Одна з останніх заяв компанії базувалася на тому, що за результатами роботи в липні підприємство вперше з початку року отримає негативний фінансовий результат. Основною причиною називають погіршення структури перевезень вантажів, а саме збільшення обсягів перевезень вантажів, які "Укрзалізниця" чомусь назвала "збитковими". Мова йде про залізну та марганцеву руди. Монополіст заявляє, що "доходи від перевезень цих вантажів не покривають витрати на їх організацію".  

uz-logistika  

Якщо говорити мовою цифр, то загальний обсяг перевезень "Укрзалізниці" за 7 місяців цього року зріс на 25,6% порівняно з аналогічним періодом минулого року. І це велика перемога України та ЗСУ, тому що це стало можливим завдяки відкриттю портів Великої Одеси. Відновлення експорту дозволило збільшити обсяг виробництва українських підприємств, зокрема, гірничо-промислового комплексу. А це податки, робочі місця, валютні надходження, а також обсяги перевезень залізницею. Це збільшення виражається також і в доходах "Укрзалізниці". За I  півріччя 2024 року порівняно з I півріччям 2023 вони зросли на 8,5 млрд грн. Або майже на 20%, що корелюється із обсягами зростань перевезень. 

На рівні обсягів перевезень за видами вантажів, протиріччя у заявах УЗ стають ще більше очевидними.  Перевезення руди в липні 2024 були найменшими з початку року, головним чином за рахунок призупинення або скорочення обсягів виробництва окремими ГЗК. Якщо руда для УЗ "збиткова", то фінансовий результат УЗ мав би покращитися. Але відбулася протилежна ситуація - при зниженні перевезення руди "Укрзалізниця" стала збитковою. Тобто менеджмент УЗ або навмисно, або через свою некомпетентність вводить в оману владу і громадськість, адже змінні витрати УЗ складають лише 20% від тарифу. І кожна додаткова тонна вантажу приносить УЗ значний додатковий прибуток.

Чому ж тоді компанія заявляє про загрозу збитковості? 

Давайте подивимось на витратну частину. У  I  півріччі 2024 року порівняно з I півріччям 2023 загальні операційні витрати "Укрзалізниці" зросли на понад 10 млрд. грн або більше 25%. Особливо кидається у вічі просто шалене зростання так званих "інших  операційних витрат" - на 2,5 млрд грн або 80%!

Складається враження, що нинішнє керівництво "Укрзалізниці" відверто не хоче контролювати та зменшувати витрати підприємства.  Воно, можливо, вважає, що під час воєнного часу це не має бути пріоритетом, або просто не може ефективно управляти розходами. 

Звичайно, дуже хочеться побачити розшифровку витрат компанії та почути пояснення менеджменту "Укрзалізниці" щодо їх зростання. Бо складається враження, що в кращому разі це зростання витрат просто неконтрольоване. Але нестачу контролю з боку керівництва "Укрзалізниці" не можна компенсувати за рахунок решти економіки України. Адже мова йде про економічну стабільність держави і роботу підприємств ГМК та аграрного сектору, що є головними наповнювачами бюджету і джерелами валютних надходжень від експорту.

В результаті такої роботи "Укрзалізниця" вимушена шукати додаткові кошти і знову говорить про так звану уніфікацію тарифів, що де-факто є зростанням цін на залізничні перевезення. 

В умовах, коли на багатьох ринках зараз дуже несприятлива ситуація, підвищення тарифів буде означати зупинку виробництв на якийсь час, а деякі і зовсім змушені будуть закритися. Відповідно, зупиняться перевезення. Тоді керівництво "Укрзалізниці" на практиці зможе перевірити свої украй суперечливе твердження про те, що зростання перевезень призводить до збитків, а зменшення – до прибутків.