Велика подяка Світовому банку та Мінфіну США за можливість вивчити внутрішньо-водні шляхи великої країни задля того, щоб привезти новий досвід ефективного оперування та використання потенціалу річок в Україну.

Почали ми з столиці, Вашингттону, щоб зустрітися з Комітетом США з морського транспорту, представниками Берегової охорони та Інженерного корпусу армії США. Під час зустрічі були представлені необхідні законодавчі реформи для логістики внутрішніх водних шляхів та важливі інвестиційні інфраструктурні проекти, а також відбулася дискусія щодо пришвидшення прийняття інституційної реформи внутрішнього водного транспорту Верховною Радою України.

Далі центр зернового поясу Америки - штати Іллінойс та Міссурі. Найбільші судноплавні річки - Міссісіпі, Міссурі та Огайо - мають 239 шлюзів, а перевозиться тут близько 600 млн тон вантажів на рік. Порівнюючи з нашими водними "надбаннями" - ми маємо 6 шлюзів на Дніпрі та перевезення біля 7 млн тон вантажів на рік.

 

Що ж вони тут переправляють своїми річковим транспортом? 

Найбільший річковий порт США - Новий Орлеан, який сполучає Мексиканську затоку з так званими "воротами до Міссісіпі" - центру внутрішніх водних шляхів США.

5 портів Луізіани складають найбільший портовий комплекс в світі - 60% експорту зернових США. Порт Новий Орлеан перевалює, в основному, контейнери. Насипні вантажі та нафтопродукти перевалюються в портах Луїзіани за межами міст, з огляду на екологічні причини.

Порт є власником залізної дороги Нового Орлеану з 4 локомотивами. 300 працівників порту забезпечили 110 млн доларів в податках за 2017 рік  та 140 млн доларів капітальних інвестицій за останні 5 років. Порт підтримує глибину біля причалів в 15 м, а Інженерний корпус поглиблює річковий канал до 30 м за федеральний бюджет.

 

Українські внутрішні водні шляхи vs американські 

Шлюзи в Україні подібні на ті, що ми бачимо в США, бо проектувались вони в 1930 рр. американськими інженерами.

Існує у них також "Світлофор безпеки", де:

- Зелене - це баржі;

- Жовте – залізниця;

- Червоне - автотранспорт.

Це такий індикатор для безпеки руху. Про його ефективність свідчить те, що на річковому транспорті найменша кількість загиблих в результаті аварій.

Всього місцевими річками у вищевказаних штатах перевозиться 60% зерна та 20% вугілля загальною вартістю 300 мільярдів доларів США.

Середній вік служби шлюзів - 58 років, і наразі в США 78% шлюзів, більшість яких збудовано в 1930 рр. саме з метою розвитку навігації по Міссісіпі від Великих озер і Чікаго до Нового Орлеану, вже доходять до свого "пенсійного часу". До 2020 року вони можуть перевищити свій термін придатності.

Подивимось на найбільший шлюз Міссісіпі - Мелвін Прайс #27 біля Сент-Луїса - він має 8000 шлюзовок на рік з 15 баржами одночасно, а всі бетонні конструкції мають металічні анкери. Ці анкери допомагають мінімізувати пошкодження при зіткненні барж. Звісно, коли шлюзами по Міссісіпі оперує Інженерний корпус армії США, вся робота йде злагоджено та активно. Зараз всі в США чекають на презентацію будівництва нового шлюзу на Міссісіпі - Олмстед Дам, який закінчать в 2019 році. Його вартість - 1,6 млрд доларів США.

 10

 

Звідки йде фінансування? 

Фінансує ВВШ Трастовий фонд, який надає 220 млн доларів на рік (в процентах це приблизно 29% акцизу від пального на баржі). Раніше найбільший річковий перевізник ACBL ініціювала підняття з 22% до 29% відрахування з акцизу на пальне саме для створення Фонду внутрішніх водних шляхів в обсязі 140 млн доларів США.

Державні інвестиції в розвиток річкового транспорту складають 400 млн доларів США. З них частково сприяє розвитку Асоціація внутрішніх водних шляхів, яка складається з комерційних компаній та лобіює фінансування для реконструкції шлюзів та днопоглиблення річки.

З іншого боку є Cargill, 26 терміналів якого в середньому перевалюють на рік 25 млн тон зернових. Через компанію CCI він володіє 1500 баржами, які перевозять зернові вантажі по Міссісіпі.

IMG-1703

 

Перспектива для України 

Я сподіваюсь, що вже дуже скоро ми також, після з прийняття закону Про внутрішній водний транспорт, зможемо розвивати потужності наших внутрішніх водних шляхів та Дніпро будуть порівнювати з Міссісіпі за річковими перевезеннями.