою АМЕУ розслідування зловживання правами власності на автодорогу, що з'єднує Одеський порт з магістральними автодорогами.)
Також зараз ми намагаємося вплинути на закон "Про мультимодальні перевезення", що його планують розглядати у другому читанні. В зауваженнях та пропозиціях ми пропонуємо впровадити досудове анулювання штрафів за перевантаження, що були виписані через помилки контрольно-зважувального обладнання. Також для нас є важливим змінити статус водіїв транспортних засобів, що були притягнуті до штрафів через помилкове перевантаження, з суб'єктів господарювання, якими вони не є. Також суттєвою частиною нового формату діяльності логістичного бізнесу ми вважаємо прозорість інтеракцій із представниками виконавчих органів. Тому одним із зауважень ми висунули прозорість повноважень інспекторів Укртрансбезпеки. До цього ж питання можна віднести й пропозицію демонополізації приватної компанії у системі портового співробітництва та зменшення примусового впровадження ІСПС
Це - тільки початок важкого шляху, який чекає на українську логістику в умовах VUCA-світу. Але разом ми боротимемося - й поборемо!