В уряді України розглядається ініціатива державного монополіста "Укрзалізниці" щодо підвищення тарифів на вантажні перевезення. Однак без змін у самій компанії, яка наразі є морально застарілою, та закриття "чорних фінансових дірок" підвищення тарифу нічого не дасть - крім збитків для бізнесу та оборони України.

Про це пише ЦТС з посиланням на Бізнес Цензор.

На думку експерта ринку логістики Юрія Щукліна, технологічна відсталість "Укрзалізниці" підриває ефективність усіх залежних від залізничної логістики виробників України, а після підвищення тарифу коштуватиме бізнесу 36 млрд грн додаткових витрат. Ця сума складається з 26 млрд грн для компенсації операційних витрат монополії та 10 млрд грн, які бізнеси змушені витрачати на взаємодію із застарілою бізнес-моделлю державної компанії.

За словами Щукліна, "Укрзалізниця" використовує застарілі методи управління перевезеннями: ручне керування, паперову документацію, а рішення ухвалюються на "довгих нарадах". Це призводить до підвищення її витрат та зростання тарифів.

Президент об'єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександр Каленков у своєму коментарі основною проблемою "Укрзалізниці" назвав значну частку постійних витрат, яка не залежить від обсягів перевезень. Тобто навіть при падінні товарообігу компанія має майже ті самі витрати, що впливає на її прибутковість.

Основна бюджетна діра монополіста - перехресне субсидування збиткових пасажирських перевезень коштом надприбуткових вантажних. Каленков вважає, що на всіх користувачів вантажних перевезень накладений додатковий "податок", який покриває збитки компанії. "Це ненормальна ситуація", - додав він.

Однією з ініціатив може стати позбавлення "Укрзалізниці" державної монополії на використання залізничної тяги, вважають експерти. Це дасть можливість іншим компаніям конкурувати у вантажних та пасажирських перевезеннях, що мотивуватиме покращувати та здешевлювати діяльність.

"Щоб у приватних залізничних операторів була фінансова мотивація обслуговувати збиткові пасажирські маршрути, можна взяти приклад з Європейського Союзу, де працює механізм зобов'язань із надання суспільних послуг (PSO). Його застосовують до маршрутів, які збиткові у вільному ринку, але соціально важливі. Держава через конкурсний тендер надає субсидію на такі маршрути, а найдешевший перевізник має забезпечувати послугу із встановленою частотою рейсів, тарифів та якості обслуговування", - пише видання.

"Укрзалізниця" в минулому році отримала 102,9 млрд грн чистого доходу й увійшла до десятки найдохідніших компаній України. При цьому за перші пів року компанія отримала прибуток у розмірі 3,1 млрд грн, а вже в другому півріччі - збиток у 2,7 мільярда, заявивши, що ініціює підвищення тарифів на вантажні перевезення на 37%, щоб вирішити свої проблеми зі збитками.

Натомість учасники ринку та експерти заявили, що ці збитки - наслідок неефективного управління, і порекомендували "Укрзалізниці" нарешті вирішити питання з корупцією та квитковою мафією. Якщо ж "Укрзалізниця" продовжить підвищувати тарифи на вантажі, які лишаються основою її дохідності, компанія отримає ще більше збитків, тому що експортери перейдуть на автотранспорт.

Читайте також Квитки, вагони, тарифи: що заважає розвитку залізничних пасажирських перевезень