14 квітня Фонд державного майна України повідомив, що аукціон з продажу єдиного майнового комплексу державного підприємства "Білгород-Дністровський морський порт" не відбувся, оскільки покупець не сплатив кошти за об'єкт. Це вже друга невдала спроба продати актив. Директорка порту Оксана Кіктенко говорить, що наразі готуються уточнені документи, буде актуалізовано інформаційну довідку та сформовано стартову ціну. Після цього буде оголошено про новий аукціон. 

Які компанії були зацікавлені стати власником майна держстивідора, та чому переможець аукціону так і не сплатив кошти. 

Три роки підготовки до приватизації

До приватизації в портовій галузі предметно почали готуватися у 2020 році, коли тодішнє Міністерство інфраструктури очолював Владислав Криклій. Тоді взялися готувати до продажу майно трьох невеликих портів - Усть-Дунайського, Білгород-Дністровського та Скадовського. Загалом необхідність роздержавлення портових активів - це те, про що до того вже не один рік говорили як чиновники, так і бізнес. Після перших двох кейсів концесії в портах Херсон та Ольвія, було вирішено спробувати ще один механізм. Бюрократичні процеси затягнулись майже на два роки, але до кінця 2021 року ми вже мали побачити перші результати.  "Усть-Дунайськ буде готовий до аукціону вже в жовтні 2021 року, а порт Білгород-Дністровський - до кінця 2021 року. Що стосується Скадовського морського торговельного порту, то його приватизації варто очікувати в наступному році", - такі плани мав ФДМ, за словами колишнього заступника голови Фонду, Тараса Єлейка.

Призупинення та прискорення

З початком повномасштабного російського вторгнення процес підготовки до приватизації портових активів призупинився, оскільки воєнний стан встановив особливий правовий режим для об’єктів державної власності. Однак у липні минулого року парламент схвалив законопроект №7451 щодо спрощення приватизації. Аудити й оцінки стали необов’язковими, строки аукціонів скоротилися, з'явилися нові правила визначення стартової ціни і розміру гарантійного внеску, процес цифровізувався (подання документів онлайн, е-підписи), змінилися умови викупу і передавання майна. Основна мета - пришвидшення та оптимізація приватизації, яка сприятиме релокації бізнесу, залученню нових інвестицій та прискореному відновленню економіки України. Тож, вже восени регіональні ФДМ в Одеській та Миколаївській областях в швидкому темпі повернулися до підготовки портових об'єктів на продаж. 

Перші млинці приватизації

17 січня 2023 року на аукціоні був проданий перший портовий актив - майновий комплекс ДП "Морський торговельний порт Усть-Дунайськ". Через захоплення російськими окупантами українських портів Азовського моря та обмежену роботу портів Чорного моря, привабливість портів на Дунаї різко зросла. Держава змогла виручити за актив вдвічі більше, ніж оцінювалось до повномасштабного вторгнення.

На черзі був порт Білгород-Дністровський. Вперше аукціон був призначений на 3 березня, але він не відбувся. "Учасники не подали заявки", - так заявили в ФДМУ в Миколаївській області. Проте в інтерв’ю ЦТС директорка ДП "Білгород-Дністровський МТП" Оксана Кіктенко говорила, що однією з причин перенесення торгів стало призначення несподіваного аудиту за два дні до аукціону.

Як би там не було, наступні торги з пониженням ціни було заплановано на 13 березня. Стартова ціна - 93,7 млн грн.

Спроба №2

13 березня аукціон таки відбувся. Згідно даних у системі Прозорро.Продажі, переможцем стала компанія "Укрдонінвест" бізнесмена Віталія Кропачова (має активи у вугільній, машинобудівній, будівельній та транспортній галузях, медіа), яка запропонувала 220 млн і 100 грн. Цікаво, що компанія-конкурент "Укрдонінвеста" на торгах поступилася саме цими 100 гривнями. Це відразу викликало дискусію в соцмережах щодо "чистоти" аукціону.

У торгах також брали участь ТОВ "Порт Аккерман". Згідно з даними сервісу YouControl,  засновником є компанія "Новотех-Термінал" - стивідорна компанія, яка оперує в порту Одеса. Її пропозиція склала 97 млн грн. Ще одна компанія, котра приймала участь в аукціоні, - ПрАТ "Мостобуд ЮА". Основна спеціалізація - будівництво доріг та мостів, тунелів, інжиніринг. Один із найбільш відомих об’єктів - Подільський міст у Києві, який компанією так і не був добудований. Цю фірму пов'язують з колишнім регіоналом Володимиром Продивусом. Саме її пропозиція була на 100 грн меншою, ніж у переможця, та склала 220 млн грн.

Проте, як вже було сказано, переможець торгів кошти так і не сплатив.

"На жаль, нам невідомо, чому учасник не заплатив, так само як і невідомі причини участі в аукціоні даної компанії та причини відмови купувати об'єкт. Оскільки ніхто з представників компанії не був у порту до аукціону. Втім і після, ніхто з нами на зв'язок не виходив і не ініціював вивчення стану справ підприємства", - прокоментувала ЦТС ситуацію очільниця ДП "Білгород-Дністровський морський порт" Оксана Кіктенко. За її словами, дві інші компанії приїздили до порту, вивчали документи та цікавились об'єктом. 

Що буде далі? 

Оксана Кіктенко говорить, що наразі готуються уточнені документи та дані стосовно об’єкта станом на перший квартал 2023 року, буде актуалізовано інформаційну довідку та сформовано стартову ціну. Перша стартова ціна буде стандартною без зниження. "Ми віримо, що аукціон відбудеться та що інтерес до підприємства у інших зацікавлених сторін ще є. Дзвонять різні компанії та запитують, коли відбудеться наступний аукціон. Підготовка до приватизації була тривалою, складною, і навіть із спробами її зірвати. Тому на легкий процес переходу активу в приватну власність ми і не розраховували", - резюмує вона, додаючи, що сподівається на проведення нового аукціону вже в травні.