Застосована "Укрзалізницею" система планування з одномісячним горизонтом для експортних перевезень зерна в напрямку західних кордонів унеможливлює добросовісне виконання аграріями експортних контрактів та зрештою негативно позначиться на роботі самої компанії, заявив експерт логістики, радник глави правління АТ УЗ Юрій Щуклін, пише ЦТС.

Він вважає, що скорочення навантаження на початку листопада пов’язане саме з недоліками планування перевезень, яке відбувається в ручному режимі та не стикується з провізними планами та спроможностями іноземних перевізників.

Щуклін констатував, що вузьким місцем експортної логістики в листопаді стали вже не вагони, і не транскордонні переходи, а "плани" обсягів перевезень, які  УЗ розподіляє в ручному засекреченому режимі та доводить до відома власників вантажів у пізні терміни.

"Зокрема, якщо плани відвантажень на листопад компанія підтверджує і доводить 1 листопада, то початок передачі вантажу іноземному перевізнику технічно можливий лише з 18-20 листопада. Відтак іноземний перевізник неспроможний поглинути той обсяг вантажу, що “підтверджував” на вимогу УЗ обробити протягом  місяця, за ті 10 днів, що залишились до його кінця", - підкреслює експерт.

Зазначається, що для того, щоб виконати план листопада, аграрій має отримати підтвердження від УЗ ще в жовтні. Тоді до 20 числа він знайде вагони, встигне їх завантажити та замитнити, і тоді 1 листопада зможе відправити.

Радник глави правління АТ УЗ додав: другим чинником, що не дає змоги ефективно стикувати приймання українських вантажів іноземними перевізниками, є нав’язування радянської технології формування поїздів "за готовністю". Вона дозволяє перевозити одним складом велику кількість вагонів, проте номенклатура вантажів та час їх прибуття на кордон часто не відповідають ниткам графіків іноземних перевізників.

"Насправді ж технологія планування така, що між УЗ та іноперевізниками немає жодних зобов’язань. Вона не враховує жодних ниток графіка, за якими їздять поїзди в ЄС", - додав він.

Щуклін прогнозує, що небажання державного перевізника впровадити відповідальне наскрізне планування перевезень із відкритим на кілька місяців горизонтом планування в підсумку негативно вплине на становище самої “Укрзалізниці”.

"Аграрії взагалі не мають жодних важелів управління своїм виробничим циклом, що має завершуватися продажем продукції. “Укрзалізниця” категорично обрізає можливість заздалегідь щось спланувати та продати", - вважає експерт.

Чиновник УЗ підкреслює, що державний перевізник разом з "ринком" посередників, що його підтримують, відбирає в аграрії вчастину грошей і не дозволяє нічого змінити.

"Це все критично посилює невизначеність аграрного ринку, який вже болісно зреагував на перспективу втрати зернових коридорів. Рішення заробити за рахунок аграріїв - фатальна помилка, яка загубить і галузь, і перевізника. Саме зернові вантажі сьогодні є основним донором життєздатності УЗ. Адже інші вантажі нечисленні, а металургійні  - не дають їй заробити, вони тільки покривають витрати. Без аграрного ринку УЗ не зможе існувати, у неї вичерпався перелік інших джерел", - підсумовує Щуклін.