Україна продовжує поступово знищувати російський флот у Чорному морі. В ніч на 1 лютого на рейді озера Донузлав після удару морських дронів затонув ракетний катер російського флоту "Івановєц". Як повідомило Головне управління розвідки Міноборони України, корабель зазнав низки прямих влучань у корпус. А загалом ворог втратив вже щонайменше 22 із 80 діючих бойових кораблів чи катерів Чорноморського флоту, ще 13 були пошкоджені. 

Звісно, кожна така успішна операція додає балів ЗСУ у очах не самих лише українців, але й за кордоном. За час протистояння України і росії у Чорному морі для західних ЗМІ стало вже просто таки правилом хорошого тону писати, що Україна знищує великий російський флот, при цьому фактично не маючи власного.

Так, наприклад, Financial Times  називає це "видатним військовим подвигом", оскільки Україна робить це "маючи у наявності по суті флот без кораблів проти других за величиною військово-морських сил у світі". 

"Швидкісні човни. Спецназ на гідроциклах. Морські безпілотники та ракети великої дальності, спрямовані в серце гордості військово-морського флоту росії. Серпнева погроза України розбити російський флот у Чорному морі здавалася беззубою. Але за два місяці нібито донкіхотська кампанія Києва, спрямована на те, щоб покінчити з "безпечними водами або мирними гаванями" Москви, схоже, приносить плоди", - писало це відоме  американське видання восени минулого року. 

Ключову роль автори відводять ретельно спланованим операціям, які "підкріплені точною розвідувальною інформацією про цілі від західних розвідувальних літаків, що літають над міжнародними водами Чорного моря".

Screenshot - 01_02_2024 , 13_21_49

Останнє плавання російського ракетного катера "Івановєц" 

"Інноваційні і, як правило, недорогі атаки, що проводяться на морі, відображають дух битви Давида проти Голіафа, яка стала визначати ширшу війну", - вважає військовий оглядач Defense and Security Monitor  Том Фріберн (Tom Freebairn). 

"Покладаючись на ракетні удари, безпілотні морські системи та зухвалі рейди командос до окупованого Криму, щоб завдати ударів по російських суднах та інфраструктурі, українські сили, можливо, стали першопрохідцями завтрашніх морських битв і нашвидкуруч написали посібник з асиметричної морської війни", - зазначив він у нещодавній публікації.

За його словами, удари по російському флоту та інфраструктурі "показують незмінну стійкість українських сил і нагадують світові, що російські військові, як на суходолі, так і на морі, не є непереможними. Особливо коли йдеться про легендарний Чорноморський флот, українські атаки вражають не лише флот, а й російську гордість".

Читайте також Як Україна звільняє Чорне море: ключові тези з інтерв’ю віцеадмірала Неїжпапи для УП

Особливий інтерес викликає у західних аналітиків застосування Україною безпілотних літальних апаратів та морських безпілотників. Як зазначає, зокрема, дослідник Саттон (H I Sutton), хоч надводні кораблі без екіпажу (USV) не є унікальними, нова технологія застала російський флот зненацька. "Морські безпілотники України, невеликі човни, начинені вибухівкою, мають непропорційний вплив на війну в Чорному морі. На папері ці невеликі морські безпілотники не повинні були бути такими успішними. Те, як Україна їх використовує, прискорює неминуче зростання озброєних USV у всьому світі", - пише він у статті для Naval News.

Тим не менш, росія вживає заходів для протидії таким загрозам, пише аналітик. Зокрема, це посилення фізичних бар'єрів на входах до гаваней (кілька шарів сіток, плавучі бони і навіть ланцюг барж) у поєднанні з патрульними кораблями. Та - електромагнітний шум, щоб заглушити USV, що, на думку автора, є "помірно ефективним".

Той самий автор у іншому матеріалі зазначає, що Україна "має бути на два кроки попереду" за росію щоб та не відновила панування в Чорному морі. І бачить перспективи у новому проєкті підводного безпілотника FURY, який планується реалізувати із західним виробником AUV. "Озброєні автономні підводні апарати мають очевидні переваги раптовості, непомітності та живучості. Хоча вони, ймовірно, будуть дорожчими, ніж нинішні надводні кораблі без екіпажу, вони будуть багаторазовими і, отже, дешевшими в довгостроковій перспективі. При цьому вони не вимагають матеріально-технічного забезпечення та чисельності особового складу звичайних підводних човнів", - йдеться у статті у Naval News.

Financial Times пише, що військові кораблі стають все більш вразливим перед маленькими літальними засобами. І слід уважно вивчати український досвід, адже це кращий спосіб "дізнатися про цей лякаючий новий розділ у морській війні та про те, як найкраще захистити власні кораблі від безпілотних літальних апаратів та іншої військово-морської зброї".

178099-1_large

Крейсер "Москва" перед зануренням на дно Чорного моря

В Україні підкреслюють, що кожний новий кейс має відрізнятися від попередніх. Як зазначив речник Військово-морських сил України Дмитро Плетенчук, росіяни враховують попередні атаки, вдосконалюються технічно і тактично, реагують на українські винаходи, тому постійної протидії для них немає. "Війна - це завжди пошук дії та протидії. Тобто реакція будь-якої сторони - це завжди реакція на ті дії, до яких вдався противник", - зазначив він.

Захід у свою чергу вірить, що ініціатива у цьому морському протистоянні все одно залишатиметься за Україною. Хоча аналітики й говорять про те, що ця боротьба триватиме ще довго.

"Наразі кожному, хто не є російським сектантом, має бути очевидно, що росія програє морську війну в Чорному морі. Але ця поразка буде довгою: Чорноморському флоту ще залишилося втратити десятки кораблів", - написав, зокрема, нещодавно Forbes. Видання звертає увагу, що навіть перебазувавшись подалі з кримських баз російський флот становить для України загрозу, адже може звідти і запускати крилаті ракети "Калібр". 

photo_2023-12-26_13-29-05

ВДК "Новочеркасск" Чорноморського флоту рф біля причалу в порту Феодосія після української ракетної атаки

У будь-якому разі, кожна нова успішна операція вже сприяє українській економіці: наші експортні товари йдуть з портів Великої Одеси все більш безпечним маршрутом.

У цьому контексті варто згадати, що навіть преса нейтральної Австрії у вересні відзначала успіх українських спецпризначенців по демонтажу російського радіолокаційного обладнання з однієї з "вишок Бойка". Газета Heute писала, що це надасть більше можливостей для України щодо контролю за морською акваторією. Що врешті і сталося і завдяки чому запрацював тимчасовий торговий морський коридор до портів Одеса, Чорноморськ і Південний.

"Зараз навіть східне узбережжя Криму не вважається безпечним для кораблів росії; найкращий притулок у Новоросійську, за 600 км, на іншому березі Чорного моря. Новий потенціал стримування України дозволив їй зробити ставку на те, що росія не нападе на іноземне торгове судно. Повернення до роботи Одеських глибоководних портів є своєчасним поштовхом до розбитої економіки України", - констатує зі свого боку The Economist. І зазначає, що новий коридор, хоч поки і не має достатньо засобів протиповітряної оборони та міжнародного військового супроводу (в ідеалі), щоб зробити його повністю безпечним, довів: судноплавство може тривати навіть за умов російських загроз.

"Знищивши п’яту частину Чорноморського флоту та відштовхнувши його залишки далі на схід, українські війська захопили західну частину Чорного моря та життєво важливий зерновий коридор. За останні тижні український експорт зерна досяг довоєнного рівня. Приблизно 6 мільярдів доларів, які українські фермери можуть заробити на цьому експорті цього року, допомагають підтримувати військові зусилля",-  пише Forbes. І підкреслює, що це це як економічна перемога, так і морська.

Читайте також Український морський коридор – ключовий прорив 2023 року