Наприкінці березня на мінус другому поверсі однієї з локацій у Києві зібрались найбільші експортери країни, зокрема представники металургійного та агросекторів. Всі вони доєднались до конференції, яка проходила на майданчику Forbes, щоб поговорити про виклики, які поставила війна, та уроки, що допомогли вистояти і, попри все, навіть розвиватись. 

На одній з панелей спікерами виступили Юрій Риженков, гендиректор "Метінвест"; Ярославна Блонська, директорка з маркетингу Групи Ferrexpo; Євген Осипов, гендиректор Kernel.

Основною розмови стали досвід роботи компаній в умовах війни, зокрема щодо організації транспортної логістики, запити до держави та людський капітал. 

ЦТС публікує основні цитати спікерів, пов'язані із логістикою та транспортом. 

Про уроки 2023 року

Юрій Риженков, гендиректор "Метінвест"

2023 рік почався для нас з атак на енергетичну інфраструктуру. Тому, якщо казати про роботу підприємств, ми навчилися працювати в умовах ризику відключення електроенергії. Для нашої галузі це складна задача, але нові обстріли показують, що ми можемо встояти. 

Друга річ, яка сталася в другій половині 2023 року, - це відкриття українського чорноморського коридору. Було багато розмов про цей тимчасовий коридор. Я сподіваюсь, коридор буде працювати на користь Україні ще довгі роки. Наш урок в тому, що у деякий час потрібно ризикувати, іти в ці ризики разом з партнерами і тим самим відкривати для себе нові можливості. Зараз це відкриває для нас нові горизонти, як для компанії, так і для країни як на 2024, так і на майбутні роки. 

Ярославна Блонська, директорка з маркетингу Ferrexpo

Компанія Ferrexpo протягом 2 років повномасштабного вторгнення продовжувала вкладати гроші в інвестиційні проекти. Ми запустили склад концентрату, ми запустили прес-фільтрацію, продовжуємо працювати над нашими виробничими проектами. В той час, як на початку повномасштабного вторгнення це все для нас здавалось дуже складним. 

Ми навчилися переорієнтувати логістичні потоки, створювати склади поза територією України для того, щоб підтримати безперебійне постачання продукції нашим клієнтам. Продажі Ferrexpo на ринки Європи складають на сьогоднішній день більше 80% від нашого загального обсягу продажів.

Євген Осипов, гендиректор Kernel

Важлива річ, яку ми зрозуміли в 2023 році, пов'язана з тим, що дійсно 2022 рік та початок війни був шоком. Тоді всі плани були короткі, максимум на один-два роки. Зараз ми розуміємо, що війна може тривати довго. І вже сьогодні наше планування і вся адаптація бізнесу має бути на це розрахована. Тобто ми маємо бути диверсифікованими у цих нових умовах. 

Дуже важливо, що компанія за цей час навчилася діяти трансформаційно і мобільно, як малі компанії. Це був виклик для кожного з нас. І я вважаю, що ми в значній мірі навчилися цьому саме за останні два роки. Бути швидкими і мобільними в прийнятті рішень, в зміні своєї тактики та стратегії, для того, щоб підлаштовуватись до нових умов. На жаль, ці умови, це умови війни. Вони можуть бути досить на тривалий час і український бізнес має вистояти. 

Про взаємодію з державою

Євген Осипов

Почну з тих речей, які зроблені. Відновлено морський коридор - це найбільша цінність, яка є для українського бізнесу з точки зору об'ємів експорту і валютної виручки. Тут держава зробила свою роботу на п’ять з плюсом. 

Друге - валютне регулювання. Тут є дві сторони цього питання. Перше - це валютна лібералізація і можливість компаній, як залучати новий капітал, так і сплачувати відсотки і повертати кредити, які були залучені до того. 

Інший бік цього ж питання - валютний контроль. За минулий рік більше чотирьох 4 млрд доларів валютної виручки не було повернуто. Такі сірі схеми знижують конкуренто здатність прозорих компаній. Тому ми б просили державу звернути увагу на цих два питання. 

Юрій Риженков

Я згоден з темою валютної лібералізації. Вона потрібна для того, щоб покращити інвестиційний клімат і продовжувати інвестувати в Україну. 

Друге - робота над логістикою і розшивка вузьких місць. Ми вдячні за відкриття морського коридору. Окрім цього є залізниця, де потрібно відновлювати пошкоджені мости. Це також робота портів. Та потужність що зараз є - недостатня. Там можна багато чого зробити. 

Останнє - це персонал. «Метінвест» є одним з найбільших донорів Сил оборони України. Це стримує наш приріст обсягів виробництва, які могли б підтримувати економіку. Тому від держави нам потрібні більш прозорі правила бронювання працівників, які б стимулювали зростання бізнесу. 

Читайте також Складне рівняння мобілізації: Як захистити країну та не позбавити транспортну галузь кадрів

Ярославна Блонська

Люди - для нас дуже болюче питання на сьогоднішній день. Ми, як бізнес, запроваджуємо багато заходів, щоб підтримати виробництво на досить високому рівні. Дефіцит кадрів ми вирішуємо за рахунок навчання, переорієнтації. Жінки поступово займають колись чоловічі позиції. Але в цьому питанні потрібна і допомога держави. 

Морський коридор працює, але вартість логістики все ще зависока. На сьогоднішній день ми не бачимо великої кількісті судновласників, які готові заходити в українські порти. Тому робота з міжнародною спільнотою щодо гарантій держави, як на адресу судновласників, іноземних партнерів, так і страхових компаній необхідна. Сьогодні страховка вже нижча, але це ще не той рівень, щоб ми могли конкурувати на міжнародних ринках. 

Про основні задачі на 2024 рік

Юрій Риженков

Головна задача - це втримати колектив, його мотивацію і безпеку.  

Євген Осипов

Ми зосереджені на своєму колективі і на тих партнерах, з якими ми співпрацюємо.

Ярославна Блонська

Перший фокус - зберегти наших людей. Другий - зберегти наших партнерів. Третій - збільшувати виробництво, покращувати якість продукції.

Читайте також Зростання в умовах війни: Тренди вагонобудування 2023