Верховна Рада України на засіданні 25 квітня проголосувала про відхилення проекту Закону про залізничний транспорт України (№1196) та проекту Закону про залізничний транспорт України (№1196-1). За ці рішення проголосували 263 та 268 депутатів відповідно.

Як пише ЦТС, ініціатором відхилення виступив транспортний комітет ВРУ.

Основною метою законопроектів №1196 та №1196-1, відповідно до пояснювальних записок до них, було підвищення ефективності функціонування залізничного транспорту, лібералізація у цій сфері та створення умов для розвитку конкурентного середовища на ринку залізничних перевезень. А в цілому, прийняття закону про залізничний транспорт є умовою євроінтеграції України згідно з Угодою про асоціацію з ЄС.

Законопроектами було запропоновано визначити правові, організаційні та соціально-економічні засади функціонування залізничного транспорту України, передбачивши, зокрема:

- допуск приватних перевізників для надання послуг з перевезення залізничним транспортом, відокремлення діяльності оператора інфраструктури та перевізника;

- забезпечення недискримінаційного та рівноправного доступу до послуг інфраструктури;

- запровадження вільних тарифів на перевезення, збереження державного регулювання тарифів на обов’язкові послуги доступу до інфраструктури;

- зміну системи державного управління на залізничному транспорті.

Як йдеться у висновку комітету ВРУ з питань транспорту та інфраструктури, профільне міністерство підтримало законопроект №1196-1.

Разом з тим, комітет вирішив, що законопроекти не можуть бути прийнятими через те, що з початку роботи над ними відбулися певні зміни у законодавстві України і ЄС, які мають бути враховані.

Крім того, в комітеті вважають за доцільне удосконалити термінологічний апарат; уточнити структуру та функції органів державного управління в цій сфері; уточнити вимоги до фінансового та організаційного розділення АТ "Укрзалізниця" - на оператора інфраструктури, пасажирського і вантажного перевізників та підприємства, відповідальні за технічне обслуговування та ремонт рухомого складу; уточнити питання визначення тарифів на доступ до інфраструктури, тарифів в міжнародному сполучення, з огляду на актуальні ринкові умови; узгодити вимоги щодо безпеки руху на залізничному транспорті і т.д.

Нагадаємо, що в 2023 році Єврокомісія підготувала перший щорічний звіт для Європейської Ради відносно кроків, які необхідно зробити Україні, після того як на тлі російської агресії країна подала в 2022 році заявку на членство в ЄС.

В документі міститься розділ, присвячений необхідним крокам в транспортній галузі, зокрема, залізниці. При цьому, швидкість реформ у транспорті оцінюється як дуже повільна з обмеженим прогресом, що є однією з найнижчих оцінок, порівнюючи з іншими сферами інституційних змін.

Для успішного руху до ЄС Єврокомісія рекомендувала Україні 2024 році узгоджувати та впровадити принципи Євросоюзу щодо залізничного та автомобільного транспорту, зокрема створивши регулюючий орган в сфері залізничного транспорту.

Також зазначимо, що за підсумками 2023 року у транспортній сфері прогрес в євроінтеграції України склав лише 3%.