30-го червня CoST Україна спільно з Міністерством інфраструктури, ПРООН, "Укравтодором", ДП "ДерждорНДІ" та Командою підтримки реформ мають погодити фінальне технічне завдання, яке ляже в основу створення системи "Прозоре будівництво" та публічного порталу даних CoST (аналога корейської Clean Construction). Підкреслимо, що проект реалізовується в Україні завдяки фінансовій підтримці Центру ПРООН з розвитку політики м. Сеул.

Оскільки ініціатива CoST надає організаційно-методичну підтримку із впровадження Системи в Україні, ми отримуємо безліч запитань щодо її особливостей. А тому пропоную ще раз звернути увагу на можливості системи "Прозоре будівництво" та публічного порталу CoST.

Для чого потрібна система?

Система управління проектами "Прозоре будівництво" впроваджується Міністерством інфраструктури України з метою підвищення ефективності та автоматизації управління будівельними проектами, що реалізовуються за публічні кошти, а також можливості публічного контролю за використанням цих коштів та виконанням робіт із планування, проектування, будівництва й експлуатації автомобільних доріг у режимі реального часу

Поштовхом для впровадження такої системи стала презентація корейського аналога – Clean Construction, системи, що була створена на замовлення мерії міста Сеула. Презентація відбулася в червні минулого року за підтримки ПРООН та за участю заступника мера м. Сеул пана Ін-Сак Ко.

1

Українська система "Прозоре будівництво", як і її аналог з Південної Кореї, буде побудована на даних, що надходитимуть із будівельних майданчиків у режимі реального часу. Саме це дозволить замовнику та Міністерству:

- бути поінформованими про хід виконання інфраструктурних проектів щодня;

- отримувати актуальну аналітику щодо графіків реалізації проектів, фінансування , залучених підрядних організацій (незалежно від місця реалізації таких проектів) шляхом лише кількох кліків у системі;

- швидко реагувати на відставання, простої, чи нещасні випадки;

- заощаджувати час на нарадах чи виїздах на об’єкти, використовуючи наявні ресурси ефективніше. Адже Система серед інших аналітичних даних передбачатиме і звичайні щоденні фото- або відеозвіти.

70-80% всієї інформації про об’єкт будівництва буде публічною.

Система "Прозоре будівництво" створена для управління будівельними проектами і вона буде напряму пов’язана з Публічним модулем із застосуванням міжнародних стандартів прозорості та підзвітності  CoST IDS (Infrastructure Data Standard). Отже, 70-80% всієї інформації про об’єкт будівництва буде публічною.

Основна особливість такого публічного модуля полягає в тому, що громадяни зможуть отримати доступ до актуальної інформації щодо всього проекту в режимі реального часу, а не до застарілого неповного набору даних.

Громадяни також будуть мати можливість подавати звернення через публічний портал CoST, надсилати запитання та отримувати відповіді на них. А важливість ефективного зворотнього зв’язку важко переоцінити.

Спочатку проект буде реалізовано у сфері дорожнього сектору на базі проектів "Укравтодору" із подальшим поширенням на інші інфраструктурні сектори. 

Спочатку проект буде реалізовано у сфері дорожнього сектору на базі проектів "Укравтодору" із подальшим поширенням на інші інфраструктурні сектори. Таке рішення було прийнято Міністром інфраструктури під час підписання Меморандуму з мерією м.Сеул. Варто зазначити, що "Укравтодор" активно бере участь у розгляді та обговореннях технічного завдання на Систему задля її максимальної зручності та ефективності.

У подальшому Система "Прозоре будівництво" передбачатиме можливість інтеграції з ProZorro та різними державними реєстрами, а також матиме електронний документообіг, який передбачатиме електронне затвердження і розгляд проектної та дозвільної документації, можливість формування різних форм звітності, задля уникнення дублювання роботи з боку замовників та підрядників. Ми передбачаємо, що це буде реалізовано не одразу, а у кілька етапів. Наприклад, у Сеулі на створення досконалої Системи прозорого будівництва, такої, як вона є сьогодні, пішло 7 (!) років.

Робота з Системою прозорого будівництва

Програмний комплекс складатиметься із двох модулів: інформаційна система управління проектами "Прозоре будівництво" та сайт публічного доступу до інформації CoST

Система "Прозоре будівництво" надаватиме можливість працювати в залежності від типу користувача (замовник, виконавець, куратор, адміністратор) та типу проекту.

Наприклад, у залежності від розміру, джерел фінансування та термінів проектів система матиме режими:

1. "Режим довгострокових проектів" ("Режим капітального ремонту") – контракти вартістю більше 1,5 млн грн та строком більше 12 місяців.

2. "Режим короткострокових проектів" ("Режим поточного ремонту") – контракти вартістю менше 1,5 млн грн та строком менше 12 місяців.

3. "Режим проектів за допомогою фінансування МФО" – контракти за кошти МФО.

Аби розуміти, як саме працюватиме Система, розкладу процес за етапами.

Етап 1. Реєстрація користувачів та введення даних. Користувачами системи "Прозоре будівництво" є підрядник, замовник (розпорядник бюджетних коштів), куратор (представник керуючого органу, що планує, контролює та затверджує роботу замовника) та інші зареєстровані користувачі системи.

Для завершення реєстрації користувачі Системи повинні будуть ввести додаткову інформацію (місцезнаходження на карті, завдання проектів, огляд будівництва та обсяг будівельних робіт). Після чого користувачі повноцінно підключаються до відповідних проектів.

Етап 2. Підрядник реєструє графік робіт та графік фінансування, затверджений замовником (у нашому випадку – Укравтодором).

На етапі 3 підрядник регулярно через Систему подає звіти про хід виконання робіт. Такі звіти міститимуть інформацію про обсяг виконаних робіт, кількість працівників та техніки, матеріали та обладнання, що використовуються у кожному компоненті будівельних робіт під час відведеного звітного періоду.

На етапі 4 Система автоматизовано зможе виявляти некоректно введені дані, проектні недоліки та основні проблеми, попередньо аналізуючи інформацію, надану користувачами, та порівнюючи її з існуючими нормами.

Підкреслю також, що користувачі зможуть реєструвати та здійснювати пошук різних типів даних в режимі реального часу.

Етап 5. Відповідальні особи замовника (САД та "Укравтодору") проводять оцінку на різних етапах реалізації проекту (запропоновані корейськими колегами етапи це 30%, 60% та 95 % реалізації проекту). Система накопичує усі дані таких оцінок щодо будівельних проектів замовника. Таким чином, формується база – архів даних проектів та підрядників, які можуть враховуватися в майбутньому.

Етап 6. Після остаточної перевірки завершених будівельних проектів підрядник реєструє фактичні креслення в системі "Прозоре будівництво. Після цього "Укравтодор" затверджує креслення та здійснює остаточну оплату та введення об’єкта в експлуатацію.

Основні категорії головного меню (підсистеми) 

Система "Прозоре будівництво" буде складатися із 10 підсистем, кожна з яких, у свою чергу, матиме власні опції.

Це такі підсистеми:

1. Огляд проекту

2. Управління ходом виконання робіт

3. Звіти про хід виконання робіт

4. Конструктор веб-карт

5. Управління дотриманням техніки безпеки

6. Управління проектною документацією

7. Управління історією та записами про штрафи

8. Бізнес-аналіз та статистика

9. Адміністрування та безпека

10. Ведення довідників та класифікаторів

Як вже було зазначено, система "Прозоре будівництво" розробляється за аналогом до корейського прототипу Clean Construction. Але в українському варіанті буде безліч відмінностей та змінених функцій задля адаптації Системи під українські умови.

Доступ до інформації та обговорення

Окремий публічний портал буде створено для інформування громадян про стан реалізації проектів у режимі реального часу та дасть можливість комунікації між громадянами та замовниками на основі актуальних даних. Сайт має забезпечити вичерпний обсяг інформації про будівельні проекти відповідно до міжнародних стандартів CoST. Зручна цифрова мапа, надасть змогу громадянам через сайт робити огляд проектів разом із точною та візуальною інформацією про місцезнаходження будівельних об’єктів, періоди реалізації проектів, їх загальну вартість та структуру витрат, темпи виконання, відповідальних осіб, а також фотографії робочих об’єктів, які періодично оновлюватимуться.

Окрім публікації такої інформації, громадяни також зможуть надсилати власні коментарі, ставити запитання щодо окремих будівельних проектів та отримувати вчасні відповіді від замовників.

Таке оприлюднення інформації про будівництво проектів за публічні кошти є важливим для прозорості будівництва та ефективного контролю з боку громадськості.

Яку інформацію громадяни зможуть знайти на публічному порталі CoST?

На публічному порталі CoST усі користувачі (представники ЗМІ, громадськість) зможуть ознайомитися з великим набором даних:

  • Огляд будівництва – найменування проекту та його опис, затверджене фінансування, вартість та термін виконання робіт згідно з проектною документацією, учасники проекту, статус виконання, інформація про учасників із зазначенням відповідальних осіб.
  • Деталі контрактів та їх кількість, графіки виконання робіт, робочі креслення, вартість, зміни до контрактів.
  • Звіти про хід виконання робіт, порівняння запланованого та фактичного графіків виконання робіт, запланованої та фактичної вартості, зміни в обсягах робіт, інформацію про здійснення нагляду.
  • Статус платежів – історія оплат від замовника генпідряднику, а також від генпідрядника субпідрядникам.
  • Фотозвіти з об’єктів будівництва.
  • Інша відповідна інформація – документи та звіти планів будівництва, змін до проектної документації, зміни строку проекту.
  • Запитання/скарги/пропозиції громадян – розділ "Запитайте помічника керівника", відповідь менеджера, можливість надання коментарів.
  • Аналітичні звіти на основі наданої даних теж будуть у публічному доступі.

 19478240_1955350234677057_1386219866_n

Особливості впровадження системи "Прозоре будівництво"

Враховуючи велику вартість та кількість інфраструктурних проектів, збільшення фінансування з боку міжнародних фінансових організацій, важливо запровадити поетапне впровадження Системи в Україні, уважно аналізуючи особливості "пілотного" режиму кожного з етапів. Наприклад, для початку можна адаптувати Систему для крупних проектів будівництва (капітальні ремонти, реконструкції) або проектів, які фінансуються за кошти МФО.

Крім того, має бути впроваджена програма навчання для користувачів Системи та громадськості, забезпечені спеціальні навчальні заходи щоразу, коли Система вдосконалюється чи до неї вносяться зміни. 

Читайте також Проекти OPRC: Чим вони корисні для українських доріг