"Оскільки США продовжують допомагати нашим українським партнерам на передовій, нам потрібно дивитися вперед і робити інвестиції в уразливі регіони, де росія активно сіє розбрат," –- заявила сенаторка від штату Нью-Гемпшир Джин Шагін. Одним із таких уразливих регіонів, на думку сенаторки і кількох її колег, є басейн Чорного моря.

Саме тому в середині березня група сенаторів на чолі з Джин Шагін, яка також є членом Комітету Сенату з міжнародних відносин і віцеголовою Групи підтримки України в Сенаті США, розробили проект закону про безпеку в Чорному морі (Black Sea Security Act). "Законопроект підкреслює важливість Чорноморського регіону для національної безпеки США, європейської та глобальної безпеки, особливо на тлі продовження агресії рф проти України," - так охарактеризувала цей документ Оксана Маркарова, Надзвичайний і Повноважний Посол України в США. Що ж це за документ і яким саме чином він може зміцнити безпеку та стабільність у басейні Чорного моря?

Сім запропонованих принципів чорноморської політики США

"Державний департамент і Міністерство оборони роками працювали над розробкою стратегії США щодо того, як ми можемо найкращим чином зміцнити безпеку та стабільність у регіоні… Це законодавство формалізує ці зусилля та забезпечує більшу впевненість для наших партнерів у регіоні в майбутньому," - сказав конгресмен Білл Кітінг під час представлення законопроекту в нижній палаті Конгресу.

Однією із ключових особливостей документа Джин Шагін (та восьми співавторів) є формулювання семи принципів зовнішньої політики Сполучених Штатів у Чорноморському регіоні, які умовно можна розділити на декілька груп. Перша група з трьох принципів стосується суто безпекових питань:

- активне стримування посилення позицій росії в регіоні і захист свободи судноплавства в Чорному морі;

- розробку довгострокової скоординованої стратегії зміцнення безпеки членів НАТО і Європейського Союзу, а також встановлення постійної присутності на східному фланзі НАТО;

- розвиток регулярної ротаційної морської присутності США та НАТО в Чорному морі.

Друга група принципів сфокусована на економіці. Йдеться про розвиток економічної співпраці між Сполученими Штатами та чорноморськими державами (Туреччина, Румунія, Болгарія, Молдова, Україна та Грузія). Інший принцип - це створення економічних альтернатив ініціативам Китаю в регіоні. На думку авторів законопроекту, політика офіційного Пекіну в басейні Чорного моря дестабілізує ситуацію в регіоні та шкодить економічній інтеграції чорноморських держав.

І останні два принципи стосуються розвитку демократичних інституцій у країнах регіоні та зміцненні співпраці між ними, передусім, через різні програми в межах Ініціативи трьох морів. Саме це політичне об'єднання Вашингтон вважає ключовим для розвитку так званих "нових членів" Євросоюзу, які ввійшли до його складу в 2004-2013 роках. "Сполучені Штати інвестували в успіх цих зусиль з першого дня, тому що ми знаємо, що міжнародний порядок, заснований на правилах, є сильнішим із більш інтегрованою, процвітаючою та демократичною Центральною та Східною Європою," - заявив держсекретар США Ентоні Блінкен на Ризькому саміті Ініціативи трьох морів, що відбувався в червні 2022-го. До речі, саме на цьому саміті Україна отримала статус учасника-партнера Ініціативи.

050119-JS3-1269Джин Шагін

Від теорії до практики

Окрім семи принципів зовнішньої політики США, проект закону про безпеку в Чорному морі визначає практичні кроки з їх реалізації в чотирьох головних сферах діяльності: безпека, економічне процвітання, демократична стійкість та регіональна взаємодія. Найбільше елементів (10) містить безпекова політика. Серед них варто згадати такі напрямки діяльності Сполучених Штатів у регіоні:

- збільшення безпекової допомоги Україні, Румунії, Болгарії, Молдові та Грузії;

- створення багатонаціонального штабу для координації військової діяльності союзників на Чорному морі;

- створення країнами-членами НАТО спеціальної місії на Чорному морі;

- боротьба з російською дезінформацією та пропагандою в Чорноморському регіоні з використанням ресурсів уряду Сполучених Штатів, включаючи Глобальний центр взаємодії тощо.

Реалізація Чорноморської стратегії в економіці передбачає енергетичну диверсифікацію з відмовою від російських енергоресурсів, залучення прямих іноземних інвестицій, а також досягнення нових домовленостей щодо продовольчої безпеки за межами Чорноморської зернової ініціативи. Елементи політики, пов’язані з стійкістю демократії у країнах регіону, мають бути спрямовані на посилення незалежних ЗМІ та підтримуваних Сполученими Штатами медіа-ініціатив для боротьби з іноземним шкідливим впливом у Чорноморському регіоні. Діяльність США для зміцнення регіональної взаємодії, на думку авторів законопроекту, має бути зосереджена на покращенні діалогу між різними відомствами США та країн регіону, а також інтенсифікації ділової активності, в тому числі в межах Ініціативи трьох морів.

* * *

Слід зауважити, що наразі вищезгадані принципи та кроки до їх втілення в життя ще не затверджені Конгресом США. Джин Шагін із колегами з обох партій вже вдруге вносять на розгляд верхньої палати американського парламенту подібний документ. У липні 2022 році вона представила першу редакцію законопроекту. Попри те, що він не був схвалений, вона не зупиняється і впевнена в доцільності такого документа. "Нам потрібна ця стратегія зараз," - повторює вона в заявах для преси і в публікаціях у соцмережах. Цією рисою вона нагадує римського сенатора Катона з його знаменитим висловлюванням "Карфаген має бути зруйнований". Хотілося б вірити, що американським сентаорам вдасться зруйнувати "чорноморський Карфаген" і зробити свій внесок у зміцнення безпеки в регіоні. Це, серед іншого, сприятиме вільному судноплавству в регіоні, а відтак поверне до повноцінної роботи українські морські порти. Це є надважливою задачею в поточних умовах, адже саме через порти традиційно йшла левова частка українського експорту, зокрема, зернових та вантажів ГМК, які є визначальними для наповнення бюджету держави.

Читайте також П’ять питань про державний фонд страхування цивільних морських суден