17 травня з українських портів йде поки що останнє судно, яке навантажувалося українською агропродукцією в рамках Чорноморської зернової ініціативи. При цьому росія погрожує остаточно вийти з даної угоди, висуваючи неправомірні вимоги стосовно продовження роботи "зернового коридору" в обмін на преференції для її власного експорту АПК.

Про це пише ЦТС, з посиланням на Reuters.

Відзначимо, що станом на 10:00, згідно з даними сервісу Marinetraffic, з порту Чорноморськ виходить балкер DSM Capella.

Screenshot - 17_05_2023 , 9_52_55 002

Саме це судно разом з Seaeagle були останніми на даний момент балкерами, що вантажилися в українських портах в рамках роботи "зернового коридору". Seaeagle покинув порт Одеса напередодні, 16 травня, і вже перебуває поблизу Стамбула.

Нагадаємо, що після 9 травня жодне судно не було пропущено до українських портів в рамках зернової ініціативи. 11 травня у Стамбулі завершилися перемовини щодо подальшої дії зернової угоди, проте, жодних конкретних результатів не було досягнуто.

Міністр закордонних справ Туреччини Мевлют Чавушоглу заявив минулого тижня, що, на його думку, угода може бути продовжена щонайменше ще на два місяці. А представник ООН Стефан Дюжаррик заявив у вівторок: "Контакти продовжуються на різних рівнях. Очевидно, що ми на делікатній стадії".

На тлі того, що український аграрний експорт через чорноморські порти знову заблоковано, стало відомо, що російські морські порти з початку року збільшили перевалку майже на 12%. Зокрема, в російських портах Азово-Чорноморського басейну загальний обсяг перевалки зріс на 22%, до 100,1 млн т, у тому числі сухих вантажів - на 35,7%, до 47,8 млн т, наливних - на 11,7%, до 52,3 млн т. "Другий місяць поспіль вперше за період з початку 2022 року в жодному з п'яти морських басейнів росії не відзначено скорочення загального обсягу вантажоперевалки", - прокоментували ситуацію в російському "Росморрічфлоті".

Читайте також Russian-Ukrainian War: BLACK SEA INDICATOR

В даній ситуації експерти вважають за необхідне активізувати роботу з західними партнерами щодо створення військової патрульної місії для забезпечення вільного судноплавства в Чорному морі.

"Що треба робити? Швидко й до кінця розбиратися із проблемами транзиту через ЄС, що дивно співпали в часі з морськими проблемами. Продовжувати розширювати дунайські порти та гирло Бистре. Домовлятись з румунським портом Констанца про збільшення обсягів.

Ініціювати створення військово-морської патрульної місії ЄС та НАТО в Чорному морі за участі Туреччини, Румунії, Болгарії, щоб самостійно, без росії, організувати зернові морські конвої на українські порти", - відзначив, зокрема, керівник Моніторингової групи Інституту Чорноморських стратегічних досліджень Андрій Клименко.

Раніше ЦТС писав, що група американських сенаторів розробила проект стратегії зовнішньої політики США в Чорноморському регіоні, в якому вони пропонують вжити низку заходів, серед яких регулярна морська присутність та збільшення безпекової допомоги Україні.