Служба автомобільних доріг у Полтавській області розмістила на своїй сторінці у Фейсбуці пост, щодо прибирання узбіччя доріг та із закликом до користувачів дороги не смітити. Цей пост поширив міністр інфраструктури України Володимир Омелян, і вже з його легкої руки проблема була висвітлена різними екологічним організаціями, активістами, ЗМІ.  Узбіччя наших доріг водії засівають сміттям, наче зерном на Василя, -  не зменшуючи швидкості прямо із вікон своїх автомобілів.

01

Світлина САД в Полтавській області

Окремі водії, в першу чергу ті "на кому шапки горять", у відповідь нарікають на нестачу урн та місць для збору сміття вздовж доріг.  Ствердження небезпідставне, але й недогматичне. На окремих дорогах їх дійсно не вистачає, а там де вони є, вивезення не завжди відбувається вчасно. Під час роботи над одним із проектів разом з представниками однієї із Служб автомобільних доріг приймали участь у обговореннях з представниками місцевих громад та адміністрацій покращення експлуатаційного стану дороги. В кожній районній державній адміністрації звертали нашу увагу на купи сміття на майданчиках відпочинку. Але в той же час, ці місця існують, і далеко не всі водії намагаються довезти сміття до цих майданчиків відпочинку або до автозаправних комплексів якої-небудь великої мережи, де з вивозом сміття проблем не виникає. Вони просто викидають його за вікно на узбіччя дороги, навіть не зупиняючись.   Яким би не був автомобіль - Lexus чи ЗАЗ, не комільфо в салоні автомобіля шкурку від банану або пачку від цигарок везти аж до найближчої заправки. А іноді сміття банально вивозиться з територій дачних або котеджних поселень, сіл на майданчики відпочинку до сміттєвих баків. І це в кращому випадку. Часто подорож сміття закінчується на узбіччі дороги. А взяти, наприклад, майданчик відпочинку на дорозі М-03 біля с. Борщів. Поруч із могилами невідомих солдат ІІ світової війни биті пляшки від шампанського не далекобійники залишають, а весільні процесії, які туди приїжджають з навколишніх сіл.

Як і в багатьох інших випадках, починати в наведенні ладу на дорогах потрібно з себе. Бо чисто в першу чергу не там де прибирають, а там де не смітять.

Сьогодні лунають заклики до міністра ввести штрафи та гривнею наказувати того, хто смітить. Можливо варто. Але не думаю, що даний механізм буде дуже дієвим. Безперечно, Служби автомобільних доріг у випадку якщо зможуть зафіксувати порушення і довести його факт, не без труднощів через суд зможуть домогтися і покарання. Але ніхто з водіїв-порушників не чекатиме, поки дорожники зафіксують засмічення ними узбіччя,  і не вийматимуть покірно гаманець. І повноважень настільки великих у Служб не буде - штрафи збирати.  А хто крім них? Національна поліція? Чи може камер через кожні 10 м наставити по всіх дорогах. Питання…

І тут несподівано в одній книзі виявив, що проблема ця присутня не тільки в Україні, а й на тому боці земної кулі. І там не те щоб рішення, але ще один засіб боротьби із проблемою таки знайшли.

Процес прибирання сміття трудомісткий і дорогий не тільки в Україні. В 80-х роках ХХ сторіччя, Джеймсу Евансу, інженеру Департаменту транспорту штату Техас, США, прийшла в голову думка залучити волонтерів до прибирання сміття на дорогах замість підрядників.  Перший експеримент з регулярним прибиранням дороги на 2 милях шосе 69 розпочався в 1985 році. Він виявився достатньо успішним і на даний момент охопив 49 штатів США, Пуерто-Ріко, Канаду,  Нову Зеландію, Австралію та Японію. Як можна побачити з переліку - не найбідніші країни світу. Сама програма отримала назву "Adopt a Highway" - "Всинови дорогу".

03

Світлина з інтернету - знак на межі першої в історії ділянки програми "Adopt a Highway"

Як це працює? Група волонтерів на регулярній основі, звісно із дотриманням всіх правил безпеки руху та праці, прибирає ділянку дороги, а за це, на межах ділянки встановлюються відповідні вказівники з назвами програми та громади, яка цю ділянку утримує. Серед волонтерів є різні фірми та компанії, клуби, релігійні громади та  громади атеїстів, окремі особи, серед яких і 45-й Президент США Дональд Трамп.

 04

Знак про утримання дороги братерством католиків

05

Команда прибиральників-атеїстів

З’явилась і інша версія даної програми - "Sponsor a Highway" ("Профінансуй дорогу"). Це майже те саме - просто благодійник виділяє кошти, а прибирають дорогу вже спеціально навчені люди. В США навіть існують компанії, наприклад "Adopt a Highway Litter Removal Service of America, Inc.", які за ваші кошти виконають всю брудну роботу. А на знаках все одно буде назва компанія або благодійника, яка надала кошти. Мабуть цією опцією і скористався Дональд Трамп. 

122

Світлини з інтернету: знак про утримання дороги "Дикими Жінками Заходу", Дональдом Трампом та невказаною громадою в пам’ять про лідера легендарного рок-гурту "Grateful Dead" Джері Гарсія

Не обійшлось без скандалів. Так на окремих ділянках участь в програмах прийняли такі організації як "Лицарі Ку Клукс Клану" або Американська нацистська партія.

09 Знак про утримання дороги "Лицарями Ку Клукс Клану"

 

Були і казуси. Так одна ділянка в Пенсильванії утримується стріп-клубом "Blush" із Пітсбургу. На превеликий жаль місцевого населення, самі дівчата на прибирання не виходять. Власник клубу вирішив прийняти участь в програмі "Sponsor a Highway". Він заявив, що це не тільки приносить прибуток штату (що добре на його думку), а й хороший маркетинговий хід. Адже участь в програмі є рекламою його бізнесу.

10

Знак про утримання дороги клубом для чоловіків  "Blush" 

Отримала програма і своє відображення в популярній культурі. Серед тих хто "Всиновив дорогу" герої популярних американських серіалу "Сайнфілд" та мультсеріалів "Американський татусь" та "Сімпсони".

В інтернеті можна знайти і деякі економічні викладки по програмі.

Так, участь в програмі через вже згадану компанію  "Adopt a Highway Litter Removal Service of America, Inc.", коштує спонсорам $200-600 на місяць. В той же час, встановлення бігбордів з рекламою на відстані, з якої  їх було б видно на дорозі (встановлення бігбордів в смузі відводу дороги не дозволяється законодавством США) обходиться в $7000-14000. Правда, те саме законодавство обмежує і інформацію про спонсорів, яка наводиться на знаках - жодних телефонних номерів, адрес веб-сторінок, слоганів, тощо. Тільки назва та логотип. В США чомусь вважають, що зайва інформація відволікає.

А про зиск організацій, які утримують дороги говорять наступні цифри. В Техасі, де все це і розпочалося, в програмі залучені 9000 миль доріг (10 % від загальної кількості). Штат Техас економить на даній програмі 5 мільйонів доларів щорічно. Є про що подумати.

11  Світлина зі сторінки "Adopt a Highway Litter Removal Service of America, Inc." - вартість витрат на рекламу за 1000 переглядів

 

Що подібний досвід може дати Україні? Тут можна було б погнатися за двома зайцями.
Перше, за допомогою подібної програми можна було б спробувати залучити додаткові кошти  від спонсорів на прибирання сміття вздовж доріг. Або залучити волонтерів, замість того щоб навесні в черговий раз в добровільно-примусовому порядку виводити на суботник працівників Служб та облавтодорів.

Друге - питання прибирання бігбордів за межи смуги відведення автомобільних доріг. А ще краще - на достатньо велику відстань, щоб вони не відволікали водіїв. Не для кого не таємниця, що занадто велика кількість бігбордів давно є проблемою наших доріг, особливо, при наближені до великих міст та обласних центрів. А вирішення проблеми з бігбордами вплине і на бажання потенційних спонсорів взяти участь в програмі.  Ну і, звісно, має покращити безпеку руху.    

І питання ці було б непогано вирішити ще до наступних виборів. Можливо, що політики були б не проти не тільки профінансувати прибирання ділянки дороги і встановлення відповідного знаку на межі ділянки, а й самі взяти участь, замінивши дорогі піджаки на сигнальні куртки, а хтось, може, і вила - на граблі. 

Зразок знаку для встановлення на межі ділянок, які будуть в програмі вже є:

12