Уряд України у координації з Європейською комісією розробляє "План України", покликаний стати стратегічною основою відновлення та економічного розвитку держави на найближчі 4 роки. На цей План Європейський Союз має намір виділяти фінансову допомогу Україні у сумі 50 мільярдів євро. Один з розділів Плану має бути присвячений сфері транспорту та логістики.

Як пише ЦТСГО "Vision Zero" та Асоціація "Енергоефективні міста України" проаналізували презентацію щодо транспортної частини "Плану України", підготовлену Київською школою економіки (КШЕ) за дорученням Міністерства економіки України за участі зацікавлених сторін приватного сектору. У фокусі уваги аналізу був сектор громадського транспорту. 

Зазначається, що гомадський транспорт згадується в розділі "Аналіз проблем", де проблемою визначено "Відсутність програми розвитку громадського транспорту". У розділі пропозицій у презентації зафіксовано дві цілі щодо громадського транспорту: впровадження стратегічної програми оновлення та електрифікація громадського транспорту.

В частині запропонованих проектів презентація містить один проект в секторі громадського транспорту, в стадії концепції, з очікуваною сумою інвестиції 17 млн доларів.

Серед транспортних секторів громадський транспорт посідає останнє місце, складаючи 1,15% від можливої суми проектів на 4 роки (1,477 млрд доларів), а у вимірі всього Плану України, який розрахований на 50 млрд євро, частка пропозицій в секторі громадського транспорту становить 0,032%.  

"Інвестиційні потреби міст у секторі громадського транспорту дуже значні. Особливо в частині інфраструктури, яка вимагає модернізації: трамвайних колій, тягових підстанцій, ремонтних і сервісних цехів, мийок, силових кабельних ліній. Окреме важливе завдання, яке має бути включене до "Плану України": масове оновлення застарілого парку трамваїв і тролейбусів, щоб всі вони стали по-перше енергоефективними, й по-друге доступними для маломобільних груп населення. За даними досліджень 2019-2021 років з різних міст, автобуси, тролейбуси й трамваї та інфраструктура майже всюди перебувають в критичному стані. І не так через наслідки війни, як через зношеність й хронічну відсутність капітальних інвестицій протягом останніх 30 років", - прокоментував голова правління ГО "Vision Zero" Віктор Загреба.

Громадська організація додає, що сектор громадського транспорту може стати важливим елементом відновлення економіки за принципами Європейського Зеленого Курсу, і як додатковий чинник заохочення до повернення вимушених мігрантів з країн ЄС.

"Інвестиції в громадський транспорт з держбюджету та фондів ЄС матимуть мультиплікаційний ефект, адже більшість устаткування, матеріалів, робіт й транспортних засобів виробляються безпосередньо в Україні, на десятках виробничих підприємств, які працевлаштовують тисячі людей й сплачують сотні мільйонів гривень податків", - додав Загреба.

За даними ГО "Vision Zero", в Україні станом на 2021 рік налічувалось 41 тролейбусна система і 18 трамвайних, які мали на балансі 3743 тролейбуси й 2249 трамваїв. Понад 80% трамваїв й 30% тролейбусів є застарілими й не відповідають вимогам енергоефективності та доступності. Для всіх без винятку міст характерними є проблеми критичної зношеності інфраструктури, адже тролейбусні системи будувалися або відновлювались у більшості випадків у 1960-1970-ті роки. Типовими для них є застарілість та зношеність колій, стрілочних переводів, контактних мереж, тягових підстанцій та будівель депо.