Зараз в Україні активно обговорюють тему лібералізації ринку локомотивної тяги, і це добре, бо без приватної тяги повноцінний розвиток галузі буде надзвичайно складним. Однак мало уваги приділяють зміні методики тарифоутворення, яка дісталась УЗ в спадок від радянських часів. Хоча тарифна політика невід’ємно пов’язана з основними активами та рухомим складом УЗ, безпосередньо впливаючи на потенціал їхнього розвитку.

Існуюча тарифна система не влаштовує як "Укрзалізницю" так і вантажовідправників - вона є незбалансованою і застарілою. УЗ постійно виходить з ініціативами по перегляду різних складових тарифу - уніфікації тарифів, ставок оренди на вагони ЦТЛ та ін. В існуючій методиці фактично не існує стимулів для залучення вантажовідправників з інших видів транспорту, для залучення вантажів на малодіяльні ділянки залізниць. Перевезення на короткі відстані все ще є більш вигідними автомобілем, ніж залізницею. Все це призводить до того, що на близько 40% всієї експлуатаційної довжини залізничних шляхів України припадає менше ніж 3% вантажопотоку. В підсумку маємо ситуацію, коли тарифи з року в рік зростають за старою методикою, а вантажна база при цьому зменшується. Тарифи були проіндексовані востаннє 30 березня 2019 року на 14,2%.

1  

Одним із кроків по вирішенню вищезазначених проблем може стати зміна методики розрахунку тарифів на вантажні перевезення. В новій методиці мають враховуватися такі фактори як якість, завантаженість інфраструктури, має враховуватись запланований до перевезення об’єм вантажів. Необхідно розділити нині існуючу інфраструктурну складову на складові "доступ до інфраструктури" (як плата за доступ до загальної інфраструктури) і "локомотивна складова" (плата за використання локомотива). Локомотивна складова має, так само, як і нині вагонна складова, формуватися за ринковими принципами (при цьому, на жаль, у гравців ринку все ще залишаються питання щодо формування вартості ставок на вагони УЗ).

2  

Також в ній мають бути прописані чіткі умови, за якими має відбуватися черговий перегляд тарифів. Важливо створити таку систему тарифоутворення, яка мала б економічне обґрунтування. Також відповідно до нового законопроекту, необхідно створити НКРТ, яка б слідкувала за тарифною політикою Укрзалізниці.

А як відбувається ціноутворення на вантажні залізничні перевезення в сусідній Польщі? В першу чергу на вартість впливають брутто маса поїзда, наявність електрифікації залізничної гілки, а також її завантаженість.

Нові підходи у тарифній політиці зможуть надати вантажовідправникам можливість більш чітко прогнозувати свої витрати на перевезення, і зменшити відтік вантажів на інші види транспорту, а в перспективі навіть залучити додаткові вантажі. Від цього виграють всі учасники залізничного ринку.