АТ "Укрзалізниця" розпочинає трирічну програму "Залізна українізація", що має на меті повністю позбутися імперських та російських назв, позначок, зображень на будь-яких об’єктах залізничного транспорту, повідомив голова правління товариства Олександр Камишін під час презентації цієї програми 21 лютого 2023 року, пише ЦТС.

"Настав час нарешті позбутися радянського та імперського минулого, яке понад 100 років просочувало українську залізницю, викинути на смітник історії все, що зв’язує нас та заважає розвиватися. Настав час повністю українізувати залізницю", - наголосив він.

За словами Камишіна, ще влітку 2022 року УЗ розпочала процес підготовки до повної українізації залізниці. Було вивчено всі можливі юридичні та технічні аспекти, опрацьовано величезну кількість інформації про об’єкти, що потребують українізації.

"На основі цих даних ми склали комплексну програму українізації, яка не просто змінює назви та знімає радянські символи чи російські назви, а фундаментально змінює українську залізницю", - додав очільник "Укрзалізниці".

Комплексна програма розрахована на 2023-2025 роки. За ці три роки у декілька етапів планується повністю знищити все, що повʼязує Україну з країною-агресором. Назви залізниць, позначки кілометражу, сигнальні позначки, радянські барельєфи, назви станцій тощо. 

Зокрема, будуть замінені позначення світлофорів, умовних адрес і скорочень. "Поступово переходимо від радянської системи залізничних умовних позначень та сигналів до загальноєвропейської. Для цього буде змінено не лише візуальний їх вигляд, а й всю технічну та експлуатаційну документацію. Більше не буде, наприклад,  позначок "Ч" на залізничних світлофорах, адже в Україні немає "чьотної" колії, є парна", - йдеться в програмі.

"Ленселище, Жовтнева, Колгоспна, Радгоспна й багато інших. Радянські асоціативні назви з часів зросійщення України та гегемонії СРСР. Але зараз, переосмислюючи минуле, ми прямуємо в майбутнє, й настав час позбутися неприйнятних назв станцій і зупинок", - додали в компанії.

Зазначається, що з разом з органами місцевого самоврядування підготують необхідні пропозиції та оберуть для них патріотичні назви. "Назви, прив'язані до історичної місцевості, назви на честь видатних українців, героїв, історичних постатей України. І, нарешті, приберемо переклад наших міст російською з фасадів станцій", - підкреслили в УЗ.

Крім того, планують змінити назву філії АТ "Укрзалізниця" - "Південна залізниця". "Це одна з найстаріших та найпотужніших регіональних філій АТ УЗ. Понад 3000 кілометрів колій, понад 1000 промислових підприємств в обслуговуванні, величезне транзитне значення. Але чому Південа з центром на півночі України? Ця назва походить від розташування на території давно зниклих російської імперії та СРСР. Змінювати її завжди було "не на часі". Але тепер час настав", - пояснюють в компанії.

Назву Південно-Західної залізниці також буде змінено. Зазначається, що це одна з найстаріших залізниць, що має майже 5000 км колій, центр управління галуззю та центральний вокзал країни з XIX століття.

"Хоча у сучасній Україні вона простягається від Чернігівщини до Поділля, працюючи на території 5 та частково ще 6 областей нашої держави. Тож південний захід для москви нехай завершиться їх прикордонними територіями, а для нас настав час змінити назву на ту, що відповідає сучасності й державності", - підсумували в АТ УЗ.