Що з грошима на зиму?

Цього року на утримання доріг в держбюджеті передбачено 3,5 мільярдів гривень. Станом на сьогодні залишок цих коштів становить 568 мільйонів, з яких Держагентство боргує облавтодорам близько 520. Тобто на підготовку до зимового періоду зараз є цілих 48 мільйонів. На всю Україну. Я вважаю, що настав час бити на сполох!

Для порівняння. У минулому році на експлуатацію було витрачено 4 мільярди гривень. З них на зимове утримання у жовтні-грудні пішло понад 860 мільйонів. Загалом минулорічна зима обійшлася бюджету в 1 мільярд 450 мільйонів гривень. І це все, в режимі супер економії. Ні нової техніки, ні підвищеної зарплати, та й дороги дуже рідко, де сипали чистою сіллю (яка більш ефективно бореться з ожеледицею), загалом мішали її з піском.

Мінімальна потреба коштів, які необхідно було цьогоріч залучити на утримання, за підрахунками науковців, становить майже 10 мільярдів (9,8). Для того, щоб усі українські траси обслужити за всіма будівельними нормативами, потрібно не менше 42 мільярдів на дрібний ремонт, розмітку, знаки, відновлення бар’єрного огородження, вирубку парослі, чистку доріг від снігу, тощо. Це те, що треба. В реальності ж ми маємо 3,5 мільярди. На цьому поки що крапка.  

На нарадах в "Укравтодорі" ми нерідко обговорювали обсяг коштів на утримання доріг. Я ще тоді казав Новаку, що до 3,5 мільярдів ще мають як мінімум додати 2 – з меншими грошима ми не витягнемо утримання. Тоді я отримав відповідь, що обіцяють реструктуризувати зовнішній борг "Укравтодору" (у цьому році він становив близько 7,3 мільярди гривень), і звідти зможуть вишукати ще додатковий мільярд на утримання.

Нещодавно ці кошти затвердили вже офіційно. Проте, куди і скільки направлять - поки невідомо. За чутками, максимум на який можуть розраховувати облавтодори, – це 820 мільйонів.

Скільки треба?

Щороку облавтодори перед зимою мають підготувати техніку та запаси на 60% від спрогнозованих потреб. Якщо взяти за основу минулорічну вартість зими, то підготовка має обійтися десь на суму у 870 мільйонів. Повторюся,  зараз для підготовки запасів та ремонту техніки в бюджеті є лише 48 мільйонів гривень і не копійкою більше.  

У підрахунках я навіть не враховував інфляцію. Вартість палива, матеріалів та запчастин зросла, як мінімум, на різницю курсу валют. Тобто можна сміливо множити минулорічні 1,45 мільярди на цей коефіцієнт, щоб хоч трохи уявити в яку копійку обійдеться цьогорічна зима. Окрім цього, оплата праці дорожників цьогоріч зросла на 27%. Цей фактор також має вплинути на вартість майбутньої зими.  

Криза кадрового ресурсу

Окрім матеріалів та техніки, зимою потрібні люди. А я не певен, що 3-місячна заборгованість по зарплаті допоможе зберегти кадровий ресурс облавтодорів.

Моя команда доклала багато зусиль, щоб вирішити ситуацію з хронічною заборгованістю по заробітній платі. В травні ми досягли реального успіху у цьому питанні - вдалося скоротити заборгованість по заробітній платі, яка накопичувалась роками, до мінімуму – в 1 місяць. Прикро, що цей успіх так швидко був втрачений.

Станом на кінець червня, на Урядову гарячу лінію від співробітників облавтодорів надійшло близько 1550 звернень щодо невиплати зарплати. Така соціальна напруга дуже сильно може підірвати кадрові ресурси підприємств. Першочергово постраждають облавтодори в Житомирській, Запорізькій та Чернігівській областях. Там найбільше затримують зарплату. В Дніпропетровській, Чернівецькій, Миколаївській та Київській областях також є ця хронічна затримка, проте тут вона не в таких глобальних масштабах.

Згадаємо про техніку

Найбільша стаття витрат на підготовку до зими – не сіль та пісок, і навіть не паливо. Це ремонт техніки. Зараз її середній вік 15-20 років. Не таємниця, що така техніка ламається і ламається часто. Єдине дієве рішення – це поступове її оновлення.

На початку року мені врешті-решт вдалося це пояснити - і Уряд виділив на нову зимову техніку 250 мільйонів гривень з бюджету. Та, на жаль, ми не встигли провести тендери, і сьогодні закупівля техніки зупинена.  Якщо зараз керівництво "Укратводору" почує мене – ситуацію ще можна буде виправити. Якщо не почує, то, у найкращому випадку, техніку отримають весною 2018 року, або ж тендери провалять і кошти на неї загублять взагалі... 

Висновки  

Випробування снігом – це щорічний екзамен, який "Укравтодор" складає не завжди успішно. Може здатися, що я критикую роботу Держагенства, та це не так. Я сам працював з ними в зв’язці і знаю, як важко вирішити усі ці проблеми. Головна ціль цього аналізу – окреслити весь аспект загрози, звернути увагу на неї "Укравтодору" та Уряду.

Не вважайте, що це лише проблема підприємства. Це загроза глобального масштабу, яка торкнеться кожного громадянина нашої країни. При першому ж снігопаді –  основні траси зупиняться, села будуть відрізані від лікарень, хлібу, скоріш за все, і від електропостачання. Перевезення вантажів стане. Зросте кількість дорожньо-транспортних пригод, бо траси не почистять вчасно від снігу, ожеледицю не попередять. І це ще не весь перелік можливих ризиків.

Зараз час ще є. Його не багато, він спливає, та все ж його вистачить, якщо правильно розставити пріоритети. Бо якщо зараз вони не оговтаються, не збільшать фінансування, Україну очікує сніговий дорожній колапс.

Щоб цього не сталося, "Укравтодор" має йти до Прем’єр-міністра, Уряду, в решті решт, до Міністерства інфраструктури. Ставити цю проблему перед владою та шукати спільними зусиллями, де та як перерозподілити дорожнє фінансування, щоб знайти кошти на зиму. А я впевнений, що гроші є. Цього року пріоритетність Уряду та Президента дозволяють віднайти та використати рекордну суму на ремонт та утримання доріг. Було б лише бажання та наснага...