Україна запропонувала розширити Чорноморську угоду про експорт зерна і включити до неї більше портів і товарів, сподіваючись, що наступного тижня буде прийнято рішення про продовження угоди щонайменше на рік.

Як пише ЦТС, про це в коментарі для Reuters заявив у вівторок заступник міністра інфраструктури України Юрій Васьков.

"Ми сподіваємося, що не пізніше наступного тижня матимемо розуміння від наших партнерів - Туреччини та ООН, і весь ринок також матиме чіткий сигнал щодо подальшого функціонування та продовження ініціативи", - сказав Васьков.

Як пише Reuters, посадовець також проінформував, що Україна запропонувала Туреччині та ООН продовжити угоду щонайменше на один рік, а також розширити її дію на порти Миколаївської області, які до російського вторгнення забезпечували 35% українського експорту продовольства.

Українська сторона також вимагала впорядкувати обов'язковий огляд суден, які перевозять продовольство в рамках зернової ініціативи, оскільки росія навмисне гальмує перевірки, щоб зменшити швидкість експорту, зазначив Юрій Васьков.

"Ми вимагаємо впорядкувати перевірки або скасувати їх, тому що це безглуздо. Або збільшити кількість інспекційних груп", - сказав заступник міністра. Він відзначив, що інспектори Об'єднаного центру, який курує угоду, проводили лише 12 перевірок на день, а необхідно було 25-30 перевірок. "Коли Туреччина та ООН проводили власні інспекції, вони довели, що можна проводити більше 40 інспекцій на день. Тепер, коли росія повернулася... ми знову маємо загалом 12 інспекцій на день, - констатував український посадовець. - Вони не пояснюють (причину затримок), але і не приховують, що роблять це для того, щоб ускладнити роботу коридору".

Васьков зазначив, що ні ООН, ні Туреччина не повідомили Києву про висунуті росією умови продовження угоди. Також, за його словами, від росії наразі не було жодної заявки на захід суден, які б планували транспортування аміаку з українських портів.

Нагадаємо, напередодні міністр оборони Туреччини Хулусі Акар заявив, що запропонує продовжити угоду про зерновий коридор в Чорному морі ще на один рік.

Українські експерти і учасники ринку вже неодноразово пропонували поширити дію зернової угоди і на інші групи товарів, зокрема, на продукцію ГМК. "З погляду економіки України, відправка вантажів ГМК має такий самий ефект, як і аграрних. На експорт йде 80% ГМК-вантажів, із них понад 70% йшло через порти. Ми очікували, що з самого початку транспортний коридор буде поширюватися і на ГМК. У структурі експорту наша продукція займає понад третину, а минулого року Україна отримала за неї понад 22 млрд дол. валютної виручки", - відзначав президент ОП "Укрметалургпром" Олександр Каленков.

Читайте також Демарш росії щодо зернової угоди як шанс на переформатування українського морського експорту