Єврокомісія підготувала перший щорічний звіт для Європейської Ради відносно кроків, які необхідно зробити Україні, після того як на тлі російської агресії країна подала в 2022 році заявку на членство в ЄС.

Як пише ЦТС, в документі міститься розділ, присвячений необхідним крокам в транспортній галузі, зокрема, залізниці. При цьому, швидкість реформ у транспорті оцінюється як дуже повільна з обмеженим прогресом, що є однією з найнижчих оцінок, порівнюючи з інфшими сферами інституційних змін.

В Єврокомісії відзначили, що ЄС має спільні правила щодо технічних стандартів і стандартів безпеки, лібералізації ринку автомобільного транспорту, залізничних перевезень, внутрішніх водних шляхів разом, авіаційного і морського транспорту. Після підписання Угоди про асоціацію з ЄС, як пишуть автори документу, Україна здійснила певний рівень підготовки у сфері транспортної політики, але з обмеженим прогресом, який додатково був загальмований російським вторгненням.

Для успішного руху до ЄС Еврокомісія рекомендує Україні у наступному (2024) році узгоджувати та впровадити принципи Євросоюзу щодо залізничного та автомобільного транспорту, зокрема створивши регулюючий орган в сфері залізничного транспорту.

Також у зазначений період рекомендується посилити адміністративну спроможність щодо безпеки дорожнього руху та створити інспекційні і розслідувальні органи для розслідування транспортних подій на залізничному та внутрішньому водному транспорті.

В звіті зазначається, що наразі "Укрзалізниця" залишається єдиним інтегрованим залізничним підприємством, яке управляє інфраструктурою і надає послуги перевізника, без фінансового та організаційного поділу між управлінням інфраструктурою та її експлуатацією. На практиці, сказано в документі, тарифи та умови доступу до інфраструктури ніяк не регулюються. З огляду на це і необхідне створення регулятора в галузі залізничного транспорту.

Нагадаємо, що вимога створити незалежного національного регулятора у сфері транспорту, що дозволить перейти до прозорих практик формування тарифів, обговорюється вже не перший рік.

Зокрема, в останнє на цьому наголошувало Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) в дослідженні про корупційні ризики в діяльності АТ "Укрзалізниця".

Бізнес і профільні асоціації також неодноразового наполягали на створенні органу, який би здійснював державне регулювання в транспортній галузі для уникнення зловживань з неконтрольованою індексацією тарифів УЗ. Також роль НКРТ має взяти на себе регулювання сегментів, які залишаться монопольними в результаті очікуваного реформування "Укрзалізниці".