В неділю, 15 жовтня, залізничне сполучення між Україною та Польщею поповниться ще одним напрямком. Йдеться про довгоочікуваний маршрут Варшава-Львів з пересадкою в Раві-Руській, про запуск якого українські залізничники говорять майже 10 років. Перевезення між Варшавою та Рава-Руською буде виконувати польський залізничний оператор SKPL.

"Передусім, це найкоротша дорога з Варшави до Львова", - говорить Томаш Страпаґєль, директор SKPL, про одну з причин, чому його компанія погодилась обслуговувати цей напрямок.

ЦТС вирішив детальніше розпитати в нього про діяльність SKPL як перевізника, адже в Україні ця фірма є маловідомою, про перспективи нового маршруту через Раву-Руську, а також загалом про потенціал нових залізничних сполучень між Україною та Польщею.

Почнемо з ознайомчого питання, адже в Україні мало відомо про SKPL. Розкажіть, будь ласка, трохи про історію перевізника.

Компанія була заснована в 2001 році. Спочатку вона існувала як неприбуткова організація, що опікувалася вузькоколійними залізницями, виключеними зі складу PKP. Про це свідчить назва фірми, яка утворена як абревіатура від Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych. В 2010 році відбулось перетворення SKPL у повноцінну компанію. Того ж року ми почали працювати на залізницях зі стандартною колією (1435 мм. - ЦТС). Довгий час ми займались лише вантажними перевезеннями, зараз виконуємо і пасажирські. Також ми здійснюємо вантажні перевезення не лише територією Польщі, а й до Чехії, Німеччини та Литви.

Чому відбулось перетворення SKPL з неприбуткової організації в компанію?

Відповідно до європейських директив, перевізник не може володіти та управляти залізничними коліями. Інфраструктура має бути незалежною від перевезень, кожен повинен мати до неї доступ. Ми володіємо близько 200 км залізничних ліній у кількох воєводствах: Поморському, Великопольському, Вармінсько-Мазурському та інших. Також у Великопольському воєводстві ми володіємо вузькоколійкою Збєрськ-Опатувек. На цих лініях ми здійснюємо локальні перевезення.

Зараз SKPL - це група, яка складається з трьох компаній. SKPL Cargo здійснює вантажні та пасажирські перевезення, SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe володіє та управляє залізничною інфраструктурою з вузькою (1000 мм. - ЦТС) та стандартною шириною колій. Третя компанія нашої групи - це WERO-BUD, що займається ремонтом колій.


Томаш Страпаґєль, директор SKPL

Останніми роками SKPL все більшу увагу приділяє пасажирським перевезенням. Який парк має група?

Наш парк є досить різноманітним. Якщо говорити про пасажирські поїзди, то зараз їх у нас майже 60 одиниць.

Яким чином група використовує цей парк?

Ми надаємо широкий спектр послуг у сфері пасажирських перевезень. По-перше, ми здійснюємо перевезення для інших залізничних компаній, наприклад, для Polregio. По-друге, ми маємо угоди з воєводствами, наприклад, з Великопольським та Підкарпатським, і перевозимо пасажирів на їхнє замовлення. І по-третє, ми здаємо в оренду свої поїзди іншим фірмам.

Давайте детальніше поговоримо про запуск нового залізничного сполучення з Варшави до Рави-Руської, яке відбудеться 15 жовтня. Коли "Укрзалізниця" вперше почала контактувати з SKPL з цього питання?

Це було на початку цього року. Спочатку до нас звернулись представники польського уряду з проханням допомогти у вирішенні цього питання. А потім до нас звернулась вже "Укрзалізниця".

Українські партнери запевнили нас, що це сполучення має великі перспективи, навіть у випадку відновлення польотів до аеропорту Львів.

Чому компанія SKPL погодилась обслуговувати новий маршрут?

Передусім, це найкоротша дорога з Варшави до Львова. Українські партнери запевнили нас, що це сполучення має великі перспективи, навіть у випадку відновлення польотів до аеропорту Львів. Українська сторона презентувала нам аналітичне дослідження, у якому йдеться про те, що між Львовом та Варшавою курсує багато автобусів, а значить є попит на перевезення між цими містами. Чи вдасться залізниці перейняти цих пасажирів, час покаже.

По-друге, "Укрзалізниця" планує добудувати євроколію з Рави-Руської до Львова. Деталей цього проекту я не знаю. На мою думку, якщо буде збудована євроколія до Львова, то цей поїзд матиме великий успіх. А якщо Україна вступить до Європейського Союзу, то це стане додатковим стимулом для розвитку цього залізничного сполучення.

Читайте також Маршрут поїзда Варшава - Рава-Руська по євроколії продовжать до Брюховичів

SKPL оперує близько 60 поїздами

А які умови співпраці між "Укрзалізницею" та SKPL?

Це питання краще задати "Укрзалізниці". Можу сказати, що ми працюємо на замовлення української компанії і будемо виконувати перевезення між Варшавою та Равою-Руською на її користь. Виключно "Укрзалізниця" відповідає за продаж квитків на цьому маршруті.

Час подорожі між Варшавою та Равою-Руською складає понад 7 годин. Чому так довго?

Цей час включає також митний і паспортний контроль. Однак хочу наголосити, що PKP PLK як менеджер залізничної інфраструктури в Польщі активно ремонтує колії по всій країні, зокрема й на лінії 69 Рейовець-Гребенне. Це означає, що на деяких ділянках швидкість руху може невдовзі зрости.

Ми готові збільшити кількість пропонованих місць на цьому маршруті, запустивши більші дизель-поїзди або замінивши їх на локомотиви з вагонами.

Чи фірма готова купувати додаткові поїзди для цього сполучення, якщо воно виявиться успішним?

Так, ми готові збільшити кількість пропонованих місць на цьому маршруті, запустивши більші дизель-поїзди або замінивши їх на локомотиви з вагонами. Однак всі подібні кроки ми мусимо, передусім, обговорювати з "Укрзалізницею", оскільки саме український державний перевізник є замовником, ми всього лише виконавці.

Раніше група SKPL заявляла про продовження поїзда Сянок - Устрики Долішні до українського міста Хирів. Яка ситуація на цьому напрямку?

Перемовини з цього питання ще тривають. Ми вважаємо, що до Хирова треба запускати два поїзда: один з Сянока, інший - з Перемишля. Ми подали відповідну заяву до адміністрації Підкарпатського воєводства та "Укрзалізниці". Передусім, перевезення будуть запущені до Рави-Руської, а вже потім може бути й до Хирова. Коли саме це станеться, я не знаю. Однак хочу підкреслити, що інфраструктура для цього вже готова, адже колії до Хирова з обох напрямків вже відремонтовані. Щодо інших можливих напрямків, мені важко відповісти. Це питання, скоріше, до урядів обох країн та органів місцевого самоврядування в прикордонних районів.

Читайте також Альтернативне сполучення до Варшави. Чи стане Рава-Руська хабом для поїздів між Україною та Польщею?