У ЄС планують створити високошвидкісну залізничну мережу завдовжки 49,4 тис. км за 20 років. На реалізацію масштабного транспортного проекту в Європі потрібно 546 млрд євро. Ініціатива передбачає з'єднання всіх столиць та великих міст ЄС лініями для руху поїздів зі швидкістю до 350 км/год, пише ЦТС.

За планом, поїзди рухатимуться зі швидкістю від 250 до 350 км/год, що дозволить суттєво скоротити час у дорозі на багатьох міжнародних напрямках. Наприклад, передбачається, що з Афін до Стамбула можна буде дістатися за 4 години, а шлях з Мадрида до Мілану займе менше доби.

Виступаючи в Афінах, виконавчий директор Генеральної асамблеї Європейського співтовариства залізниць (CER) Альберто Маццола повідомив, що залізничний транспорт сьогодні стає пріоритетом на порядку денному Європейської комісії зі сталого розвитку транспорту та туризму.

"Європейська комісія, ймовірно, 21 жовтня представить Генеральний план високошвидкісних з'єднань для всіх столиць та великих міст. Ми вважаємо, що це можливо, - каже він. - Ми працюємо над цим протягом чотирьох чи п'яти років як асоціація. Щоб навести вам простий приклад, ми хотіли б, щоб усі столиці Європи були з'єднані швидкісними поїздами, включаючи, звичайно, Афіни".

Він також наголосив, що до проекту мають бути включені не лише столиці, а й агломерації з населенням від 250 тис. осіб.

За словами Маццоли, половина європейців вже сьогодні віддає перевагу швидкісним поїздам для далеких поїздок, а ще 20% користуються звичайними залізничними перевезеннями. "Я назву вам цифру. Турист подорожує в середньому 6-7 годин. Якщо він рухатиметься зі швидкістю 50 кілометрів на годину протягом шести годин, то він проїде 300 кілометрів. Якщо він рухатиметься із швидкістю 250 кілометрів на годину, то проїде 1500 кілометрів", - пояснює він.

Водночас, Маццола звертає увагу на різний рівень розвитку залізничної інфраструктури в країнах ЄС. У ряді держав, таких як Іспанія, Франція та Італія, високошвидкісні перевезення вже набули широкого поширення. Однак у деяких регіонах, включаючи Грецію, залізничний транспорт залишається малоефективним, що особливо виявилося після руйнівних стихійних лих та трагедії на ділянці Темпі у 2023 році.

Глава CER також зазначає, що нестача залізничної інфраструктури є серйозним фактором стримування для інвестицій як з боку держави, так і приватного капіталу.

"Сьогодні ми маємо менше залізничної інфраструктури, ніж після Другої світової війни", - каже він. За його словами, лише 5-10% залізничної мережі в Європі сьогодні використовуються на повну потужність, що суттєво обмежує можливість запуску додаткових рейсів. "Якщо в мережі немає пропускної спроможності, ви не зможете переміщати поїзди. Сьогодні у Європі налічується 200 000 кілометрів залізниць. Близько 5–10% із них завантажено", - пояснює Маццола.

Згідно з позицією CER, фінансування проекту може бути забезпечене за рахунок коштів загальноєвропейських та національних програм, а також через бюджетні статті.