За останнє десятиліття у транспортному міністерстві склалась традиція: кожен порядний міністр, який хоче ввійти до історії, має відкрити в Україні нову авіакомпанію або завести на український ринок кілька нових іноземних, ще краще, якщо вони виявляться бюджетними. Так, у 2008 році за керування Йосипа Вінського в країні з'явився перший лоукостер – Wizz Air Ukraine. В часи Бориса Колеснікова до України почали літати одразу кілька бюджетних перевізників – flydubai, Pegasus Airlines, Norwegian та інші. Міністр Андрій Пивоварський відзначився запуском "Atlasjet Україна" (зараз літає під брендом  – Atlasglobal) – "доньки" турецького перевізника Atlasglobal, якого певний час позиціонували як лоукостера.

Нинішній міністр Володимир Омелян, схоже, надумав виконати одразу два завдання – завести нових лоукостерів і заснувати нову українську авіакомпанію. Якщо з лоукостером, все більш-менш зрозуміло. Вже відомо, що це буде Ryanair і навіть стартував продаж квитків. Зосталось вирішити питання з тарифами і терміналом, куди будуть літати ірландці. А ось тема нової української авіакомпанії викликає більше питань і здогадів, аніж реальних відповідей.

Все почалось чотири місяці тому. 31 січня Володимир Омелян заявив, що одна з турецьких авіакомпаній хоче відкрити "доньку" в Україні. Згодом, у травні, міністр анонсував створення нової української авіакомпанії з часткою іноземного капіталу. Ось, власне, і все, що відомо про нову загадкову авіакомпанію. Портал ЦТС звертався до кількох турецьких перевізників з проханням підтвердити чи спростувати інформацію про відкриття дочірньої компанії в Україні. Дехто просто відмовчався, а Pegasus Airlines, найбільший лоукостер Туреччини, відповів про відсутність таких планів. Однак учора з'явилась інформація, що нового українського перевізника створюватиме саме Pegasus Airlines. В міністерстві швиденько спростували цю інформацію.

Але, як-то кажуть, диму без вогню не буває. І спробуємо, довести чому. Зараз до України літає 4 турецьких перевізника: Turkish Airlines, Pegasus Airlines, Onur Air та Atlasglobal. Розглянемо цю четвірку детальніше. Turkish Airlines не має дочірніх компаній за кордоном, у Atlasglobal вже є "донька" в Україні – "Atlasjet Україна". Лишаються Onur Air та Pegasus Airlines, які, до речі, є лоукостерами. Onur Air слабко представлений в Україні, перевізник літає тільки до Одеси. Лишається лише Pegasus Airlines як найбільш імовірний претендент і найбільш зацікавлена сторона у відкриття дочірньої компанії в Україні. На це є кілька причин.

2f4d6d722ddfb82944d1466cd3385aa0

Мені довелося особисто поспілкуватись з одним із менеджерів Pegasus Airlines. Під час спілкування відчувалось, що перевізник налаштований на розширення маршрутної мережі в Україні, однак заважають обмеження. Створення української "доньки" допоможе їх усунути. Це перша причина.

Друга причина – подібний досвід у перевізника вже є, тому він не боїться ризиків, що можуть виникнути. В 2012 году Pegasus Airlines придбав 49% акцій кирґизької авіакомпанії Air Manas. Таким чином турки отримали вихід на Кирґизстан і заглибилися в Азію. Бішкек став базовим аеропортом, звідки виконуються польоти до Туреччини, Росії, Китаю, Індії і в межах Кирґизстану. Деякий час Air Manas існувала під брендом Pegasus Asia, згодом авіакомпанії повернули попередню назву. До речі, нещодавно Володимир Омелян заявляв, що новий український лоукостер буде створено за участііноземного капіталу, де 49% компанії належатиме іноземцям, а 51% - Україні. Нічого не нагадує?

Air-Manas-airplane Ліврея Air Manas - відчуйте різницю з Pegasus

Можна виокремити і третю причину. В інтерв'ю ЦТС представник Pegasus Airlines сказав одну цікаву річ: "За 26-річну історію Pegasus Airlines ми скасували тільки два або три напрямки. Це важлива для нас стратегія з точки зору інвестиційної привабливості та підтримки гарної репутації". Нагадаємо, що авіакомпанія присутня на нашому ринку з жовтня 2010 року (це камінь в город тих ЗМІ, що поспішили написати нібито Pegasus стане другим лоукостером в Україні після Ryanair, забувши навіть про Wizz Air). За шість років вона перевезла понад 800 тис. пасажирів. За цей період Pegasus Airlines закрила лише один напрямок – Донецьк, але це було викликано військовим діями. Решта українських аеропортів (Харків, Львів, Запоріжжя), незважаючи на всі перипетії, залишились у маршрутній мережі. Таким чином, Україна для авіакомпанії є важливою як перспективний ринок. Не дарма Pegasus Airlines так дбають про свою репутацію і в грудні минулого року відкрили рейс Анкара – Київ.

В Міністерстві інфраструктури можуть і надалі спростовувати витік інформації, але я все ж переконаний, що невдовзі ми побачимо нову авіакомпанію – Pegasus Ukraine (або під іншою назвою, більш приємною слуху співвітчизників). Питання лише в часі, коли обидві сторони домовляться і узгодять всі суперечності.

Новий перевізник, безперечно, не завадить українському ринку, а чинний міністр зможе ввійти в історію, якщо не з допомогою Hyperloop, то хоча б лоукостерів. Головне не забувати про розвиток хаба в Борисполі, адже всі турецькі перевізники вивозять пасажирів на свої базові аеропорти, і створити для всіх перевізників рівні умови, незалежно від їхньої бізнес-моделі.

Читайте також Ryanair і О'Мелян