Для України важливо отримати гарантії безпеки від Туреччини, що дало б змогу розблокувати чорноморські порти. Також керівництво держави на міжнародних майданчиках має активніше працювати з західними партнерами у напрямку забезпечення вільного судноплавства в регіоні.

Як пише ЦТС з посиланням на Obozrevatel, таку думку висловив ексміністр інфраструктури України Володимир Омелян.

"Росія займається державним піратством. Це "Чорноморське Сомалі" - держава, яка відверто шантажує знищенням мирних цивільних суден заради того, щоби досягти якихось своїх геополітичних цілей. Але ми бачимо, що цей шантаж уже не вдається", - говорить колишній посадовець.

"На цьому етапі було би достатньо, щоби Туреччина просто як держава сказала, що їй це набридло, і на супровід морським суднам у рамках коридору відправила 1-2 своїх фрегати. Я не думаю, що росія би насмілилась атакувати турецькі бойові кораблі, бо це було би фактично прямим ударом по НАТО. А ми дійсно бачимо дуже цікаву, стрімку динаміку у відносинах Туреччини з Заходом. І я був би не проти, щоб Чорне море теж стало внутрішнім морем НАТО", - зауважив Омелян.

Він додав, що Україні слід приділяти більше уваги цьому питанню, і активніше працювати з партнерами, в тому числі на міжнародних майданчиках.

"Я дуже сподівався, що на Лондонській мирній конференції це питання буде теж підняте. Але мені здається, що уряд, попри переможні реляції, суттєво недопрацював на цьому заході. Бо ми чули, що буде розширено спектр військових чи так званих воєнних страховок для відбудови України, але в контексті морської торгівлі я не почув жодних зрушень. Сама Україна не витягне це питання. Тут має бути складний механізм координації з нашими союзниками, перестраховки таких ризиків. Я думаю, що шанси є достатньо високі для цього, щоб це було вирішено", - резюмував ексміністр інфраструктури.

Раніше ряд експертів також озвучували думку, що флот Туреччини міг би стати у нагоді для забезпечення вільного торгового судноплавства в Чорному морі.

На противагу цьому очільник МЗС України поки що говорить про інший варіант, який стосується суто агропродукції і передбачає перевезення зерна "іншими модяльностями". Про вільне ж судноплавство в Чорному морі Дмитро Кулеба говорить лише в контексті повного звільнення України від російських окупантів, повернення Криму та закінчення війни.

Тим часом, як відомо, росіяни після виходу з зернової угоди демонстративно обстріляли зернові термінали в портах Одеса та Чорноморськ.