До початку повномасштабної війни держава активно відновлювала та будувала дороги по всій країні. Дорожня галузь отримувала небачені інвестиції, а в планах було "зшити" всю країну якісними дорогами та навіть зробити перші концесійні проекти в цій галузі. Цьогоріч планували відремонтувати 5000 км доріг державного значення та відновити 350 штучних споруд. Натомість маємо 25 000 км зруйнованих шляхів. 

В "Укравтодорі" говорять, що капітальне відновлення країні зараз не по кишені, тому роботи зосереджені на аварійних ремонтах. Вже на початку наступного року можна буде підбити підсумок та зрозуміти, скільки ж коштів було витрачено на такі роботи. Тоді ж, очевидно, матимемо дані і по кількості кілометрів відремонтованих доріг.

Наразі в інтерв'ю ЦТС перший заступник голови "Укравтодору" Андрій Івко розповів про те, як відновлювалася мережа мостів у 2022 році, про співпрацю з міжнародними фінансовими організаціями і західними партнерами та стратегію післявоєнного відновлення. 

Які були плани на поточний рік? 

До того, як росія вдерлася на нашу землю 24 лютого, "Укравтодор" планував побудувати 5 тис. км доріг державного значення і 350 штучних споруд протягом 2022 року. Попередні 2 роки стали трампліном для галузі: ми нарощували темпи, успішно завершували мегапроекти та починали нові. Наприклад, з масштабних та складних проектів  - розпочали зводити Кременчуцький та Ямпільський мости. У січні 2022 відкрили проїзд другим великим мостом через Дніпро у Запоріжжі. Тепер наше першочергове завдання - допомагати Збройним Силам і виконувати необхідні для "виживання" України роботи. 

Скільки кілометрів доріг було зруйновано внаслідок російського вторгнення? 

15 областей України зазнали інфраструктурних руйнувань через війну в більшій чи меншій мірі. Загалом по країні, внаслідок бойових дій було зруйновано 25,1 тис. км доріг та 341 штучна споруда в їхньому складі. З них на державній мережі - 8,8 тис. км та 150 мостів та шляхопроводів. Найбільше зруйнованих мостів у Чернігівській області - 27. На Харківщині - 25, на Київщині - 24. Це наші підрахунки на підконтрольних Україні територіях. На Луганщині та більшій частині Донецької області руйнування поки не рахували. Аналогічна ситуація на лівобережжі Херсонської області.

Скільки і якими ремонтами відновили доріг? 

Що стосується доріг, то на тих, які постраждали від бойових дій, ми робимо аварійний ремонт, відновлюємо придорожню інфраструктуру. Капітальна відбудова тисяч кілометрів зараз не по кишені країні. 

Яка ситуація з мостами?

З кожним деокупованим регіоном необхідність швидкого відновлення зруйнованих мостів для транспортного зв’язків росте у геометричній прогресії. Відновлення мостів здебільшого є спільною роботою підрядників обласних служб автомобільних доріг і Спеціальної служби транспорту Міністерства оборони України. На 76 мостах вже відновлено проїзд. Це означає, що біля зруйнованих споруд збудовано об’їзні дороги чи зведено тимчасові переправи. Також відремонтовано мости, які більшою мірою вціліли. Наприклад, так зробили на Сумщині з 200-метровою переправою через річку Псел. У виняткових ситуаціях ми капітально відбудовуємо мости. Це стосується лише стратегічних маршрутів на відносно безпечних територіях. Без цих мостів економіка країни просто не зможе вижити. Щоб повноцінно рухалися вантажівки, наприклад, ми відбудовували міст на М-06 у Стоянці та на трасі М-03 Київ-Харків-Довжанський.

Тимчасовий міст, переданий Чехією.

Яка була допомога від західних партнерів? 

На наші прохання допомогти із швидким постачанням тимчасових мостових споруд для відновлення зруйнованих мостів відгукнулись кілька європейських країн. Чеська Республіка в особі Адміністрації державних матеріальних резервів першою виступила з ініціативою надати "Укравтодору" такі переправи. Починаючи з липня, вони надіслали 6 конструкцій та планують передати нам ще 12. 

Інший донор - французька компанія Matière, яка в рамках ініціативи французького уряду щодо надання гуманітарної допомоги передала "Укравтодору" 3 тимчасові мости. Кожен із цих мостів спроектований за індивідуальними параметрами, під конкретний об’єкт.

Норвезьке управління державних доріг також відправило "Укравтодору" гуманітарну допомогу у вигляді 10 мостів. Йдеться про тимчасові мостові конструкції типу acrow/bailey, які підходять для пересування важких транспортних засобів. В Україні їхнє прибуття очікується у січні.

Швеція розпочала процес надання допомоги Україні для забезпечення критично необхідних 6 модульних мостів. Наразі триває підготовка до організації транспортування.

Чи працювали з МФО в цьому році? 

Попри війну "Укравтодор" продовжує бути надійним партнером міжнародних фінансових організацій та ефективно співпрацювати. Разом з Міжнародним банком реконструкції та розвитку ми завершили спільний багаторічний проект на Хмельниччині. Це капітальний ремонт більш як 40 кілометрів траси міжнародного значення М-30 Стрий-Ізварине від села Голосків до межі Хмельницької та Вінницької областей. Ділянку, яка довгі роки була кошмаром водіїв, перетворили у зручну та безпечну дорогу європейського зразка. Також поставили крапку у спільному з міжнародними організаціями проекті з відновлення траси  М-03 Київ-Харків-Довжанський у Полтавській області. Ділянка невелика, але має значення кожен успішний кейс. 

Разом з цим, активно працюємо на перспективу та вже почали підготовку до майбутніх спільних з МФО проектів, що дозволить швидко та якісно відновити нашу дорожню мережу із подальшим розвитком  відповідно до кращих міжнародних стандартів.

Відремонтована ділянка дороги М-30.

Назвіть головні больові точки галузі зараз? 

Проблема заподіяних війною руйнувань у тому, що більшість об’єктів доведеться будувати "з нуля". Великі мости, наприклад, через Десну навколо Чернігова, потребують значного фінансового ресурсу і часу. За останніми оцінками, на відбудову усієї знищеної інфраструктури України знадобиться близько 4 років. Однак війна ще триває, на Півдні та Приазов’ї є великі мости через Дніпро, шляхопроводи над залізничними вузлами, з якими невідомо що ще може статися. 

Дуже важливий аспект - безпека наших дорожників. Вони працюють на щойно розмінованих територіях, поблизу лінії зіткнення, під обстрілами. 4 людей на Харківщині загинуло восени під час розчищення. Ми розуміємо цілком природний страх за своє життя робітників, тому рухаємось обережно після ретельної роботи саперів. 

Яка стратегія роботи "Укравтодору" сьогодні?

Розчищення доріг і тимчасові переправи - це ще не все. Ми ґрунтовно працюємо над Планом відновлення, щоб після завершення війни якнайшвидше відбудувати країну. Зараз активно виготовляємо проектно-кошторисну документацію на відбудування важливих для країни проектів. 

З огляду на війну росії проти України розвиток та розбудова  прикордонної інфраструктури з Європейським Союзом набула неабиякої пріоритетності. Відповідно, продовжуємо реалізацію міжнародних проектів. На Львівщині, до прикладу, разом з польськими колегами реалізуємо проект дороги до нового КПП. З нашого боку це село Нижанковичі. Згідно з домовленістю між Україною і Польщею, в рамках ініційованого президентом України проекту "Відкритий кордон" цей пункт пропуску має запрацювати ще до кінця цього року в режимі спеціального тимчасового переїзду через кордон.  З українського боку облаштовуємо ділянку державної автомобільної дороги Нижанковичі-Дрогобич-Стрий. 

У Чернівецькій області працюємо на дорогах до КПП з Румунією, а на Одещині - з Молдовою.

Поділіться планами на наступний рік. 

На 2023 рік нам планувати складно, але ми працюємо, щоб бути готовими до будь-якої ситуації. Якщо в нас буде достатній фінансовий ресурс,  будемо відновлювати швидше і масштабніше. Сьогодні працюємо там, де є нагальна потреба. У першу чергу на маршрутах, які критично важливі для якнайшвидшого налагодження логістики. 

Роботи з відновлення фінансуються за рахунок резервного і Дорожнього фондів.

Читайте також 2022 рік очима транспортників, що доєдналися до лав ЗСУ