Туреччина почала будувати залізничну лінію, яка пройде через Вірменію і з'єднає Азербайджан з його Нахічеванським ексклавом (від ексклаву його відділяє смуга у 32 кілометри вірменської території). Провести 224-кілометрову гілку між турецьким містом Карс та  Ділуку на кордоні з Нахічевані обіцяють до 2029 року. За прогнозами, щороку нею буде йти 15 млн тонн вантажів та їхатиме 5,5 млн пасажирів.

Зангезурський коридор - ланка Середнього коридору, що з'єднує Азію і Європу. Проект передбачає будівництво двох електрифікованих колій, розрахованих на рух поїздів зі швидкістю до 160 км/год, мостів, тунелів та віадуків. 

Screenshot 2025-08-26 134113(Колаж - caliber.az)

На це планують витратити 2,8 млрд дол., але турецькі чиновники запевняють, що доходи від експлуатації коридору "більш ніж покриють інвестиції". Туреччина від експлуатації своєї ділянки Зангезурського коридору розраховує заробити 3,6 млрд дол. Щоправда, на це знадобиться 30 років.

Міністр транспорту та інфраструктури Туреччини Абдулкадір Уралоглу заявив, що операційні доходи, за прогнозами, становитимуть 3,3 млрд дол. А ще будуть додаткові прибутки від зменшення кількості аварій, від економії часу та від зниження витрат на утримання доріг.

Сайт Minval.az зазначає, що проект має важливе значення для внутрішнього розвитку Туреччини. Бо Східна Анатолія - регіон з обмеженими можливостями через географічні умови. І нова лінія має змінити це, інтегруючи Карс, Ігдир та сусідні райони в міжнародні транспортні мережі. 

"Для регіону це означає приток інвестицій, створення нових робочих місць, розвиток логістики, переробних виробництв та сервісного сектора. У довгостроковій перспективі залізниця здатна стимулювати урбанізацію та скоротити міграцію населення на захід країни", - говориться у публікації.

Причому, виняткові права на використання окремої частини коридору, що більшою мірою йде Вірменією, 43 кілометри на 99 років належатимуть Сполученим Штатам Америки. 

Його скромно називатимуть "Маршрут Трампа для міжнародного миру та процвітання (TRIPP)". Справа у тому, що будівництво передбачено у рамках мирної угоди, яку Вірменія та Азербайджан підписали за посередництва США. Власне, лідери цих двох країн підписали історичну мирну угоду під час зустрічі з президентом США Дональдом Трампом у Білому домі. 

На думку видання Eurasian Times, азербайджано-вірменська мирна угода під егідою США "є значною перемогою для Вашингтона, але невдачею для Москви".

"Єдиною угодою Трамп завдав шкоди російським інтересам на Кавказі, відрізав Ірану доступ до Європи і Чорного моря, поставив мільярдні китайські інвестиції в регіон в рамках ініціативи "Один пояс, один шлях" (BRI) в залежність від коридору, що фінансується американським капіталом, і створив умови присутності НАТО прямо в центрі регіону на перехресті доріг між росією, Китаєм та Іраном", - оптимістично вважають в публікації.

Deutsche Welle пише, що будівництво транзитного коридору уздовж кордону з Іраном може погіршити геополітичну ізоляцію країни. "Для Азербайджану, великого світового виробника нафти та газу, цей коридор забезпечить пряме сполучення з Туреччиною, а далі з Європою. Що, в свою чергу, стане серйозним ударом для Ірану, який має другі за величиною запаси газу у світі після росії", - зазначає видання.

Коридор оминає іранську територію, позбавляючи Тегеран доходів від транзиту і джерела політичного впливу на Азербайджан. У іранських ЗМІ коридор назвали своєю "геополітичною асфіксією у регіоні".

Якщо ж говорити про геополітику, то Іран підтримує хороші стосунки з переважно християнською Вірменією, тоді як відносини з ісламським Азербайджаном, де, як і в Ірані, проживає шиїтська більшість, напружені. Тегеран намагався обмежити вплив Ізраїлю в Азербайджані, зазначає Deutsche Welle.

Eurasian Times пише, що росія однозначно незадоволена західним впливом на  колишні радянські республіки і зменшення її впливу на Кавказі та втратою контролю над торговельними та енергетичними шляхами. І що новий коридор також буде викликом для Китаю, який інвестував мільярди доларів у регіон в рамках ініціативи BRI.

У той же час, коридор забезпечить не лише залізничне, але й автомобільне та газопровідне сполучення Азербайджану з його ексклавом. Очікується, що він відкриє енергетичні та інфраструктурні можливості для з'єднання Європи, Азії і Близького Сходу

Сайт Eureporter зазначає, що Азербайджан зміцнює свої зв'язки як з Європою, так і з Центральною Азією, в тому числі з Туркменістаном і Узбекистаном. Туреччина і Європейський Союз зацікавлені в транспортуванні туркменського газу до Європи через Азербайджан. Однак це вимагатиме будівництва трубопроводу по дну Каспійського моря. Причому, зв'язки між Азербайджаном і Туркменістаном за останні роки значно зміцнилися. Потужним символом цього зближення стала угода про спільну розробку нафтогазового родовища "Достлуг" у Каспійському морі. 

Як пише Minval.az, значущість цього кроку виходить за межі економіки. Для Туреччини він символізує закріплення ролі ключового транспортного вузла між Європою та Азією, для Азербайджану - забезпечення постійного сухопутного виходу до Нахічеванського ексклаву та далі до Туреччини, що особливо важливо в умовах геополітичної турбулентності. 

Проект вбудовується в концепцію Середнього коридору, що зв'язує Китай та Європу, і конкурує з іншими маршрутами, включаючи маршрут з Китаю до Європи через російську територію та навіть морське сполучення через Суецький канал.

Яким буде "геополітичний пасьянс" на момент старту роботи Зангезурського коридору зараз можна лише припускати. Які фактори впливатимуть на його завантаженість - також під питанням. Тим не менш, мирний договір між ворогуючими країнами є і будівництво залізниці почалося.