Внаслідок російської агресії вже було зруйновано майже 25 тис. км доріг різних форм власності та 309 штучних споруд. Сума збитків на сьогодні оцінюється в 954 млрд гривень. Після деокупації територій можна буде назвати більш точні суми, але очевидно, що вони будуть тільки зростати. Сьогодні для для багатьох у країні постає питання, чи доречним було витрачати мільйони на будівництво доріг, залишаючи осторонь питання оборонної здатності країни. Але важливіше, що буде завтра та за яким принципом буде відбуватися відновлення країни та зокрема дорожньої галузі. Сусідня Польща пропонує, щоб міжнародний фонд для підтримки відновлення України, який створює ООН, був розміщений у Варшаві. Що думає з цього приводу "Укравтодор" та які в нього тактичні та стратегічні цілі, розповів заступник ​​голови Державного агентства автомобільних доріг України ("Укравтодор") Андрій Івко.

Яка кількість доріг та мостів була пошкоджена за період війни? Оцініть втрати в кілометрах та грошах? 

Щоденно ми бачимо нові руйнування, що завдає росія нашим територіям. Не складно зробити висновок що інфраструктура України - ціль №2 для окупантів. Після повномасштабного вторгнення ворог системно руйнує наші мости й дороги. Пошкодження фіксуємо від усіх можливих видів озброєння: авіабомб, ракет, градів, танків та вибухівки. Завдані збитки станом на сьогодні оцінюємо в 954 млрд гривень. 

Через бойові дії в 15 областях пошкоджено або знищено: майже 25 тис. км доріг різних форм власності, зруйновано 309 штучних споруд (мостів і шляхопроводів), з яких 129 - на дорогах державного значення. Зокрема, на Київщині, Чернігівщині, Сумщині, Харківщині, Одещині та у Запорізькій області. Якщо говорити про конкретні дороги, то найбільше руйнувань було на трасах Київ-Чоп, Київ-Ковель-Ягодин, Київ-Харків.

Щойно наша армія звільнить окуповані території, ми побачимо картину руйнувань ще й там, але думаю, що ці показники будуть вищими.

Якщо говорити про нові дороги, які були відремонтовані за останні кілька років за програмою "Велике Будівництво", які з них постраждали найбільше? 

Під час оцінки руйнувань ми не поділяємо дороги на "нові" та "старі". Але серед тих маршрутів, що ми ремонтували за останні кілька років, пошкоджено М-03 Київ-Харків, Н-30 Василівка-Бердянськ, Харківська кільцева дорога, яку відновлювали торік.

На чому зараз зосереджена робота "Укравтодору"? 

Працюємо по двох напрямках: оперативному та стратегічному. Першого стосується розчищення доріг від наслідків війни. На сьогодні вже прибрано більш як 940 кілометрів доріг різних форм власності (державної, місцевої, комунальні вулиці). В Ірпені, Гостомелі та Бучі нам дуже допомагали волонтери. Разом ми розчищали дороги від техніки, уламків та будівельного сміття.

Забезпечили проїзд через 46 штучних споруд. Ці тимчасові рішення дозволяють нам швидко з'єднати між собою населені пункти. Для прикладу, місто Чернігів через руйнування мостів перетворилося на острів посеред Десни та її приток. Ми максимально швидко забезпечили об'їзди, щоб була можливість довезти гуманітарні вантажі, виїхати цивільним і пораненим військовим. 

Такі роботи займають у нас тиждень-два. Наприклад, на під'їзді до Ірпеня тимчасовий об’їзд будували тиждень, у Стоянці завдання було складнішим - об'їзд збудували за 2 тижні.

Стратегічний напрямок містить план відновлення всіх знищених або зруйнованих об'єктів дорожньої інфраструктури. Ми ґрунтовно працюємо над Планом відновлення, щоб одразу після завершення війни відбудувати сильну європейську державу.

 

SERG1286

Яку кількість коштів ви витратили на ці роботи за чотири місяці? 

Роботи виконувалися за рахунок залишку з минулого року на експлуатаційне утримання. Крім того, Кабінет Міністрів України ухвалив постанову, якою передбачено виділення 490 млн грн.

Частина цих коштів буде спрямована на розчищення доріг від наслідків російського військового вторгнення та відновлення мостів у Ірпені на дорозі Р-30 і Стоянці на М-06.

Яке бачення роботи "Укравтодору" на цей рік? 

Ті амбітні плани, які були у нас на цей рік, - побудувати 5 тисяч км доріг державного значення і 350 штучних споруд - зараз на паузі. Основний фокус зараз - на забезпеченні проїзду в охопленій війною країні. Розчищаємо дороги на звільнених армією територіях, будуємо тимчасові переправи та об'їзні дороги, забезпечуємо належний проїзд "дорогами життя".

Крім цього, працюємо над розвитком прикордонної інфраструктури. Як відомо, через блокування морських портів росією, весь експорт та імпорт зараз проходить через західні та південні області - навантаження на дороги суттєво збільшилось. Із сусідніми дружніми країнами в нас є 35 пунктів пропуску. На сьогодні ми модернізуємо 13 із них.

Зокрема, вже оновили пункт пропуску Краковець-Корчова: збільшили кількість смуг для вантажівок із 4 до 10, також тут встановлено додаткові павільйони для митного та паспортного контролю. За місяць роботи оновленого пункту пропуску черги суттєво зменшились, а пропускна спроможність для вантажного транспорту на виїзд із країни збільшилась на 50%.

Чи є проблеми з матеріалами для будівництва (адже багато підприємств постраждали), а також із паливом? 

Маючи амбітні плани на будівельний сезон-2022, підрядні компанії заготовили все необхідне та в достатній кількості. Відсутній також і дефіцит кадрів, адже суттєво зменшилася кількість планових робіт.

Звісно, нам хотілося би швидше відбудовувати інфраструктуру, але умови не завжди дозволяють. З міркувань безпеки всі дорожні роботи ми координуємо із ЗСУ.

За яким принципом зараз відбувається відбір підрядників?

Уповноваженим органом у сфері закупівель - Міністерством економіки України - розроблено інструмент, який використовує "Укравтодор" при відборі підрядників, - прямі договори або спрощені закупівлі.

Наразі закупівлі здійснюються згідно з постановою Кабінету Міністрів №169, яка дозволяє нам оперативно укладати контракти з підрядниками з дотриманням основних принципів закупівельного процесу, зокрема, добросовісної конкуренції серед учасників та максимальної економії.

Як співпрацюєте з ЗСУ? 

Із перших днів війни підрядні компанії та облавтодори активно допомагають ЗСУ. Це переважно технічна допомога: доправляли необхідні бетонні конструкції, надавали техніку для спорудження окопів та багато іншого. На Харківщині відновили дорогу,  вкрай потрібну нашим військовим.

Крім того, нещодавно відбувся аукціон, де ми продали дорожній знак, який вказує напрямок  ворогам, за 631 тис. грн. Ці кошти передані на єдиний рахунок допомоги армії Нацбанку. У нас уже є наступні лоти, і найближчими тижнями плануємо кілька нових аукціонів. Минулого тижня провели благодійний футбольний матч, збирали у партнерстві з фондом “Повернись живим” на тепловізори для наших захисників.

Але тут ми розширюємо географію благодійних заходів, долучаємо наші регіональні служби до допомоги зі збору коштів на тепловізори. Ставимо перед собою амбітні цілі та обов'язково відзвітуємо, скільки коштів зберемо та яку кількість тепловізорів зможемо закупити. 

Як ви вважаєте, чи правильним було рішення вкладати таку кількість коштів у будівництво доріг за останні роки, а не оборону країни? 

"Укравтодор" є виконавчим органом. Зі свого боку вважаю, що це було правильно, ще до війни дороги забезпечували зростання економіки. Київська школа економіки порахувала, що оновлена інфраструктура додала 1-2% до ВВП країни. До "Великого будівництва" було залучено багато виробництв різних галузей. Проєкт забезпечив роботою людей у кожній області.

Дороги продовжують служити країні, а нові дороги - це можливість швидко пересуватися цивільним і військовим, провести евакуацію людей до безпечніших регіонів, довезти гуманітарні вантажі та експортувати продукцію. 

З ким із міжнародних організацій працюєте та яку кількість коштів розраховуєте отримати на відновлення доріг? 

Маємо досвід співпраці з Чеською Республікою, до речі, з 1 липня Чехія головує у Раді Європейського Союзу, і один з пріоритетів роботи цієї країни - підтримка зусиль ЄС щодо захисту суверенітету й територіальної цілісності України та післявоєнна відбудова України, в тому числі й відновлення критичної інфраструктури.

Але вже сьогодні ця країна допомагає нам, та передала два тимчасових мости, дефіцит яких ми відчуваємо сьогодні. Один з них до кінця липня буде змонтовано в Київській області. Де саме - поки що не розголошуємо. Ще два таких мости очікуємо отримати від чехів уже наприкінці липня. Ці конструкції допоможуть налагодити транспортне сполучення на критично важливих і складних інфраструктурних об'єктах.

І повернемося до питання коштів, якщо ми говоримо про кредити від МФО, які планувалось виділити на будівництво доріг в 2022 році. Ці гроші хочемо перенаправити на відновлення штучних споруд, знищених війною, ведемо перемовини.

А от щодо коштів на відновлення - це прерогатива Міністерства інфраструктури України. Звичайно, є діалог із різними банками та структурами, але більш детальні плани зможемо озвучити коли, буде конкретика. 

Що думаєте про  Центр відновлення України, який має базуватись у Польщі? 

Немає різниці, де має знаходитися такий центр: у Польщі, Британії, США чи Україні. Нам потрібно відновлювати інфраструктуру. Ми працюватимемо однаково прозоро будь-де та звітуватимемо нашим партнерам. Не маємо упереджень і щодо того, хто саме перевірятиме витрату коштів із нашого боку. Це може бути як стороння організація, так і контролюючі органи України - їх у нас чимало. Крім того, громадянське суспільство України не буде до цього байдужим. Останніми роками ми масово залучали до незалежного технічного нагляду на дорогах і мостах європейські компанії. Маємо досвід і готові працювати й із іноземними організаціями. 

Як бачите загалом розвиток дорожньої галузі в країні у найближчі роки? 

Ми переконані, що основні знищені війною напрямки ми зможемо відбудувати за рік-півтора. Повне відновлення може тривати 3-4 роки. Наш стратегічний напрям - європейський. Будемо інтегрувати українські дороги в дорожню систему ЄС.