Сьогодні "Укрзалізниця" перебуває у критичному становищі: війна, падіння обсягів перевезень, пошкоджена інфраструктура та збитковий пасажирський сектор створюють значний фінансовий тиск. Однак запропоноване рішення проблеми - чергове підвищення тарифів на вантажні перевезення - є помилковим, і ця помилка може стати фатальною.
Керівництво компанії визначає індексацію тарифів чи не єдиним порятунком, а профільне міністерство просуває ідею "вирівнювання ставок" до глибоководних морських портів, що фактично означає подальше зростання вартості перевезень. Такий підхід легітимізує дискримінаційну політику проти ключових експортерів країни.
Проблема до того ж полягає не тільки у рівні тарифів, які не ринкові, але й у способі їх встановлення. Відсутність фінансового плану, прозорої звітності й незалежного аудиту "Укрзалізниці" призводить до того, що рішення ухвалюються у ручному режимі, без діалогу з бізнесом. Прибутковий вантажний сегмент використовується для покриття збитків пасажирських перевезень, що фактично перекладає проблеми УЗ на плечі клієнтів. Це суперечить задекларованій політиці держави щодо підтримки експорту й створює стратегічні ризики для всієї економіки.
(фото - Baton)
Ціна питання
Для нашого підприємства це критичне питання. Ми щомісяця перевозимо близько 500 тис. тонн вантажів, понад 90% яких транспортується залізницею. Будь-яке підвищення тарифів миттєво відображається на собівартості продукції та її конкурентоспроможності на світових ринках.
Зміна маршрутів до портів Одеси й Чорноморська вже коштувала нам понад 150 млн грн додаткових витрат за п’ять місяців. Анонсована індексація на 37% означатиме для підприємства щорічні втрати у мільярди гривень. Для компанії, яка третій рік працює у збиток через війну, падіння світових цін і високе податкове навантаження - це катастрофа.
Але наслідки виходять далеко за межі однієї компанії. Під загрозою - подальша робота великих виробників, стабільність валютних надходжень, десятки тисяч робочих місць та довіра інвесторів. Для порівняння: у Європі тарифи на залізничні перевезення не вищі за нинішні українські, але рівень сервісу й ефективності там значно кращий. Український бізнес фактично позбавляють можливості конкурувати на зовнішніх ринках.
Система потребує змін
Передусім, тарифоутворення має бути прозорим, передбачуваним і зрозумілим для всіх учасників ринку. Мають діяти довгострокові "правила гри". Необхідна практика багаторічних угод із фіксованими ставками, що не переглядаються в ручному режимі. Рішення повинні напрацьовуватись у спільних робочих групах. Це гарантує передбачуваність та узгодженість дій, забезпечить стабільність та можливість планування для бізнесу.
Друге питання - це прозорість і аудит залізниці. Фінансові плани мають бути публічними, аудит - обов’язковим, а реформи витрат та ремонтної бази - реальними, а не декларативними. Натомість компанія обирає індексацію тарифів (після понад 100% підвищення у 2021-2022 рр.), тоді як витрати УЗ зростають на 30–40% щороку, а ефективність падає.
Третє - оптимізація мережі. Вантажний сегмент залишається прибутковим (понад 20 млрд грн щороку у 2023-2024 рр.), проте 63% колій є збитковими та генерують понад 16 млрд грн втрат на рік. Чому не залучаються зовнішні джерела фінансування? Модернізація має фінансуватись не лише за рахунок тарифів, а й за допомогою міжнародних кредитів, грантів, субсидій та партнерських програм, як це робить весь цивілізований світ.
Сьогодні вже спостерігається небезпечна тенденція: частина вантажів переходить на автотранспорт, що дешевше й оперативніше. Це не тільки суперечить державній політиці останніх років, спрямованій на розвантаження доріг і розвиток цивілізованої транспортної системи, але й свідчить про помилкову тарифну стратегію "Укрзалізниці".
Просте підвищення тарифів - це шлях у нікуди. Бізнес, який продовжує працювати в умовах війни, не може бути донором для покриття структурної неефективності державного перевізника. Якщо не змінити підходи до тарифоутворення, Україна ризикує втратити не лише доходи та довіру інвесторів, але й стратегічні промислові галузі, зокрема, металургію.