10 листопада голова департаменту при Міністерстві інфраструктури Роман Хміль у себе на сторінці в facebook опублікував карту ключових міжнародних автомобільних коридорів України (мапу можна переглянути під цим постом).

Перше враження від побаченого: у пріоритет закладено надто багато коридорів та кілометрів. Навіть з перспективи 10 років, при всьому бажанні, економіка України не витягне ні якісного будівництва, ні навіть утримання такої дорожньої махіни. Отже, доведеться згодом визначати "першочергові пріоритети з-поміж загального пріоритету".

Цікаво, що опублікована карта зазнала докорінних змін у порівнянні з тією, яка була представлена на колегії Міністерства інфраструктури у червні 2015 року. Ось посилання на червневу карту.

Головна відмінність полягає  тому, що у старій версії через Донбас проходило аж два міжнародні суцільні транспортні коридори плюс ще один до Маріуполя з Одеси. Тепер лишився лише Маріуполь, а Донбас більше не числиться перспективним для будівництва міжнародних автомагістралей. Натомість значно збільшена кількість коридорів у Західній Україні. Показово немає і коридору Київ-Москва. В напрямку Росії взагалі прокладено лише один коридор через Харків, та й той - у напрямку Казахстану.

Згідно нової карти суттєво зростає роль Румунії - у цьому напрямку йде аж два коридори (один вже існуючий, другий - через Рені ось-ось почне будуватися). Щоправда, коридори Варшава-Брест-Румунія, так само як і Варшава-Ковель-Румунія виглядають доволі сумнівно. Адже навіщо везти вантажі з Румунії у Польщу через два кордони, коли можна взагалі обійтися без митних процедур (Румунія - член ЄС). Перспективніше прокладати коридор Гомель-Житомир-Хмельницький-Чернівці-Румунія. Ним і українці залюбки скористалися б подорожуючи з Києва у Карпати напряму короткою дорогою, а не тим божевільним гаком через Львів, як нині

Важливим аргументом на користь коридору Варшава-Румунія через Тернопіль і Чернівці є те, що він проходить зовні Карпат, там немає сильних підйомів і серпантинів. Аналогічний коридор в обхід України (Варшава-Краків-Будапешт-Тімошара-Бухарест) перетинає Карпати двічі. Втім, зважаючи на стабільно багатокілометрові черги фур на кордоні в Сереті та Яготині, думаю, що все-таки перетнути двічі Карпати – це легше, ніж два наші кордони. Хоча, можливо, якщо ми говоримо про далеку перспективу, щось й зміниться.

Також незрозумілою є відсутність коридору Одеса-Кишинів. Окрім того, економніше було б коридор Київ-Кишинів будувати не через Вінницю, а відгалуженням з Одеської траси, адже потреба швидкого доступу саме до північної частини Молдови з економічної точки зору є сумнівною. Натомість замість коридору Житомир-Вінниця-Могилів дорогу краще було б пустити по лінії Житомир-Хмельницький-Чернівці.

Що ж до коридору з Києва до Харкова, то потрібно визначитися - вести його через Полтаву (що логічно з точки зору наявності коштів Світового банку на цей проект), чи через Суми. Адже виходить, що фінансувати доведеться аж дві дороги по одному й тому самому коридору, а економічна роль Сум не видається для цього достатньо значною.

map3