В Україні, на територіях, що побували під окупацією, найгострішою аграрною проблемою є логістика. Фермери опинилися в нерозв'язній ситуації - з одного боку, вартість транспортування зерна зросла в кілька разів, з іншого - його ринкова вартість, навпаки, знизилася до критичного рівня. Для вирішення цієї проблеми необхідні екстраординарні заходи, одним із таких заходів може стати організація евакуаційних поїздів для зерна, вважає народний депутат України, секретар комітету з питань аграрної та земельної політики Іван Чайківський.

Про це пише ЦТС з посиланням на Latifundist.

"Реальність є такою, що на деокупованих територіях фермерам за одну тонну пшениці сьогодні пропонують 1-1,5 тис. грн. Це не покриває навіть витрат на збирання врожаю, не кажучи вже про його зберігання чи транспортування. На аграрному ринку є пропозиції зробити пільгові тарифи для північних та східних областей, де вкрай дорога логістика, проте це дисбалансує ринок. Але аграріям на деокупованих територіях ми маємо допомогти. Забезпечення агровиробників транспортом кардинально не вирішить проблему. Фактично зерно з цих територій необхідно евакуювати, а централізовано це можна зробити лише з використанням залізничних поїздів", - зазначив Чайківський.

За його словами, пілотний проект із запуску евакуаційних поїздів для зерна можна реалізувати у Харківській області. З одного боку, на сьогоднішній день вона практично повністю деокупована, що дозволяє обкатати схему і в подальшому масштабувати її на інші деокуповані регіони. З іншого боку, Харківщина є одним із ключових зернових регіонів України.

"Цього року ранніми зерновими в Харківській області засіяли менше 350 тис. га - у рази менше, ніж роком раніше. Проте станом на 14 жовтня в регіоні зібрано 1,27 млн т. зернових та зернобобових культур, у тому числі близько 1 млн т. пшениці", - обґрунтовує нардеп необхідність вжиття заходів щодо забезпечення централізованого транспортування зерна з регіону.

За його словами, катастрофічна ситуація з логістикою на деокупованих територіях зумовлена низкою причин: по-перше, там високий рівень ризику, що спонукає трейдерів діяти обережніше - зокрема, утримуватися від покупки зерна на місцевих елеваторах. З цієї ж причини більшість продавців готова оплачувати продукцію лише після її транспортування на місце призначення і вивантаження.

"По-друге, існує суто технічна проблема - дефіцит вільних залізничних вагонів у масштабах країни. На деокупованих територіях становище погіршується через те, що тут транспортне забезпечення часто здійснюється за залишковим принципом. По-третє, дефіцит оборотних засобів та вільних потужностей зберігання гальмує закупівлю елеваторами зерна у фермерів", - додав він.

За словами нардепа, серед можливих заходів і встановлення пільгових залізничних тарифів для аграріїв, які працюють на деокупованих територіях, і впровадження спеціальних фінансових інструментів - пільгових кредитів та податкових пільг.

Проте, говорить Чайківський, все це вимагає часу і не усуває ключового фактора - ризиковості агробізнесу на цих територіях. У той час як організація евакуаційних поїздів із зерном може вирішити проблему кардинально.

"Зрозуміло, сам механізм участі в евакуаційній схемі потребує ретельного опрацювання та забезпечення належного контролю. Зокрема, необхідно запобігти участі в ній аграріїв, які в період перебування в окупації співпрацювали з представниками росії, а такі прецеденти, на жаль, є. Але все це можна вирішити", - підсумував Чайківський.